شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر توانمندی های پلتفرم های فناورانه
محورهای موضوعی : مدیریت تولیدسید رسول حسینی 1 , تورج صادقی 2 , علی حسین زاده 3 , ساحل فرخیان 4
1 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
2 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
3 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
4 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
کلید واژه: روش دلفی فازی, توانمندی های فناورانه, BWM, پلتفرم, پلت فرم فناورانه,
چکیده مقاله :
امروزه تولید جریان مداوم محصولات جدید و بازگشت سریع هزینه های کلان سرمایه گذاری تعیین کننده کارایی شرکتها بوده است . لذا اتخاذ راهبردهای تولید محصولات بر اساس پلتفرم و بهره گیری از توانمندیهای آن، اهمیت به سزایی خواهد داشت. پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل توانمندیهای پلتفرم فناورانه در صنعت لوازم آرایشی و اولویت بندی عوامل دخیل در این مدل انجام شده است. پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت از نوع اکتشافی؛ از لحاظ هدف از نوع پژوهش های کاربردی؛ از لحاظ شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی، بر مبنای ماهیت داده ها پژوهشی آمیخته (کیفی- کمی) به شمار می آید. جامعه آماری پژوهش اساتید دانشگاهی در حوزه بازرگانی و کسب و کار و نیز مدیران ارشد متخصص در حوزه لوازم آرایشی می باشند. در این راستا، براساس مصاحبههای تخصصی انجام شده با خبرگان و به کارگیری نظریه داده بنیاد، 16 مولفه اصلی و 71 مقوله در زمینه توانمندیهای پلتفرم فناورانه در صنعت لوازم آرایشی شناسایی شد. در مرحله بعد با استفاده از روش دلفی فازی اعتبارسنجی لازم صورت گرفت و مشخص شد همه مولفههای پژوهش از اعتبار کافی برخوردار میباشند. در نهایت با استفاده از تکنیک BWM رتبه بندی معیارها و زیرمعیارها حاصل شد. که نشان می دهد بعد محوری بیشترین اهمیت را در بین ابعاد دارا می باشد و نیز هر یک از مولفه های پژوهش و زیرمعیارهای آنها اولویت بندی گردید.
Today, the continuous production of new products and the rapid return of large investment costs have determined the efficiency of companies. Therefore, adopting product production strategies based on the platform and utilizing its capabilities will be very important. The present study aims to design and explain the model of technological platform capabilities in the cosmetics industry and prioritize the factors involved in this model. The present study is exploratory in nature; In terms of the purpose of applied research; In terms of data collection method, a descriptive survey is a mixed (qualitative-quantitative) research based on the nature of the data. The statistical population of the study is university professors in the field of business and business as well as senior managers in the field of cosmetics. In this regard, based on expert interviews with experts and the application of data foundation theory, 16 main components and 71 categories in the field of technological platform capabilities in the cosmetics industry were identified. In the next step, the necessary validation was performed using the fuzzy Delphi method (FDM) and it was found that all components of the research have sufficient validity. Finally, the criteria and sub-criteria were ranked using the BWM technique. Which shows that the axial dimension is the most important among the dimensions and also each of the research components and their sub-criteria were prioritized.
_||_