بررسی تاثیر ابعاد هوش هیجانی بر کار عاطفی مدیران آموزش عالی
محورهای موضوعی : مدیریت دولتیزهرا کوشان 1 , علیرضا منظری توکلی 2 , زهرا زین الدینی میمند 3 , نجمه حاجی پور عبایی 4 , مهدی ابراهیمی نژاد رفسنجانی 5
1 - دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
2 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران.
4 - عضو هیات علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
5 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده ی مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
کلید واژه: هوش هیجانی, کار عاطفی, اقدام عمیق, اقدام سطحی, تعدیل خودکار , آموزش عالی,
چکیده مقاله :
هدف کلی تحقیق حاضر بررسی تاثیر ابعاد هوش هیجانی بر کار عاطفی مدیران آموزش عالی می¬باشد. روش تحقیق توصیفی- همبستگی و از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش را مدیران موسسات آموزش عالی شهر کرمان تشکیل میدهند. با استفاده ازجدول مورگان، حجم نمونه برای انجام این پژوهش 203 نفر تعیین شد. نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام شد و برای جمعآوری دادهها از نسخه فارسی پرسشنامه¬های استاندارد کار عاطفی یین و همکاران و پرسشنامه هوش هیجانی گلمن استفاده شد.. پایایی و روایی ابزار تحقیق با محاسبه آلفایکرونباخ، پایایی ترکیبی و میانگین واریانس تبیینشده ارزیابی و تائید شد و روایی محتوایی پرسشنامهها توسط استادان و خبرگان آشنا به موضوع تایید شد. میزان روایی 73/0 و میزان پایایی 81/0 به دست آمده است. دادهها پس از جمعآوری، با نرمافزار آماری SmartPLS نسخه 3 تحلیل شد. نتایج نشان داد ابعاد هوش هیجانی شامل خودآگاهی، خودتنظیمی، خودانگیزشی، همدلی و مهارت¬های اجتماعی، بر کار عاطفی مدیران آموزش عالی شهر کرمان تاثیر مثبت و معناداری دارد.
The general purpose of this research is to investigate the impact of emotional intelligence dimensions on the emotional labor of higher education managers. The research method is descriptive-correlation and structural equations type. The statistical population of this research consists of managers of higher education institutions in Kerman. Using Morgan's table, the sample size for this research was determined to be 203 people. Sampling was done by simple random method and the Farsi version of Yin et als standard emotional labor questionnaires and Golman's emotional intelligence questionnaire were used to collect data. and the content validity of the questionnaires was confirmed by professors and experts familiar with the subject. The validity rate is 0.73 and the reliability rate is 0.81. After collecting the data, it was analyzed with SmartPLS version 3 statistical software. The results showed that the dimensions of emotional intelligence, including self-awareness, self-regulation, self-motivation, empathy and social skills, have a positive and significant effect on the emotional labor of higher education administrators in Kerman.
1- آقایار، س. شریفی درآمدی، پ. 1385، هوش هیجانی، اصفهان، انتشارات سپاهان.
2- اصفهانی، ن. ساتن آرا، م. بهرامی، س. کریمی، س. عزیززاده م. (1392). اثربخشی کار احساسی با رضایت شغلی در بین مدیران اجرایی و پرستاران در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 22-5.
3- دهقانی سلطانی، مهدی، شیری، اردشیر، فرجی، الهام، و فارسی زاده، حسین. (1396). تاثیر هوش هیجانی بر عملکرد کارکنان در صنعت هتلداری: نقش میانجی استراتژی های بازیگری و فرسودگی هیجانی. مطالعات مدیریت گردشگری (مطالعات جهانگردی)، 12(37 )، 94-71.
4- قلی پور، آرین، پورعزت، علی اصغر، و نقوی حسینی، سیدعلیرضا. (1389). شناسایی عوامل موثر بر تصویر سازمانی پلیس. دانش انتظامی، 12(4 (مسلسل 49))، 180-143.
5- Akin, U., Aydin, I., Erdogan, C., & Demirkasimoglu, N. (2014). Emotional labor and burnout among Turkish primary school teachers. Australian Educational Researcher, 41, 155-169.
6- Austin, E. J., Dore, T. C., & O’Donovan, K. M. (2008). Associations of personality and emotional intelligence with display rule perceptions and emotional labour. Personality and Individual Differences, 44, 679-688.
7- Brackett, M. A., Palomera, R., Mojsa-Kaja, J., Reyes, M. R., & Salovey, P. (2010). Emotion-regulation ability, burnout, and job satisfaction among British secondary-school teachers. Psychology in the Schools, 47, 406-417.
8- Chang, M.-L. (2009). An appraisal perspective of teacher burnout: examining the emotional work of teachers. Educational Psychology Review, 21(3), 193-218.
