تدوین راهبردهای اصلی شرکت هلدینگ صدرتامین برمبنای جهتگیریهای راهبردی مبتنی بر رویکرد SWOT و QSPM
محورهای موضوعی : نوآفرینی، نوآوری، رویکردهای نوینحسین کسایی پور 1 , اکبر بهمنی 2
1 - مدیریت علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس/تهران شهرقدس
2 - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مرکز آمل، گروه مدیریت، آمل، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
یکی از دغدغههای مدیران و مسئولان سازمانی مانند شرکتهای سرمایهگذاری و هلدینگها، نحوه مدیریت و برنامهریزی به جهت توسعه و مدیریت شرکتهای زیرمجموعه در راستای دستیابی به اهداف کلان و بلندمدت مانند کسب جایگاه برتر اداری و نام تجاری، اجرای مسئولیتهای اجتماعی و سودآوری در سطح جامعه میباشد. هدف اصلی پژوهش کنونی تدوین استراتژی هلدینگ صدرتامین بر اساس تحلیل SWOT است. تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه آماری آن 20 نفراز کارشناسان ارشد و مدیران خبره هلدینگ صدرتامین و شرکتهای تابعه میباشند. برای رسیدن به نتایج مد نظر تحقیق، ابتدا بررسی و مطالعات بصورت کتابخانه ای و میدانی در حوزه های برنامهریزی استراتژیک، فرآیند مدیریت استراتژیک و روشهای تدوین استراتژیها صورت پذیرفت. با استفاده از اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه و مشاهده و با توجه به روشهای تحلیل آماری بکار گرفته شد.نتایج تجزیه و تحلیل دادهها برمبنای جهتگیریهای راهبردی مبتنی بر رویکردهای SWOT و QSPM نشان داد باید راهکارهای مؤثری در جهت تقویت و تعدیل استراتژیها توسط مدیران ارشد شرکت بکار گرفته شود. در انتها راهبردهای اصلی بدست آمده پژوهش حاضر 1- توسعه سرمایه گذاری و تکمیل زنجیره ارزش در حوزه کسب و کارهای نوین معدن و صنایع معدنی 2- توسعه همکاری و مشارکت با شرکتهای معتبر و صاحبان سرمایه و دانش فنی 3- بهینهسازی سبد سرمایهگذاری با تاکید برتوان خلق ارزش 4- حضور موثر در نهادهای تصمیمگیر مرتبط با صنعت و 5- مدیریت اثربخش هزینه با تاکید بر حذف فعالیتهای غیر ارزش افزوده می باشد.