پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس هوش معنوی و شفقت بر خود در دانشجویان
محورهای موضوعی :
محمد قمری
1
(استاد دانشگاه آزاد ابهر)
کلید واژه: کلیدواژهها:سرزندگیتحصیلی, شفقتبهخود, هوشمعنوی,
چکیده مقاله :
چکیده هدفپژوهشحاضرپیشبینیسرزندگیتحصیلیبراساسهوشمعنویوشفقتبرخوددر دانشجویانبود.روشپژوهشازنوعهمبستگیبود.جامعهآماری،کلیهدانشجویاندانشکده روانشناسیدانشگاهآزاداسالمیواحدکرجدرسالتحصیلی2752-2752بودند.نمونهموردمطالعه 205نفرازدانشجویانبودندکهبهروشتصادفیخوشهایانتخابشدندوبهسهپرسشنامهسرزندگی تحصیلی،هوشمعنویوشفقتبهخودپاسخدادند.برایتجزیهوتحلیلدادههاازضریبهمبستگی پیرسونورگرسیونگامبهگاماستفادهشد.نتایجمطالعهنشاندادبینهوشمعنویوسرزندگی تحصیلیدردانشجویانرابطهوجوددارد.بینشفقتبهخودوسرزندگیتحصیلیدردانشجویانرابطه وجوددارد.همچنیننتایجتحلیلرگرسیوننشانداد،شفقتبهخود77درصدوهوشمعنوی25 درصدقادرندتغیراتسرزندگیتحصیلیراتبیینکنند.بنابراین،میتواننتیجهگرفتکهبرایافزایش سرزندگیتحصیلیدانشجویانمیتوانبهشفقتبهخودوهوشمعنویآنانتوجهکرد. کلیدواژهها:سرزندگیتحصیلی،شفقتبهخود،هوشمعنوی
Abstract The purpose of the research was to predict academic vitality based on spiritual intelligence and self-compassion in students. The research method is descriptive and correlational. The statistical population is all students of the Faculty of Psychology of Islamic Azad University, Karaj branch. The study sample includes 250 students who were selected by multi-stage cluster random method and answered three questionnaires of academic vitality, spiritual intelligence and self-compassion. Pearson's correlation coefficient and stepwise regression were used to analyze the data. The results of the study showed that there is a significant positive relationship between academic vitality, self-compassion and spiritual intelligence. Also, the results of the regression analysis showed that 44% of self- compassion and 20% of spiritual intelligence can predict academic vitality. The results indicate that academic vitality can be predicted by using self-compassion and spiritual intelligence of students. Keywords: academic vitality, self-compassion, spiritual intelligence
ذریان،رضا ؛ مهدیان،حسین ؛جاجرمی،محمود.(2688) . اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی و
تنظیم هیجان بر معنای تحصیلی و سازگاری تحصیلی،فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی،ویژه
نامه27:786-787.
اطهری،زهره؛برزگر بفرویی،کاظم ؛وزارع،مریم(.2688). بررسی نقش شفقت به خود در اهمالکاری
تحصیلیبا واسطهگری اجتناب تجربهای در دانشجویان دانشگاه یزد..فصلنامه علمی پژوهش در
یادگیری آموزشگاهی و مجازی،8،2،60-77.
تمنائی فر،محمدرضا؛واربابی قهرودی،فاطمه. (2752). رابطه خودتنظیمی و خودکارآمدی با
سرزندگیتحصیلیدانشآموزان: نقش واسطهای تابآوری تحصیلی.مجلهمطالعاروانشناسی
تربیتی،78،68-32.
08/پیشبینیسرزندگیتحصیلیبراساسهوشمعنویوشفقتبرخوددردانشجویان…
توان،بهمن ؛ قمی،مهین؛ مسلمی،زهرا ؛ جعفری پور فردوسیه،حسن ؛ محمودی،سید عبداهلل ؛و
مسلمی،( اعظم.2688تحصیلی سرزندگی و تحصیلی اشتیاق با معنوی هوش رابطه .)
دانشجویاندانشگاه علوم پزشکی اراک. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،28،274-268.
خالدی،بهزاد؛ اکبری،مریم؛ جدیدی،هوشنگ؛وکریمی،کیومرث. (1399).رابطه سرزندگی تحصیلی بر
اساس معنای تحصیلی و خستگی هیجانی با نقش واسطهایخود کارآمدی هیجانی دانشجویان.
مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز،شماره6:242-286.
خسروی،صداهلل؛ صادقی،مجید؛و یابنده،محمدرضا. (2682). کفایت روانسنجی مقیاس شفقت
خود(SCS).فصلنامه علمی روشها و مدلهای روانشناختی،شماره26:74-08.
دهقانیزاده،محمدحسین؛وحسینچاری،مسعود. (2682). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی
ارتباطی خانواده؛ نقش واسطهایخودکارآمدی.مجله مطالعات آموزش و یادگیری،شماره2:22-
74.
دهقانی،ماهرخ؛ ورستم اوغلی،زهرا. (2688). پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ادراک از محیط
یادگیری و امید به اشتغال در دانشجویان تربیت بدنی.مجله مطالعات روانشناسی تربیتی،شماره
68:206-246.
