نقش فناوری اطلاعات در توسعه اجتماعی-اقتصادی (مطالعه موردی: استان لرستان)
محورهای موضوعی : آمایش محیط
معصومه بهاری
1
,
عباس ملک حسینی
2
1 - دانشجوی دکتری گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران
2 - دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران
کلید واژه: فناوری, توسعه اقتصادی, توسعه اجتماعی, لرستان.,
چکیده مقاله :
فناوری با سرعت بالا تحول مییابد اما نهادهای اجتماعی کندتر تغییر میکنند و این امر به ایجاد شکاف میان نظامهای جامعه میانجامد. شناخت وضعیت استان لرستان و ظرفیتها و محدودیتهای آن برای برنامهریزی اجتماعی–اقتصادی ضروری است. هدف پژوهش، بررسی نقش فناوری اطلاعات در توسعه اجتماعی–اقتصادی استان لرستان است. این پژوهش کاربردی و بهروش توصیفی–تحلیلی و پیمایشی انجام شد. دادهها از طریق اسناد و پرسشنامه جمعآوری گردید. جامعه آماری شامل ۳۶۶ شهروند و روستایی و ۲۰ متخصص و کارشناس بود که بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. روایی پرسشنامه با نظر اساتید تأیید و پایایی آن با آلفای کرونباخ 0.948 مناسب تشخیص داده شد. تحلیل دادهها با آزمون همبستگی و t نشان داد که توسعه اقتصادی (t=41.518)، توسعه اجتماعی (t=43.245) و مجموع توسعه اجتماعی–اقتصادی (t=42.41) در استان لرستان پایین و نامطلوب ارزیابی میشود.
Technology is rapidly evolving, while social institutions change much more slowly, creating a gap between different systems of society. Understanding the current situation of Lorestan Province, along with its capabilities and constraints, is essential for effective socio-economic planning. The purpose of this study was to examine the impact of information technology on socio-economic development in Lorestan Province. This applied research was conducted using a descriptive-analytical and survey method. Data were collected through documentary sources and questionnaires. The statistical population included 366 urban and rural residents and 20 experts, selected through simple random sampling. The questionnaire’s validity was confirmed by academic experts, and its reliability was found to be high, with a Cronbach’s alpha of 0.948. Data analysis using correlation tests and the t-test showed that economic development (t = 41.518), social development (t = 43.245), and overall socio-economic development (t = 42.41) in Lorestan Province are at a low and unfavorable level.
1- رضوی مشعوف، ج.، ارمغان، س.، استعلاجی، ع. 1397. تبیین نقش فنآوری اطلاعات و ارتباطات(آی سی تی) در توسعه اقتصادی دهستان فیروز بهرام. فصلنامه جغرافیا (برنامهریزی منطقهای، 8(33)، .573-587
2- سجودی، م.، یاسوری، م.، حجت، س. 1401. بررسی و ارزیابی زمینههای توسعه گردشگری الکترونیک (مطالعه موردی: استان گیلان). فصلنامه چشمانداز شهرهای آینده، 3(1)، 1-18.
3- سروری بیرامی، س. 1398. نماد و فرهنگ در فضاهای شهری کلانشهر تبریز. چهارمین کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم و مهندسی.
4- صائبی، م. 1391. مدیریت استراتژیک منابع انسانی: راهنمای عمل (مایکل آرمسترانگ)، مترجم، مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری، نوبت چاپ 1.
5- ظهرانی ازبری، ز.، تاج، ش.، برنا، ر. 1400. نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اقتصادی نواحی روستایی (مطالعه موردی: بخش رودبار قصران). فصلنامه نگرشهای نو در جغرافیای انسانی، 13(2)، 944-957.
6- عرب نیاسر، ع.، رحمانزاده، س.ع. 1396. نقش فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی در توسعه گردشگری مذهبی (مطالعه موردی: شهروندان تهرانی). فصلنامه جغرافیا (برنامهریزی منطقهای)، 7(29)، 375-399.
7- قربانی سپهر، آ.، متقی، ا.، انصاری، ز.، دلالت، م. 1400. نگرش ژئوپلیتیکی در رقابت گردشگری شهری با استفاده از شاخص جاذبه گردشگری (بررسی: تهران و سایر استانها). فصلنامه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، 21، شماره 61.
8- ملکی نظامآباد، ر.، اسلامیان، م. 1395. بررسی رابطه بین کیفیت زندگی و توسعه منطقهای در شهرستانهای استان آذربایجان شرقی. چهارمین کنگره بینالمللی عمران، معماری و توسعه شهری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
9- میرزازاده، ح.، پریزادی، ط. 1397. توسعه منطقهای در ایران با رویکرد عدالت توزیعی. عنوان نشریه، 18(50)، 179-198.
10- یاسوری، م.، سجودی، م. 1397. استراتژی توسعه منطقهای (RDS) راهکاری نوین برای توسعه متوازن منطقهای (مطالعه موردی: شهرستان رشت). برنامهریزی منطقهای، شماره 29، 93-106.
11- Gonzalez, J.C. Saez, P.L. and Lopez, J.E.N. (2015). Absorbing knowledge from supply-chain, industry and science: The distinct moderating role of formal liaison devices on new product development and novelty. Industrial Marketing Management, 47(1), 75-85.
12- Khansa, L., Kuem, J., Siponen, M., & Kim, S. S. (2017). To cyberloaf or not to cyberloaf: the impact of the announcement of formal organizational controls. Journal of Management Information Systems, 34(1), 141-176.
13- Khansa, L., Barkhi, R., Ray, S., & Davis, Z. (2017). Cyberloafing in the workplace: mitigation tactics and their impact on individuals’ behavior. Information Technology and Management, 19(4), 197-215.
14- Sala, E. (2006). Environmental sustainability of European production and consumption assessed against planetary boundaries. Journal of Environmental Management.
