ارائه مدل بازاریابی دیجیتال مبتنی بر تبلیغات الکترونیکی
الموضوعات :احسان سلیمی نیا 1 , موسی رضوانی چمن زمین 2 , مرضیه زنده دل 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی ، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی، آستارا، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی دیجیتال , تبلیغات الکترونیکی, نظریه داده بنیاد,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل بازاریابی دیجیتال مبتنی بر تبلیغات الکترونیکی انجام شده است. روش استفادهشده در پژوهش، کیفی و مبتنی بر راهبرد نظریه دادهبنیاد است. برای جمع آوری داده¬ها از ابزار مصاحبه عمیق استفاده شده است. جامعه هدف خبرگان دانشگاهی ، مدیران و کارشناسان ارشد حوزه های گردشگری مشارکت داشتند، بوده اند با استفاده از نمونه¬گیری هدفمند پس از 15 مصاحبه عمیق، اشباع نظری حاصل شد.در رویکرد داده بنیاد در این پژوهش طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی بیانگر 31 مقوله کلی در قالب پارادیمی شامل شرایط علی، زمینه¬ای، مداخله¬گر، مقوله¬های محوری، راهبردها و پیامدها بوده است. .نتایج نشان داد که بازاریابی دیجیتال مبتنی بر تبلیغات الکترونیکی توسط شرایط علی (هویت بخشی بازاریابی دیجیتال در صنعت گردشگری ، ایجاد کمپین بازاریابی دیجیتال، ارتقا نفوذ فرهنگ گردشگری ، محیط دیجیتال و توسعه زیرساخت مورد نیاز)، زمینه¬ای (استراتژی تمرکز، برندسازی دیجیتال و پیادهسازی بازاریابی دیجیتال، پاسخگویی به نیازها و علائق در فضای دیجیتال و بهینهسازی فعالیتهای دیجیتالی)، مداخله¬گر (بینش مشتریان، عوامل محیطی، قابلیتهای تبلیغات دیجیتالی، انقلاب دیجیتالی، شفافیت قیمت، چالشهای سازمانی)، مقوله¬های محوری (برندسازی مبتنی بر رفتار، رویکرد تعاملی و انتظارات مشتری از خدمات گردشگری) ، راهبردها (، ارتقای جایگاهیابی، ارتقای کانالهای ارتباطی و ارزشآفرینی برای مشتریان از طریق تولید محتوا، تعامل و مشارکت مشتری مبتنی بر E-WOM؛ توسعه فناوریهای دیجیتال و نوآوری دیجیتالی)و پیامدهای (افزایش سهم بازار؛ اثربخشی سازمانی، ارتقا و جایگاه برند (شرکت)، ارتقای ارزش ویژه برند الکترونیکی و توسعه کسبوکار دیجیتال) تحقق می یابد.
زینب، ارزانی (1397 )شناسایی عوامل موثر بر سازگاری کسب و کارهای کوچک و متوسط با بازاریابی دیجیتال، کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی رجاء
خالدی، نسا(1397) ارائه الگویی برای تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال برای شرکت های هواپیمایی (مورد مطالعه: هواپیمایی ماهان)، کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی خزر - محمودآباد، دانشکده علوم انسانی
گلیان، سجاد، قاسمی، ندا(1396) تاثیر بازاریابی دیجیتال بر رقابت پذیری بنگاه های اقتصادی، کنفرانس پارادایم های نوین مدیریت و علوم رفتاری
مطلقی ، احسان، شاه محمدی، مهسا (1396) به بررسی تاثیر استراتژی های بازاریابی دیجیتال بر توسعه صادرات مطالعه موردی: شرکت بارز، کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در علوم و مهندسی قرن 21
کاظمی زاده، مینا(1398) طراحی مدل بازاریابی دیجیتال محور در صنعت هتلداری (موردمطالعه:هتلهای فعال در سطح شهر کرمانشاه )، کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
رضابخش، نیلوفر(1397) ارزیابی نقش رسانه های اجتماعی و بازاریابی دیجیتال در رفتار مصرف کننده با استفاده از مدل TPB، کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مدیریت و حسابداری
Arora, A.S., Sanni, S.A., (2019). Ten years of ‘Social media marketing’ research in the journal of promotion management: research synthesis, emerging themes, and new directions. J. Promot. Manag. 25 (4), 476–499.
Busca a, Laurent & Bertrandias, Laurent(2019)A Framework for Digital Marketing Research: Investigating the Four Cultural Eras of Digital Marketing, Journal of Interactive Marketing 49 (2020) 1 –19
Bienhaus, F. and Haddud, A. (2018), "Procurement 4.0: factors influencing the digitisation of procurement and supply chains", Business Process Management Journal, Vol. 24 No. 4, pp. 965-984. https://doi.org/10.1108/BPMJ-06-2017-0139\