طراحی مدل ارزیابی زنجیرههای راهبردی ارزش با تاکید بر موقعیت مرزی استان آذربایجان غربی
محورهای موضوعی : ساماندهی اقتصاد فضامیرنجف موسوی 1 , رویا کامل نیا 2
1 - هیئت علمی دانشگاه ارومیه
2 - دانشگاه ارومیه
کلید واژه: زنجیره ارزش, راهبردی, مرز, استان آذربایجان غربی ,
چکیده مقاله :
بیان مسئله: امروزه برنامهریزی برای بهبود زنجیره راهبردی ارزش در بسیاری از کشورها ضرورت تام یافته است. گسترش بازارها و محصولات، رقابت را از سطح مابین شرکتها به سطح مابین زنجیرهها کشانده و برنامهریزی در راستای بهبود عملکرد این زنجیرهها تنها راه دستیابی به موفقیت است. در این بین نقش و جایگاه مناطق مرزی بهعنوان مناطق دارای پتانسیلهای بالا در راستای تکمیل زنجیره ارزش از اهمیت بیشتری برخوردار گشته است. هدف: هدف این تحقیق تحلیل ابعاد (نهادی، فرهنگی- اجتماعی، فناوری، روابط بینالمللی، موقعیت جغرافیایی مرز و اقتصاد) بر زنجیره ارزش در منطقه مرزی استان آذربایجان غربی میباشد. روش: روش پژوهش توصیفی – تحلیلی، جامعه آماری این پژوهش فعالان اقتصادی، مدیران استانی، تولیدکنندگان و اساتید دانشگاه میباشد. برای تعیین حجم نمونه از روش نمونهگیری غیر احتمالی گلوله برفی به تعداد 274 نفر استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها اسنادی و پرسشنامه میباشد. برای تجزیهوتحلیل نمودن دادهها از الگوی مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار LISREL و آزمون رگرسیون خطی استفادهشده است. یافتهها و بحث: نتایج مدلسازی معادلات ساختاری زنجیره راهبردی ارزش با توجه به موقعیت مرزی براساس برآورد ضرایب استاندارد شده مدل ساختاری پژوهش سطح معناداری مطلوب بهدستآمده که نشاندهنده برازش مطلوب مدل میباشد و براساس یافتههای پژوهش مؤلفه روابط بینالمللی و نقش آن بر زنجیره ارزش تولیدات با ضریب مستقیم و مثبت 01/1، بالاترین تأثیرگذاری را دارد، عامل نهادی بر زنجیره راهبردی ارزش در این منطقه با ضریب مستقیم و مثبت 00/1، در مرتبه دوم اهمیت قرار دارد، تأثیر مؤلفه فرهنگی – اجتماعی بر زنجیره ارزش با ضریب مستقیم و مثبت 99/0 و تأثیر عامل موقعیت جغرافیایی بر زنجیره ارزش با ضریب مستقیم و مثبت 99/0 در مرتبه سوم اهمیت قرار دارند. تأثیر عامل فناوری بر زنجیره ارزش تولیدات با ضریب مثبت 0.98 و در نهایت مؤلفه اقتصاد با ضریب مستقیم و مثبت 97/0 بر زنجیره ارزش در مناطق مرزی تأثیرگذار میباشد. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان میدهد که ابعاد (نهادی، فرهنگی-اجتماعی، فناوری، روابط بینالمللی، موقعیت جغرافیایی مرز، اقتصاد) بر زنجیره راهبردی ارزش با استفاده از تحلیل ساختاری (لیزرل)، در بالا بردن ارزشافزوده محصولات و ایجاد فرصت برای بهبود زنجیره ارزش نقش مؤثر و مستقیمی دارد. |
Introduction And Objectives: Today, planning to improve the strategic value chain has become an absolute necessity in many countries. The expansion of markets and products has brought the competition from the level between companies to the level between chains, and planning in order to improve the performance of this chain. is the only way to achieve success. Meanwhile, the role and position of border areas as areas with high potentials in order to complete the value chain has become more important. the purpose of this research is to analyze the dimensions (institutional, socio-cultural, technology, international relations, geographical location of the border and economy) on the value chain in the border region of West Azerbaijan province. Methodology: descriptive-analytical research method, the statistical population of this research is economic activists, provincial managers, producers and university professors. To determine the sample size, the non-probability snowball sampling method was used with the number of 274 people. The data collection tools are documents and questionnaires. To analyze the data, structural equation modeling was used using LISREL software. Results and Discussion: The results of modeling the structural equations of the strategic value chain with regard to the border location, based on the estimation of the standardized