تاثیر استراتژي هاي تحول بر اثر بخشی سازمانی با میانجیگری تعهد سازمانی شرکت آلومینیوم جنوب
محورهای موضوعی : مدیریت رفتار سازمانیمجتبی فضلی 1 , عبدالجواد خلیلی 2
1 - رشته کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی دانشگاه غیر انتفاعی پارس مهر فارس ایران
2 - گروه مدیریت، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد، لامرد، ایران
کلید واژه: استراتژي هاي تحول , اثر بخشی سازمانی , تعهد سازمانی , شرکت آلومینیوم جنوب.,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر استراتژي هاي تحول بر اثر بخشی سازمانی با میانجیگری تعهد سازمانی در شرکت آلومینیوم جنوب بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری، کلیه کارکنان شرکت آلومینیوم جنوب به تعداد 2400 نفر بوده که نمونه ای 331 نفری انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استراتژي هاي تحول ویزبورد(1976) و (فرمانیان آرانی، 1393) و پرسشنامه اثربخشی سازمانی پارسونز و تعهد سازمانی می یر و آلن (1997) استفاده گرديد. برای تعیین روایی پرسشنامه ها، با توجه به استاندارد بودن آن از روایی صوری استفاده گردید. برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده و نشان دهنده اعتبار بالایی آن بود. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار Smart Pls، مورد بررسی قرار گرفتند. اين پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. برای بررسی فرضیه های پژوهش با توجه به نرمال بودن پژوهش از آزمون پارامتریک استفاده شد. نتايج تحلیل نشان داد استراتژي هاي تحول بر اثر بخشی سازمانی با نقش میانجی تعهد سازمانی شرکت آلومینیوم جنوب تاثیر معناداری داشت.
The purpose of this research was to investigate the impact of transformation strategies on organizational effectiveness with the mediation of organizational commitment in South Aluminum Company. This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method. The statistical population is 2400 employees of South Aluminum Company, and a sample of 331 people was selected. To collect information, Weizbord (1976) and (Farmanian Arani, 2013) and Parsons organizational effectiveness and organizational commitment questionnaire were used. Face validity was used to determine the validity of the questionnaires due to its standardization. Cronbach's alpha coefficient was used to determine the reliability of the questionnaires and it showed its high reliability. After collecting the questionnaires, the research data were analyzed using Smart Pls software. This research was conducted at two levels of descriptive and inferential statistics. Parametric test was used to check the research hypotheses regarding the normality of the research. The results of the analysis showed that transformation strategies had a significant effect on organizational effectiveness with the mediating role of organizational commitment of South Aluminum Company.
امرايي ،علي(1387) ،"استراتژي هاي تغيير و تحول در سازمان "مجله مشاور مديريت،شماره 17ص 15.
پارکينسون،رستوم جي (1376)،"مهارتهاي مديريت"،چاپ اول، ترجمه مهدي ايران نژاد پاريزي، ناشر انتشارات آزاده.
-حسني و سامري ،محمد و مريم(1389) ،"بررسي اثر بخشي سازماني مدارس متوسطه ناحيه يک شهر اروميه با استفاده از مدل پارسونز"،مجله مديريت فرهنگ سازماني شماره 8 ص 201.
دفت،ريچاردال(۱۳۹۰)"مباني تئوري وطراحي سازمان"،ترجمه علي پارساييان وسيدمحمداعرابي،تهران: دفترپژوهشهاي فرهنگي.
رابينز،استيفن (۱۳۸۰)" تئوري سازمان"،ترجمه مهدي الواني وحسن دانايي فرد،تهران: دفتر پژوهش هاي فرهنگي.
-زمرديان ،اصغر،(1386)،"مديريت تحول (استراتژي ها،کاربردو الگوهاي نوين)"،نشر سازمان مديريت صنعتي ،چاپ هفتم .
-کريتنرو کينيکي ،رابرت و آنجلوني (1389)،"مديريت رفتار سازماني "،مترجم :فرهنگي و صفرزاده نشر برآيند پويش ،چاپ چهارم .
-غفاريان،وفاوعليرضا،علي احمدي،"تفكراستراتژيك"،مجله تدبير،شماره۱۳۷،سال۱۳۸۲.
-كياني،غلامرضا(1373)،"فرهنگ استراتژيك"،زيربناي مديريت استراتژيك،مجله تدبير،شماره44.
1) Babnik, K., Breznik, K., Dermol, V., & ˇSirca, N. T. (2014). The Mission Statement: Organisational Culture Perspective. Industrial Management & Data Systems, 114(4), 612-627.
2) 2) Bresciani, S., Ferraris, A., Romano, M., & Santoro, G. (2021b). Digital Leadership. In S. Bresciani, A. Ferraris, M. Romano, & G. Santoro (Eds.), Digital Transformation Management For Agile Organizations: A Compass To Sail The Digital World (Pp. 97-115). Emerald Publishing Limited.