تحلیل شاخص های مدل کسب و کار مدور در صنعت فولاد ایران
محورهای موضوعی : مدیریت تولیدمهسا وارسته 1 , حسنعلی آقاجانی 2
1 - نویسنده مسئول، دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصاد و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2 - استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصاد و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
کلید واژه: دیمتل, صنعت فولاد, اقتصاد مدور, مدل کسب و کار مدور,
چکیده مقاله :
براساس تحقیقات اخیر انسان تا سال2050 به سه سیاره با ویژگی زمین جهت تامین منابع طبیعی مورد نیاز اقتصاد خطی موجود نیاز خواهند داشت. حرکت به سمت مدل اقتصاد مدور نمونه ای از تغییرات اساسی است که به طرز تفکر و کسب و کار جدید نیاز دارد. صنعت فولاد سازی بعد از نفت و گاز طبیعی دومین صنعت بزرگ دنیا از نظر ارزش اقتصادی و گردش مالی است. با توجه به مشکلات مدیریتی، تشکیلاتی و عدم وجود ساختار تاثیر گذار و منسجم جهت برنامه ریزی و پیگیری امور موبوط به قراضه در کشور هدف این پژوهش بررسی ارتباطات و تحلیل شاخص های مدل کسب و کار مدور صنعت فولاد که از استراتژی ها، اقدامات و خروجی ها تشکیل می شوند با تاکید بر ارائه راهکار کاربردی در سیاست گذاری ها و تصمیمات مدیران در جهت رویکرد اقتصاد مدور می باشد.روش تحقیق این پژوهش توصیفی تحلیلی و ازلحاظ نوع هدف کاربردی است. در این پژوهش از تکنیک دیمتل جهت تحلیل روابط استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش خبرگان ، صاحبنظران و صنعت گران فولادی میباشندکه با توجه به سابقه، مهارت، تخصص از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. نتایج نشان داد تاثیرگذار ترین شاخص های مدل کسب و کار مدور استراتژی ها و اقدامات و تاثیر پذیر ترین آنها خروجی ها و پیامد ها می باشند.
According to recent research, by 2050, humans will need three planets with the characteristics of Earth to supply the natural resources required by the existing linear economy. Moving towards a circular economy model is an example of fundamental changes that require new ways of thinking and doing business. After oil and natural gas, the steel industry is the second largest industry in the world in terms of economic value and turnover. Considering the managerial and organizational problems and the lack of an effective and coherent structure to plan and follow up on scrap related issues in the country, the purpose of this research is to investigate the connections and analysis of indicators of the circular business model of the steel industry, which consists of strategies, actions and output. are formed with an emphasis on providing a practical solution in the policies and decisions of managers in the direction of the circular economy approach. In this research, the DEMATEL technique was used to analyze relationships. The statistical population of this research is the experts, experts and steel industrialists, according to their experience, skills, and expertise, the purposeful sampling method was used. The results showed that the most effective indicators of the circular business model are strategies and actions, and the most effective are outputs and consequences.
_||_