9- Cheung, F. Y., & Lun, V. M.-C. (2015a). Emotional labour and occupational well-being: a latent profile analytic approach. Journal of Individual Differences, 36, 30–37.
10- Cheung, F. Y., & Lun, V. M.-C. (2015b). Relation between emotional labour and organizational citizenship behaviour: an investigation among Chinese teaching professionals. Journal of General Psychology, 142, 253-272.
11- Colabi, A.M. (2020). Modeling Factors Affecting the Sustainability of Business model. Public Management Researches, 13(47), 111-134. (In Persian)
12- Diefendorff, J. M., Croyle, M. H., & Gosserand, R. H. (2005). The dimensionality and antecedents of emotional labor strategies. Journal of Vocational Behaviour, 66(2), 339-357.
13- Fredrickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: the broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56(3), 218-226.
14- Frenzel, A. C. (2014). Teacher emotions. In R. Pekrun & L. Linnenbrink-Garcia (Eds.), International handbook of emotions in education. New York, NY: Routledge.
15- Frenzel, A. C., & Stephens, E. J. (2013). Emotions. In N. C. Hall & T. Goetz (Eds.), Emotion, motivation, and self-regulation: a handbook for teachers (pp. 1–56). Bingley, UK: Emerald.
16- Frenzel, A. C., Goetz, T., Ludtke, O., Pekrun, R., & Sutton, R. E. (2009). Emotional transmission in the classroom: exploring the relationship between teacher and student enjoyment. Journal of Educational Psychology, 101(3), 705-716.
17- Grandey, A. A., & Gabriel, A. S. (2015). Emotional labor at a crossroads: where do we go from here? Annual Reviews of Organizational Psychological and Organizational Behaviour, 2(1), 323–349.
18- Grandey, A. A., Diefendorff, J. M., & Rupp, D. E. (2013). Bringing emotional labor into focus: a review and integration of three research lenses. In A.
19- Gross, J. J. (2013). Conceptualizing emotional labor: an emotion regulation perspective. In A. A. Grandey, J. M. Diefendorff, & D. E. Rupp (Eds.), Emotional labor in the 21st century: diverse perspectives on emotion regulation at work. New York, NY: Psychology Press/ Routledge.
20- Hochschild, A. R. (1983). The managed heart: commercialization of human feeling. Berkeley, CA: University of California Press.
21- Konishi, C., Hymel, S., Zumbo, B. D., & Li, Z. (2010). Do school bullying and student-teacher relations matter for academic achievement? A multilevel analysis. Canadian Journal of School Psychology, 25(1), 19-39.
22- Morris, J. A., & Feldman, D. C. (1996). The dimensions, antecedents, and consequences of emotional labor. Academy of Management Review, 21(4), 986-1010.
23- Qi, X. L., Ji, S., Zhang, J., Lu, W. Y., Sluiter, J. K., & Deng, H. H. (2017). Correlation of emotional labor and cortisol concentration in hair among female kindergarten teachers. International Archives of Occupational and Environmental Health, 90, 117-122.
24- Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185–211. Schleicher, A. (2011).Building a high- quality teaching profession: lessons from around the world. Paris, France: OECD Publishing.
25- Sutton, R. E. (2004). Emotional regulation goals and strategies of teachers. Social Psychology of Education, 7, 379-398.
26- Sutton, R. E. (2005). Teachers’ emotions and classroom effectiveness: implications from recent research. Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 78, 229 -234.
27- Sutton, R. E., & Harper, E. (2009). Teachers’ emotion regulation. In L. J. Saha & A. G. Dworkin (Eds.), International handbook of research on teachers and teaching. New York, NY: Springer.
28- Sutton, R.E., & Wheatley, K.F. (2003). Teachers’ emotions and teaching: a review of the literature and directions for future research. Educational Psychology Review, 15(4), 327-358.
29- Taxer, J.L., & Frenzel, A.C. (2015). Facets of teachers’ emotional lives: a quantitative investigation of teachers’ genuine, faked, and hidden emotions. Teaching and Teacher Education, 49, 78-88.
30- Wolters, C., & Gonzalez, A. (2008). The influence of classroom context on students’ motivation. In T. Urdan, S. Karabenick, & M. Maehr (Eds.), Advances in motivation and achievement: 15. Social psychological perspectives. Bingley, UK: JAI Press.
31- Yin, H. (2015). The effect of teachers’ emotional labour on teaching satisfaction: moderation of emotional intelligence. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 21, 789-810.
32- Yin, H.B., Lee, J.C.K., Zhang, Z.H., & Jin, Y.L. (2013). Exploring the relationship among teachers’ emotional intelligence, emotional labor strategies and teaching satisfaction. Teaching and Teacher Education, 35, 137-145.