رحمانی دریاسری،مدینه؛ یاوری نیا،سونیا؛وسپهریان آذر،فیروزه. (1399).پیش بینی پیشرفت
تحصیلی براساس هوش معنوی،امید و مسئولیتپذیری در دانشآموزان دختر پایه سوم متوسطه.
فصلنامه روان شناسی تربیتی،شماره03:282-283.
شیخ االسالمی،علی. (2752). پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشآموزان براساس حمایت تحصیلی و
خودپندارهی تحصیلی.پژوهش در نظامهای آموزشی،شماره04:02-32.
صفری،هدیه؛جناآبادی،حسین؛ سلم آبادی،مجتبی؛و عباسی،امیر.(2687). پیشبینی اشتیاق
تحصیلی براساس هوش معنوی و سرسختی روانشناختی.دوماهنامه علمی-پژوهشیراهبردهای
آموزش در علوم پزشکی،شماره3:4-22.
صفیزاده،مطهره ؛ و محمدپناه،عذری.(2755).اثربخشی آموزش هوش معنوی بر سرزندگی تحصیلی،
اشتیاق تحصیلی و امید تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دوم متوسطه شهرستان رابر،مجله
راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی،شماره22:22-26.
عباسی،مسلم؛ اعیادی،نادر؛شفیعی،هادی؛ و پیرانی،ذبیح. (2687). نقش بهزیستی اجتماعی و
سرزندگی تحصیلی در پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری. راهبردهای آموزش
(راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)،شماره3:78-07.
عسگری،عطیه ؛ و باقرپور،معصومه(.2752).اثربخشی مهارتهای معنوی مبتنی بر آموزههای قرانی و
روایات بر سرزندگی و خوش بینی تحصیلی دانش آموزان،فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و
تربیت اسالمی،شماره00:285-283.
فصلنامه پژوهشهای کاربردی در علوم رفتاری/09
فرهادی،علی؛ قدم پور،عزت اله؛ و خلیلی گشنیگانی،زهرا.(2680) .پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر
اساس درگیری شناختی،انگیزشی و رفتاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان.دوماهنامه
علمی-پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی،شماره7:235-230.
قمری, محمد. (2752). پیشبینی سرزندگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویان براساس سبک
زندگی اسالمی.روانشناسیفرهنگی،شماره2:248-288.
ملکی کالیانی،وحید؛ وموسی بیگی طیبه. (2755). پیش بینی سرزندگی تحصیلی براساس جو
عاطفی خانواده،شکفتگی و شفقت به خود در دانشجویان علوم پزشکی کرمانشاه در سال تحصیلی
2688-2688.مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی،شماره76:37-04.
مهبد،مینا؛و خرمایی،فرهاد. (2684). پیشبینی شناوری تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی
تأثیر واسطهای شفقت به خود. مجله روانشناسی،شماره7:778-733.
وهابی،بشری؛وهابی،احمد؛ یوسفی،فایق؛صیادی،مهناز؛و روشنی،دائم.(2684). بررسی ارتباط سالمت
معنوی و شادکامی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان و عوامل مرتبط با آن.مجله
روانشناسی و روانپزشکی شناخت،شماره2:86-256.
Refrences
Abdellatif, M. S. (2022). Academic buoyancy of university students and its relationship to
academic average in light of some demographic variables. Kı brı slı Eğ itim Bilimleri
Dergisi, 17(7), 2361-2369.
Elsayed Farid Amr, A., ELsayed El Sawah, E., H Salama, A., Mohamed Mansour Gad, A.,
& Ibrahim Doma, N. (2023). Effect of Using Electronic Mind Maps as a Teaching
Strategy on Academic vitality, Self-Efficacy, and Achievement among Nursing
Students. International Egyptian Journal of Nursing Sciences and Research, 3(2), 546-
562.
King, D. B., & DeCicco, T. L. (2009). A viable model and self-report measure of spiritual
intelligence. International journal of transpersonal studies, 28(1), 8.
Kyeong, L. W. (2013). Self-compassion as a moderator of the relationship between
academic burn-out and psychological health in Korean cyber university students.
Personality and individual differences, 54(8), 899-902.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008). Workplace and academic buoyancy: Psychometric
assessment and construct validity amongst school personnel and students. Journal of
Psychoeducational Assessment, 26(2), 168-184.
Martin, R. D., Kennett, D. J., & Hopewell, N. M. (2019). Examining the importance of
academic-specific self-compassion in the academic self-control model. The Journal of
Social Psychology, 159(6), 676-691.
Neff KD, Vonk R. Self-compassion versus global self-esteem: Two
different ways of relating to oneself. Journal of Personality. 2009;
77(1):23-50. [DOI:10.1111/j.1467-6494.2008.00537.x] [PMID]
Neff, K. D., & Germer, C. K. (2013). A pilot study and randomized controlled trial of the
mindful self‐ compassion program. Journal of clinical psychology, 69(1), 28-44.
Neff, K. D., Hsieh, Y. P., & Dejitterat, K. (2005). Self-compassion, achievement goals, and
coping with academic failure. Self and identity, 4(3), 263-287.