coefficients of the structural model of the research, the desired significance level has been obtained, which indicates the optimal fit of the model, and based on the research findings of the index of international relations And its role has the highest impact on the production value chain with a direct and positive coefficient of 01.1, the institutional factor on the strategic value chain in this region is the second most important with a direct and positive coefficient of 00.1, the impact of the cultural-social index on The value chain with a direct and positive coefficient of 99.0, and the influence of the geographic location factor on the value chain with a direct and positive coefficient of 99.0, are in the third order of importance. The effect of the technology factor on the production value chain with a positive coefficient of 98.0, and finally the economy index with a direct and positive coefficient of 97.0 affects the value chain in border areas. Conclusion: The findings of the research show that the dimensions (institutional, socio-cultural, technology, international relations, geographical location of the border, economy) on the strategic value chain using structural analysis (Lisrel), in increasing the added value of products and Creating opportunities to improve the value chain has an effective and direct role. |
اکبری، حاج فیرو؛ منجیلی، سحر و طالقانی، محمد(1399). توسعه زنجیره ارزش محصولات کشاورزی صادرات محوردر راستای تحولات جهانی مبتنی بر سیاست¬های اقتصاد مقاومتی. فصلنامه پژوهش های روابط بین الملل، دور 10(49).241-268
DOI:10.22034/IRR.2021.122843
حسن پور، بهروز(1402). تشکیل و توسعه زنجیره ارزش کشاورزی، راهکار ساماندهی بازار محصولات کشاورزی. فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی، 15(76).76-88
DOI:10.30495/JAE.2023.28358.2268
راستی، ابراهیم؛ خانی، ناصر و عالم، تبریز (1400). طراحی وارزیابی یک نظریه داده بنیاد برای توسعه نوآوری ارزش از سطح درون سازمانی به زنجیره تامین. فصلنامه مدیریت صنعتی،16(57).20-44
DOI:
سلیمانی، غلامرضـا؛ وحـدت، سـیاوش و انوشـه، مرتضـی(1401). راهنماي زنجیره ارزش، قم:انتشارات آیین محمود.55-65
سلیمانی، مریم؛ عبدالله زاده، غلامحسین و شریف زاده، محمدشریف (1398). برنامه¬ریزی راهبردی توسعه زنجیره غذایی زیتون در شهرستان رودبار. مجله راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی،6(12) .98-111
DOI: 20.1001.1.25383426.1398.6.12.4.1
صحنه، بهمن؛ سادین، حسین و جاهدی، فاطمه(1401). تحلیل زنجیره ارزش فالیت نوغانداری در مناطق روستایی شهرستان رامیان. مجله آمایش جغرافیایی فضا، 12(2).45-64
http://doi.org/10.30488/GPS.2022.335091.3519
مهتدی، محمدمهدی، و محمدی، نوید. (1400). مدل یکپارچه زنجیره ارزش و زنجیره تامین در مجتمع های کشت و صنعت دریایی (مطالعه موردی: سواحل مکران). علوم و فناوری دریا، 25(97 ).72-85
SID. https://sid.ir/paper/986251/fa
میرنجف، موسوی(1390). برنامهریزی توسعه شهرهای مرزی، مشهد. انتشارات شریعه توس
نامی، محمدحسن، و حیدری پور، اسفندیار. (1391). الگوی جدید برای محاسبه دقیق مساحت و طول مرزهای کشور ج.ا. ایران. جغرافیا (برنامه ریزی منطقه ای)، 2(2).25-45
SID. https://sid.ir/paper/224097/fa
نظری، محسن، و موسوی نقابی، سیدمجتبی. (1396). نقش شبکه سازی در حل مسائل راهبردی خوشه های کسب وکار طلا و توسعه اقتصاد منطقه ای. پژوهش های مدیریت راهبردی، 23(67 ).93-110
https://sid.ir/paper/513072/fa
Bhatt, G. & Emdad, A. Bhatt, G. & Emdad, A. (2001). An Analysis of the Virtual Value Chain in Electronic Commerce.Logistics Information Management, 14, 78-85.2021.An Analysis of the Virtual Value Chain in Electronic Commerce.Logistics Information Management, 14(780).78-85
DOI:10.1108/09576050110362465
Draper, Peter (2021). "The Shifting Geography of Global Value Chains: Implications forDeveloping Countries and Trade Policy", World Economic Forum.9914).68-95
https://www.weforum.org/publications/ global-risks-report-2024/.
