مدلسازی رفتار با کارکنان دشوار (مورد مطالعه: مدیران منابع انسانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی)
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)محمدرضا دلوی 1 , محسن خليلي سامانی 2 , علیرضا شیروانی 3
1 - گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، ایران
2 - گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، ایران
3 - گروه مدیریت دولتی،دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد دهاقان،دانشگاه آزاد اسلامی ،دهاقان،ایران
کلید واژه: الگوی رفتاری, کارکنان دشوار, مدیریت منابع انسانی, رضایت شغلی.,
چکیده مقاله :
هدف: هدف این پژوهش، مدلسازی رفتار با کارکنان دشوار و ارائه راهکارهای مؤثر برای مدیران منابع انسانی در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.
روش: این مطالعه از روش تحقیق آمیخته بهره میبرد؛ در بخش کیفی، از تحلیل محتوا برای شناسایی الگوهای رفتاری و در بخش کمی، از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون، فریدمن و تی استیونت برای ارزیابی تأثیرات متغیرهای مختلف استفاده شده است.
یافته ها: نتایج نشان داد که ارتباط موثر و توانایی مدیریت تعارضها، نقش مهمی در بهبود رفتار با کارکنان دشوار ایفا میکند. بهبود این مهارتها میتواند به کاهش تنشها، افزایش رضایت شغلی و بهبود عملکرد سازمانی منجر شود. یافته ها حاکی از آن بود که سازهی «هالگوی کردن» با میانگین نمره ۳۵/3 دارای بالاترین نمره، و سازه «دستکاری اطلاعات» با میانگین نمره 07/۳ دارای کمترین نمره در بین سازههای تسخیر اطلاعات در الگو با کارکنان دشوار میباشند.
نتیجه گیری: مدیریت کارکنان دشوار یکی از چالشهای اصلی مدیران منابع انسانی، بهویژه در سازمانها و نهادهای عمومی غیر دولتی مانند بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. رفتارهای ناپایدار و مقاومت در برابر تغییر میتواند تأثیرات منفی بر بهرهوری و روحیه کارکنان داشته باشد. مدل ارائهشده میتواند به عنوان یک راهنمای عملی برای مدیران منابع انسانی در مدیریت کارکنان دشوار مورد استفاده قرار گیرد.
Porpose: This research aims to model the behavior towards difficult employees and provide effective strategies for human resource managers at the Islamic Revolution Housing Foundation.
Method: This study employs a mixed-methods research approach. In the qualitative section, content analysis is used to identify behavioral patterns, and in the quantitative section, Pearson correlation, Friedman, and Student's t-tests are utilized to assess the impact of various variables.
Findings: The results showed that effective communication and the ability to manage conflicts play a significant role in improving behavior with difficult employees. Enhancing these skills can lead to reduced tensions, increased job satisfaction, and improved organizational performance. The findings indicated that the construct of "patterning" had the highest score with an average of 3.35, while the construct of "information manipulation" had the lowest score with an average of 3.07 among the constructs of information capture in the model with difficult employees.
Conclusion: Managing difficult employees is one of the main challenges for human resource managers, especially in public non-governmental organizations like the Islamic Revolution Housing Foundation. Unstable behaviors and resistance to change can negatively affect productivity and employee morale. The presented model can be used as a practical guide for human resource managers in managing difficult employees.
1- ارغوانی، اعظم. (1402). بررسی تاثیر حمایت درک شده و احساس سرخوردگی در محیط کار بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی تعارض کار و زندگی، اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در مدیریت، صنایع و حسابداری، اصفهان، https://civilica.com/doc/1935908/
2- اکبری، عباس؛ رهبری، سمیه؛ کدخدایی، محبوبه. (1402). بررسی نقش عدالت سازمانی بر رفتار کار نوآورانه کارکنان با نقش میانجی یادگیری سازمانی (مطالعه موردی)، اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در مدیریت، صنایع و حسابداری، اصفهان، https://civilica.com/doc/1935952/
3- بستانی، فرشته؛ خضری پور، محمدرضا. (1402)، مدیریت رفتار سازمانی، بررسی ریسک های مدیریت عملیاتی و رفتار کارکنان سازمان، اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در مدیریت، صنایع و حسابداری، اصفهان، https://civilica.com/doc/1936003/.
4- بنی شیخ الاسلامی، زینب؛ رحمتی، مریم؛ تقی پوریان، محمدجواد؛ کیاکجوری، داود. (1402). ارائه مدل رفتار سمی کارکنان در سازمان های دولتی. نظارت و بازرسی، 17 (66)، ۲۰۷ – ۲۴۸.
5- بهرام نژاد، روشنک. (1402). بررسی ارتباط و ابعاد رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، اولین همایش ملی پژوهش های نو پدید در حسابداری، مالی، مدیریت و اقتصاد با رویکرد توسعه اکوسیستم نوآوری،تهران، https://civilica.com/doc/1922747/.
