ارائه مدل بازاریابی دیجیتال مبتنی بر تبلیغات الکترونیکی
محورهای موضوعی : بازاریابیاحسان سلیمی نیا 1 , موسی رضوانی چمن زمین 2 , مرضیه زنده دل 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی ، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی، آستارا، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
کلید واژه: بازاریابی دیجیتال , تبلیغات الکترونیکی, نظریه داده بنیاد,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل بازاریابی دیجیتال مبتنی بر تبلیغات الکترونیکی انجام شده است. روش استفادهشده در پژوهش، کیفی و مبتنی بر راهبرد نظریه دادهبنیاد است. برای جمع آوری داده¬ها از ابزار مصاحبه عمیق استفاده شده است. جامعه هدف خبرگان دانشگاهی ، مدیران و کارشناسان ارشد حوزه های گردشگری مشارکت داشتند، بوده اند با استفاده از نمونه¬گیری هدفمند پس از 15 مصاحبه عمیق، اشباع نظری حاصل شد.در رویکرد داده بنیاد در این پژوهش طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی بیانگر 31 مقوله کلی در قالب پارادیمی شامل شرایط علی، زمینه¬ای، مداخله¬گر، مقوله¬های محوری، راهبردها و پیامدها بوده است. .نتایج نشان داد که بازاریابی دیجیتال مبتنی بر تبلیغات الکترونیکی توسط شرایط علی (هویت بخشی بازاریابی دیجیتال در صنعت گردشگری ، ایجاد کمپین بازاریابی دیجیتال، ارتقا نفوذ فرهنگ گردشگری ، محیط دیجیتال و توسعه زیرساخت مورد نیاز)، زمینه¬ای (استراتژی تمرکز، برندسازی دیجیتال و پیادهسازی بازاریابی دیجیتال، پاسخگویی به نیازها و علائق در فضای دیجیتال و بهینهسازی فعالیتهای دیجیتالی)، مداخله¬گر (بینش مشتریان، عوامل محیطی، قابلیتهای تبلیغات دیجیتالی، انقلاب دیجیتالی، شفافیت قیمت، چالشهای سازمانی)، مقوله¬های محوری (برندسازی مبتنی بر رفتار، رویکرد تعاملی و انتظارات مشتری از خدمات گردشگری) ، راهبردها (، ارتقای جایگاهیابی، ارتقای کانالهای ارتباطی و ارزشآفرینی برای مشتریان از طریق تولید محتوا، تعامل و مشارکت مشتری مبتنی بر E-WOM؛ توسعه فناوریهای دیجیتال و نوآوری دیجیتالی)و پیامدهای (افزایش سهم بازار؛ اثربخشی سازمانی، ارتقا و جایگاه برند (شرکت)، ارتقای ارزش ویژه برند الکترونیکی و توسعه کسبوکار دیجیتال) تحقق می یابد.
The current research was done with the aim of presenting a digital marketing model based on electronic advertising. The method used in the research is qualitative and based on the strategy of database theory. In-depth interview tool was used to collect data. The target community of academic experts, managers and senior experts in the fields of tourism participated, and by using purposeful sampling after 15 in-depth interviews, theoretical saturation was achieved. A selection of 31 general categories in a paradigmatic format including causal, contextual, intervening conditions, central categories, strategies and consequences has been selected. The results showed that digital marketing based on electronic advertising by causal conditions (Identification of digital marketing in the tourism industry, creating a digital marketing campaign, promoting the influence of tourism culture, digital environment and developing the required infrastructure), contextual (Focus strategy, digital branding and digital marketing implementation, responding to needs and interests in the digital space and optimizing digital activities), interventionist (Customer insight, environmental factors, digital advertising capabilities, digital revolution, price transparency, organizational challenges), core categories (Branding based on behavior, interactive approach and customer expectations from tourism services), Strategies (Improve positioning, promotion of communication channels and value creation for customers through content production, interaction and customer participation based on E-WOM; Development of digital technologies and digital innovation) and consequences (increasing market share; organizational effectiveness, promoting and positioning the brand (company), enhancing the special value of the electronic brand and developing digital business) are realized.
زینب، ارزانی (1397 )شناسایی عوامل موثر بر سازگاری کسب و کارهای کوچک و متوسط با بازاریابی دیجیتال، کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی رجاء
خالدی، نسا(1397) ارائه الگویی برای تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال برای شرکت های هواپیمایی (مورد مطالعه: هواپیمایی ماهان)، کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی خزر - محمودآباد، دانشکده علوم انسانی
گلیان، سجاد، قاسمی، ندا(1396) تاثیر بازاریابی دیجیتال بر رقابت پذیری بنگاه های اقتصادی، کنفرانس پارادایم های نوین مدیریت و علوم رفتاری
مطلقی ، احسان، شاه محمدی، مهسا (1396) به بررسی تاثیر استراتژی های بازاریابی دیجیتال بر توسعه صادرات مطالعه موردی: شرکت بارز، کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در علوم و مهندسی قرن 21
کاظمی زاده، مینا(1398) طراحی مدل بازاریابی دیجیتال محور در صنعت هتلداری (موردمطالعه:هتلهای فعال در سطح شهر کرمانشاه )، کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
رضابخش، نیلوفر(1397) ارزیابی نقش رسانه های اجتماعی و بازاریابی دیجیتال در رفتار مصرف کننده با استفاده از مدل TPB، کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مدیریت و حسابداری
Arora, A.S., Sanni, S.A., (2019). Ten years of ‘Social media marketing’ research in the journal of promotion management: research synthesis, emerging themes, and new directions. J. Promot. Manag. 25 (4), 476–499.
Busca a, Laurent & Bertrandias, Laurent(2019)A Framework for Digital Marketing Research: Investigating the Four Cultural Eras of Digital Marketing, Journal of Interactive Marketing 49 (2020) 1 –19
Bienhaus, F. and Haddud, A. (2018), "Procurement 4.0: factors influencing the digitisation of procurement and supply chains", Business Process Management Journal, Vol. 24 No. 4, pp. 965-984. https://doi.org/10.1108/BPMJ-06-2017-0139\