تاثیر رویکردهای آموزشی بر پیچیدگی شناختی و مهارت های حل مساله اجتماعی دانش آموزان
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - گروه علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآباد ممسنی، نورآباد ممسنی، ایران.
کلید واژه: رویکرد سنتی و ترکیبی آموزشی, پیچیدگی شناختی, مهارت های حل مسئله اجتماعی.,
چکیده مقاله :
هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر رویکردهای آموزشی بر پیچیدگی شناختی و مهارت های حل مسئله اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسطه ناحیه 2 شیراز، بود. این تحقیق بر حسب هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع نیمه آزمایشی با دو گروه و از لحاظ زمانی، مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه ناحیه 2 شیراز و با توجه به نمونه گیری به شیوه هدفمند، 40 نفر (گروه پیش آزمون و پس آزمون) مورد آزمون قرار گرفت. در این پژوهش، جهت سنجش متغیرهای مستقل، اقدام به برگزاری جلسات آموزشی با رویکرد ترکیبی و سنتی در 10 جلسه دو ساعته برای دانش آموزان شد. برای سنجش پیچیدگی شناختی از پرسشنامه استاندارد مبارکی و همکاران (1395) و برای سنجش مهارت حل مسئله اجتماعی از فرم کوتاه پرسشنامه تجدیدنظر شده حل مسئله اجتماعی (SPSI-R)، (دزوریلا و همکاران، ۲۰14)، استفاده و میزان آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 892/0 و 961/0 بدست آمد. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تی مستقل و تحلیل کواریانس یک راهه)، مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج آزمون تحلیل تحلیل کواریانس نشان داده که رویکرد ترکیبی آموزشی بر پیچیدگی شناختی و مهارت های حل مسئله تاثیر معناداری داشته است. همچنین؛ نتایج آزمون t مستقل نشان داده است که رویکرد سنتی آموزشی بر پیچیدگی شناختی و مهارت های حل مسئله، تاثیر معناداری نداشته است.
The purpose of this study was to investigate the effect of educational approaches on cognitive complexity and social problem solving skills of high school students in district 2 of Shiraz. This research was practical in terms of purpose and descriptive in terms of nature and method, semi-experimental with two groups and cross-sectional in terms of time. The statistical population of this research includes all male and female high school students of district 2 of Shiraz, and according to the purposeful sampling, 40 people (pre-test and post-test groups) were tested. In this research, in order to measure the independent variables, training sessions were held with a combined and traditional approach in 10 two-hour sessions for students. To measure cognitive complexity from the standard questionnaire of Mobaraki et al. (2015) and to measure the social problem solving skill from the short form of the Revised Social Problem Solving Questionnaire (SPSI-R), (Dzorila et al., 2014), the use and Cronbach's alpha level were used, respectively. 0.892 and 0.961 were obtained. The collected data were statistically analyzed using SPSS software and at two levels of descriptive statistics and inferential statistics (independent t-test and one-way analysis of covariance). The results of the covariance analysis test showed that the combined educational approach had a significant impact on cognitive complexity and problem solving skills.
- باباپورخيرالدين، جليل (1401)، اثربخشي آموزش مهارت هاي ارتباطي بر شيوه هاي حل مساله دانش آموزان، پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز)، دوره 3، شماره 10.
- صالحی، ابراهیم؛ ضیاءالدین سالاری، عمران (1401)، یادگیری ترکیبی؛ رویکردی نوین در توسعه آموزش و فرآیند یاددهی/یادگیری، راهبردهای آموزش دوره پنجم، شماره 1 (پیاپی 15).
- عرب زاده، مهدی؛ کدیور، پروین؛ دلاور، علی (1402)، بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر مهارت حل مسئله اجتماعی دانش آموزان، شناخت اجتماعی، سال سوم.
- کشاورزی، یعقوب (1398)، بررسی تاثیر رویکرد ترکیبی آموزشی بر مهارت های حل مسئله دانش آموزان دوره متوسطه شهر اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
- مباركي، محمدحسن؛ رضاييان، علي؛ مهرابي، روزا؛ كلابي، اميرمحمد (1395)، شناسايي ابعاد تاثيرگذار بر سطح پيچيدگي شناختي کارآفرينان تصميم گيرنده، پژوهش نامه مديريت تحول (پژوهش نامه مديريت)، دوره 4، شماره 8.
- مهدوی، عابد؛ گلستانی، علیرضا؛ آقائی، مریم؛ همتی راد، گیتی؛ حاج حسینی، منصوره؛ غلامعلی لواسانی، مسعود؛ سپهر یگانه، شهربانو؛ قربانی نیا، فاطمه سادات (1397)، اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر افزایش سازگاری اجتماعی و راهبردهای خودتنظیمی کودکان طلاق، مطالعات روانشناسی تربیتی، شماره 33.
- محمدی، عطیه؛ کاویانی، الهام (1399)، نقش آموزش مبتنی بر رویکرد انعکاسی در پیشرفت درسی و مهارت حل مسأله دانش آموزان متوسطه، همایش ملی سیمای مدیریت آموزشی در عصر تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات.
- محمدی، نعیما؛ مستری، مهناز (1396)، بررسی تأثیر رویکردهای آموزشی بر مهارت های اجتماعی کودکان پیش دبستانی، تعلیم و تربیت، دوره 33، شماره 129.
- نجفی، حسین (1401)، مقایسه تأثیرآموزش به روش ترکیبی و سنتی در یادگیری، پژوهش در آموزش علوم پزشكي، دوره 11، شماره 2.
- D’Zurilla, T.J.; Nezu, A.M. and Maydeu-Olivares, A. (2022). Social Problem-SolvingInventory-Revised. Technical Manual. North Tonawanda, NY: Multi-Health Systems.\
- Zheng B, Caner H, Green, G. C. (2018) the past, present, and future of blended learning: an in depth analyses of literature. SO BEH SCI 2014; 116(8):4596-4603.
- O’Cass, A. & Ngo, L. V. (2022). Winning through innovation and marketing: lessons from Australia and Vietnam. Journal of Industrial Marketing Management, 40(8): 1319-1329.
- Walker, O.L. (2020). Preschool Predictors of Social Problem-Solving and Their Relations to Social and Academic Adjustment in Early Elementary School. Ph.D thesis, University of Miami.