Guritno AD. Agriculture Value Chain as an Alternative to Increase Better Income’s Distribution: The Case of Indonesia, Agricultural Value Chain, 2019; Gokhan Egilmez, IntechOpen.8(14).86-98
[DOI: 10.5772/intechopen.70141]
Li, S., B. Ragu-Nathan, T.S. Ragu-Nathan and S.S. Rao.(2019) . The impact of supply chain management practices on competitive advantage and organizational performance. International Journal of managementscience.6(15)107-124
https://doi.org/10.1016/j.omega.2004.08.002
Lichtenthaler, U. (2017). „Shared value innovation: linking competitiveness & societal goals in the context of digital transformation‟, International Journal of Innovation & Technology Management, 14(4).27-39
10.30495/IMJ.2021.686118
Mallick, S, Shivakoti, G. P, Datta, A, Kuwornu, J. K, & Asbrouck, J. V.(2018). Value chain analysis of bitter gourd (Momordica charantia L.) seed in Bangladesh. International Journal of Value Chain Management, 8(2),151-170
ID 2193393-5. - Vol. 8.2017, 2, p. 151-170
Munasinghe, M., Deraniyagala, Y., Dassanayake, N. and Karunarathn, H. (2019). "Economic, social and environmental impacts andoverall sustainability of the tea sector in Sri Lanka", Sustainable Production and Consumption, 12(1).155-169.
10.22034/IRR.2021.122843
Nefedov, K, & Panibratov, A. (2018). Dimensions of global value chain analysis: New theoretical developments and methodological issues No.18938).53-64
DOI:10.1017/9781108559423.012
Negi, S. and N. Anand. 2019 Issues and challenges in the supply chain of fruits and vegetables sector in India: A Review. International Journal of Managing Value and Supply Chains Pooya, A. . Supply chain management and information technology support. Tadbir9(14).78-98
DOI: 10.5121/ijmvsc.2015.6205
Olomu, M., Ekperiware, M. and Akinlo, T. (2020) . "Agriculturalsector value chain and government policy in Nigeria: issues, challenges and prospects", African Journal of Economic and Management Studies, In Press.15(14).64-78
DOI:10.1108/AJEMS-03-2019-0103
Srinivas K, Dubey U, Lalitha N. Analysing the Value Chain of Quinoa: A Case Study of Quinoa - The Queen to be, FIIB, Business Review. 2015; Volume 4, Issue 4, October-December.14(24).37-53
DOI:10.1177/2455265820150404
Sturgeon, Timothy J., and Memedović, Olga (2018). Mapping Global Value Chains:
Intermediate Goods Trade and Structural Change in the World Economy, United NationsIndustrial Development Organization (UNIDO). Retreived from.18(28).89-98
https://www.unido.org/ api/opentext/documents/download/9928658/unido-file-9928658.
Yan, T., Yang, S. & Dooley, K. (2018). A theory of supplier network-based innovationvalue‟, Purchasing & Supply Management, 23(3): 153-162.
https://doi.org/10.1016/j.pursup.2017.02.002