6- چنگیزی، علی. (1402). فراتحلیل کیفی پژوهش های علمی در خصوص عوامل موثر بر رفتار شهروندی سازمانی، اولین همایش ملی پژوهش های نو پدید در حسابداری، مالی، مدیریت و اقتصاد با رویکرد توسعه اکوسیستم نوآوری، تهران، https://civilica.com/doc/1922578/
7- خلیلی، کرم. (1397). تأثیر سبک رهبری زهرآگین (سمی) بر بطالت اجتماعی با نقش میانجی زیرکار در روی کارکنان (مورد مطالعه: شرکت پتروشیمی ایلام)، مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي، ۹ (۳۶) ، ۱۳۷-۱۵۸.
8- دوستار، محمد؛ ممبینی، یعقوب (1393). مؤلفهها و کارکردهای هوش سیاسی. دانش سیاسی،20 (19)، 86-65.
9- زینتی شعاع، حمید. (1402). تاثیر رفتار سازمانی مثبت و ابعاد آن بر مزیت رقابتی، دومین کنگره دانشجویان حقوق، علوم سیاسی و علوم اجتماعی، تهران، https://civilica.com/doc/1939853/
10- صارمی، علیرضا؛ موغلی، علیرضا؛ کمانی، محمدحسین. (1401). عوامل موثر بر رفتارهای سیاسی سمی مدیران و نتایج آن نقش متغیر تعدیلگر مربیگری و بدبینی شناختی، پژوهشهای مدیریت عمومی، 15 (55)، 67-92.
11- کوکبی بروجردی، فهیمه؛ جهانگیر فرد، مجید؛ مهدیزاده، علی؛ حاج علیان، فرشاد. (1402). اعتبارسنجی مدل الگوی اخلاق سازمانی از نگاه رفتار سازمانی مثبتگرا. اخلاق در علوم و فناوری، ۱۸، ۱۰۹-۱۱۶.
12- گودرزیان، رضوان. (1402)، بررسی آسیب شناسی اجتماعی در رفتار سازمانی، دومین کنفرانس بین المللی علوم انسانی، علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی، اراک، https://civilica.com/doc/1939178/.
13- Ashraf, F., & Iqbal, M. Z. (2011). A research agenda on the leaders' political intelligence for effective change management. African Journal of Business Management, 5(14), 5798.
14- Baloyi, G. T. (2020). Toxicity of leadership and its impact on employees: Exploring the dynamics of leadership in an academic setting. HTS Teologiese Studies/Theological Studies, 76(2), 1-8.
15- Esteban, Q. (2014). Leading people many people have a difficult through change. Strategic Finance, 96(5), 15-16.
16- Ferris, G. R., Treadway, D. C., Kolodinsky, R. W., Hochwarter, W. A., Kacmar, C. J., Douglas, C., & Frink, D. D. (2005). Development and validation of the political skill inventory. Journal of management, 31(1), 126-152.
17- Gravina, N., King, A., & Wine, B. (2024). Finding a Meaningful Career Using Organizational Behavior Management. Behavior Analysis in Practice, 17(1), 338-346.
18- Ibrahim, H., Abdulai, M., Iddrisu, S., & Konlan, I. (2024). Society and organizational leadership: Investigating the sociocultural construction of toxic and constructive leaders in Ghana. International Journal of Cross Cultural Management, 24(1), 167-184.
19- Jex, S. M., Britt, T. W., & Thompson, C. A. (2024). Organizational Psychology and Organizational Behavior: Evidence-based Lessons for Creating Sustainable Organizations. John Wiley & Sons.
20- Klahn Acuña, B., & Male, T. (2024). Toxic leadership and academics’ work engagement in higher education: A cross-sectional study from Chile. Educational Management Administration & Leadership, 52(3), 757-773.
21- Kurtulmuş, B. E. (2020). Toxic leadership and workplace bullying: The role of followers and possible coping strategies. The Palgrave Handbook of Workplace Well-Being, 1-20.
22- Lacerenza, C. N., Johnson, S. K., Lambert, B., & Van Wagoner, H. P. (2024). The benefits of inclusive organizational behavior: Why diversity climate improves mental health and retention among women during a crisis. Journal of Organizational Behavior.
23- Lubit, R. (2004). The tyranny of toxic Managers: An emotional intelligence approach to dealing with difficult personalities. Ivey Business Journal, 2, 117-128.
24- Lussier, R. N., & Achua, C. F. (2019). Leadership: Theory, application, & skill development, Seventh Edition.
25- Sabino, A., Cesário, F., & Antunes, A. (2024). Linking toxic leadership to exit, voice, silence and neglect: the mediating role of loyalty. Management Research: Journal of the Iberoamerican Academy of Management, 22(1), 18-34.
26- Schüler-Lubienetzki, H. and Lubienetzki, U., (2023). Difficult People at Work: Action Strategies for Dealing with Challenging Personalities. Springer Nature.
27- Tantra, R. (2019). Dealing with Difficult People. In: A Survival Guide for Research Scientists. Springer, Cham.
28- Zhou, Y., Lin, J., Liu, X., Gao, S., Yang, F., & Xu, H. (2024). Validity and reliability of the toxic leadership behaviors of nurse managers scale among Chinese nurses. Frontiers in Psychology, 15, 1363792.