بررسی و شناسایی ضرورتهای طراحی مدرسه شاد در مقطع ابتدایی در استان گلستان
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
کبری شیخ
1
,
حسین فکوری حاجی یار
2
,
حسن صائمی
3
,
علی اصغر بیانی
4
,
محمد مهدی نادری
5
1 - دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر، ،آزادشهر ، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آزادشهر، آزادشهر، ایران
3 - دانشگاه آزاد واحد آزادشهر
4 - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد بندر ترکمن
5 - استادیارگروه فلسفه، واحدآزادشهر، دانشگاه آزاداسلامی ، آزادشهر، ایران
کلید واژه: مدرسه شاد, دوره ابتدایی, همزیستی مسالمتآمیز,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: یکی از مشکلات هر جامعه غفلت از شادی و نشاط است که باعث افزایش بیماریهای روانی از قبیل اضطراب و افسردگی میشود. با شادی و نشاط زندگی معنی پیدا میکند و در پرتو آن دانشآموزان میتوانند خود را ساخته و قلههای سلوک و پلههای ترقی را بپیمایند. پژوهش حاضر با هدف استخراج و شناسایی مؤلفههای ضرورتهای طراحی الگوی مدرسه شاد در مقطع ابتدایی انجام شد. روش و مواد: این پژوهش با رویکردکیفی و با روش تحلیل محتوای کیفی صورت گرفت. جامعه آماری کلیه متخصصان در حوزه روانشناسی و علوم تربیتی بود و روش گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و از 20 نفر از متخصصین درحوزه علوم تربیتی مصاحبه بهعمل آمد. جهت تجزیه وتحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی استفاده شد. یافتهها: در این پژوهش از 26 مقوله تشکیل شده که شامل 3 مقوله اصلی و 6 مقوله فرعی می باشد. نتیجهگیری: حاصل نشان داد که مدرسههای شاد همراه با شور، شوق، هیجان و با بازی کردن دانشآموزان همراه است. بررسیها نشان داده وقتی بچهها از مدرسهای که شاد نیست بیرون میآیند انرژی خودشان را در بیرون تخلیه میکنند. چه بهتر،که فضای مدرسه شاد بوده و همراه با بازی در محیط و شادابی سرکلاس باشد تا جو مدرسه همراه با صمیمیت باشد. چرا که شاد بودن و شاد زیستن به اندازهی تغذیه مناسب، ضرورت دارد.تغذیه مناسب در یادگیری بهتر و شادابی دانشآموز نقش بسزایی دارد.
One of the problems of every society is the neglect of happiness and cheerfulness, which causes an increase in mental illnesses such as anxiety and depression. Life becomes meaningful with happiness and in the light of that, students can build themselves and climb the peaks of conduct and the steps of progress. The present research was conducted with the aim of extracting and identifying the components of the necessities of designing a happy school model in elementary school. This research was conducted with a qualitative approach and qualitative content analysis method. The statistical population was all specialists in the field of psychology and educational sciences, and the data collection method was a semi-structured interview, and 20 experts in the field of educational sciences were interviewed. In order to analyze qualitative data, inductive qualitative content analysis method was used. The research findings consist of 26 categories, which include 3 main categories and 6 subcategories. The results showed that happy schools are associated with enthusiasm, excitement, and with students playing. Studies have shown that when children leave a school that is not happy, they vent their energy outside. What is better, that the atmosphere of the school is happy and is accompanied by games in the environment and cheerfulness of the class so that the atmosphere of the school is accompanied by intimacy. . We know that happiness affects the mental, psychological and physical health of a person. Proper nutrition plays a significant role in better learning and student vitality
1- قالیباف٬ جمیله(1397). مدرسه شادمن.تهران:نشرسخن گستر.
2- سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ( 1390). شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش.
3- بورمنز، لئو(1397). کتاب جهانی شادی.ترجمه:آلمادخت مزینانی٬تهران:چاپ دوم، نشرآسیم
4- رحمانی، مهران(1393). شادی ونشاط درتعلیم وتربیت.تهران:انتشارات بامن.
5- غلامعلی لواسانی، مسعود؛ راستگو، لیلا،آذرنیاد،آرش و احمدی، طاهر(1393).اثرآموزش شادکامی به شیوه شناختی رفتاری برباورهای خودکارآمدی و استرس تحصیلی. دوفصلنامهی راهبردهای شناختی دریادگیری،2(3)،1-18.
6- عسگری، غلامرضا و محمدی، محمود و اسماعیل زاده، مهدی) 1392 ( شناخت عوامدل شادی ساز در
میان نسلهای شاغل درسازمانهای امروزی، مدیریت دولتی، دوره 5، شماره.
7- خبازی، مجید(1390)،شادی ورسانه(مبانی، آسیبها، راهکارها). مرکزپژوهشهای اسلامی صدا وسیما.
8- ایمانی، ج؛ باقری،م؛ جعفری، پ .و قورچیان، ن.(1396). بررسی مؤلفهها و شاخصهای اثر بخشی مدرسه متوسطه دوم برای ارائه مدل درراستای بهبود سیستم آموزشی مدرسه. فصلنامه پژوهشهای رهبری ومدیریت آموزشی، پیاپی 14
9- زارعی متین، حسن، احمدی زهرانی وزلفا حق گویان(1388). نقش دانشگاه درایجادعوامل مؤثربرشادی، مجله فرهنگ در دانشگاهآزاداسلامی،سال سیزدهم، شماره2، تابستان.
10- نیازآذری، کیومرث(1393). بررسی تاثیرشادابی ونشاط درپیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهرستان ساری، دوفصلنامهی مطالعات برنامه ریزی آموزشی،2(3)،36-57.
11. Suldo, S. M. (2016). Promoting student happiness: Positive psychology interventions in schools. Guilford Publications.
12. Faridi, S. (2014). Happy teaching, happy learning: 13 secrets to Finland's success. Education Week Teacher.
13. Mardanshahi, M. M. (2115). The role of life skills training on happiness and entrepreneurship characteristics of incoming students in Sari Agricultural Sciences and Natural Resources University students. International Journal of Agriculture and Crop Sciences. , 8 (3) 416-411