ارایه رویکرد ترکیبی ازتکنیک های فرآیند تحلیل شبکه ای و دیمتل جهت تحلیل مولفه-های ارزیابی ذینفعان بیمارستان¬های دانشگاه علوم پزشکی گیلان
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانی
سیده رقیه حسنی ضیابری
1
,
سعید باقرسلیمی
2
,
مهدی همایونفر
3
1 - دانشجوی دکترای تخصصی، گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - استادیار ، گروه مدیریت دولتی،واحدرشت ،دانشگاه آزاد اسلامی، رشت ،ایران
3 - استادیار ،گروه مدیریت صنعتی، واحدرشت ،دانشگاه آزاد اسلامی، رشت ،ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
مقدمه: شناخت و پاسخگويي مناسب به انتظارات ذينفعان، از مهمترين عوامل اثربخشی سازمان¬ها به ویژه در نظام بهداشت و درمان به¬ عنوان متولی ایجاد، ترویج و ارتقای سلامت، به¬شمار می¬رود. هدف: پژوهش حاضر قصد دارد اطلاعات کاربردی را جهت مدیریت ذینفعان در اختیار رؤسای بیمارستان¬های دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار دهد. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل؛ رؤسای بیمارستان¬های دانشگاه علوم پزشکی گیلان و خبرگان دانشگاهی است که 19 نفر از آنها در فرایند اجرای پژوهش مشارکت داشته¬اند. برای غربالگری مؤلفه¬های استخراج شده از مبانی نظری پژوهش، از روش دلفی فازی و به منظور ساختاردهی و تحلیل وضعیت مؤلفه ها از فرآیند تحلیل شبکه ای و دیمتل استفاده شده است. یافته¬ها: ازمیان30 مؤلفه استخراج شده از مبانی نظری، 10 عامل؛ مشارکت ذینفع، اطلاعات ذینفع، ارتباطات ذینفع، میزان نیاز ذینفع، منافع همکاری با ذینفع، انگیزه ذینفع، توانایی برنامه¬ریزی ذینفع، همراستایی اهداف ذینفع با سازمان، امکان نظارت بر ذینفع و اهمیت و جایگاه ذینفع به عنوان عوامل اساسی تعیین شدند و با رویکرد فرآیند تحلیل شبکه ای و تکنیک دیمتل در محیط نرم افزار Super Decision اولویت بندی معیارها مشخص شد. نتیجه¬گیری: با توجه به فرآیند تحلیل شبکه ای، شاخص مشارکت ذینفع، ارتباطات ذینفع و اطلاعات ذینفع به عنوان مهم ترین مؤلفه های ارزیابی ذینفعان شناخته شدند که لزوم توجه مدیریت به این عوامل را درارزیابی ذینفعان و استفاده از آنها در دستیابی به اهداف بیمارستان نشان می دهد.
Introduction: Knowing and responding appropriately to the expectations of stakeholders is one of the most important factors in the effectiveness of organizations, especially in the health and treatment system, as the custodians of creating, promoting and improving health. Purpose: The present study aims to provide useful information for the management of beneficiaries to the heads of hospitals of Gilan University of Medical Sciences. Method: The statistical population of the research includes; There are hospital heads of Gilan University of Medical Sciences and university experts, 19 of whom participated in the research implementation process. To screen the components extracted from the theoretical foundations of the research, the fuzzy Delphi method was used, and in order to structure and analyze the status of the components, the process of network analysis and Dimetal was used. Findings: Among the 30 components extracted from the theoretical foundations, 10 factors; Stakeholder participation, Stakeholder information, Stakeholder communication, Stakeholder need, Stakeholder cooperation benefits, Stakeholder motivation, Stakeholder planning ability, Stakeholder goals alignment with the organization, Stakeholder monitoring possibility and Stakeholder's importance and position were determined as basic factors and with the approach The process of network analysis and Dimtel technique was determined in the Super Decision software environment for prioritizing the criteria. Conclusion: Stakeholder participation index, Stakeholder communication and Stakeholder information were recognized as the most important components of Stakeholder evaluation, which shows the need for management to pay attention to these factors in Stakeholder evaluation and their use in achieving the hospital's goals.
