واکاوی نوین به مسئولیت اجتماعی در بیانیه ماموریت دانشگاه های ایران: با رویکرد تحلیل محتوا
محورهای موضوعی : نوآفرینی، نوآوری، رویکردهای نوینناهید رادمنش 1 , پری مشایخ 2 , نوشین رزمی 3
1 - استادیار ،گروه مدیریت، واحد مدیریت دولتی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کازرون، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون، ایران
3 - مربی، گروه مدیریت، واحد مدیریت دولتی ،دانشگاه آزاد اسلامی ، کازرون، ایران
کلید واژه: تحلیل محتوا, مسئولیت اجتماعی دانشگاه, بیانیه مأموریت دانشگاه,
چکیده مقاله :
هدف از مقاله حاضر، تحلیل محتوا مولفه های مسئولیت اجتماعی بیانیه ماموریت موسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی ایران با استفاده از مدل حبیبی و همکاران است. پژوهش حاضر کاربردی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری تحقیق همه بیانیههای دانشگاههای دولتی و خصوصی بود.125 دانشگاه که دارای بیانیه راهبردی برروی وب سایت دانشگاه بودند مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج تحقیق نشان می دهد، همه دانشگاهها ی کشورکه سند راهبری و چشم اندازدارند، به مسئولیت پذیری اجتماعی و مولفه های آن توجه داشته اند. ضریب اهمیت مولفه های مسئولیت پذیری برای پیام نور 17/0، دانشگاه ازاد 28/0، دانشگاه های علوم پزشکی برابر با 28/0 و برای دانشگاه سراسری به ترتیب 29/0 بود که با توجه به اینکه نتایج خیلی نزدیک به هم می باشند می توان گفت تقریبا توجه یکسانی به مولفه های مسئولیت پذیری اجتماعی در بیانیه دانشگاهها وجود داشته است . البته لازم به ذکر است که دانشگاه پیام نور کمترین اهمیت را به این مولفه ها داده است و دانشگاه سراسری و آزاد بیشترین اهمیت را به این مولفه ها داده اند.