ارائه الگوی تنوع فرهنگی مدیران ارشد حوزه مالی
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتامین پاینده 1 , بهاره بنی طالبی دهکردی 2
1 - دانشجوی دکتری تخصصی، گروه حسابداری، واحد شهرکرد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهرکرد، ایران
2 - دانشیار و عضو هیات علمی، گروه حسابداری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
کلید واژه: تنوع فرهنگی, مدیران ارشد مالی, آنتروپی شانون, فراترکیب,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش در ابتدا، تعریف و مفهوم سازی واضح تر از واژه تنوع فرهنگی و جنبه های آن و سپس ارائه الگوی پیشنهادی تنوع فرهنگی مدیران ارشد در حوزه مالی با استفاده از روش کیفی فراترکیب، بر اساس دستیابی به درک دقیقتری از مکانیسمهای نظری موثر در بروز تنوع فرهنگی و تأثیر آنها بر نتایج تیم و سازمان از ابعاد مالی، است. روش پژوهش، آمیخته کیفی- کمی می باشد،قسمت کیفی با استفاده از الگوی هفت مرحله ای سندلوسکی و بارسو (2007)،به شناسایی، ارزیابی و تحلیل نظام مند پژوهش های انجام شده داخلی و خارجی در خصوص تنوع فرهنگی در حوزه های مالی طی سا ل های (از سال 2010 تا 2023 انگلیسی و 1390 تا 1403 شمسی) پرداخته و در نهایت 40 مقاله براساس مقیاس CASP انتخاب شد. همچنین در روش کمی با استفاده از ابزار آنتروپی شانون رتبه بندی عوامل تاثیرگذار بر تنوع فرهنگی که در متن مقالات شناسایی و تحلیل شدند، انجام شده است. یافته¬های حاصل از مراحل فراترکیب نشان می¬دهد که مدل مفهومی مؤلفه های تأثیرگذار بر تنوع فرهنگی مدیران ارشد حوزه مالی شامل 5 عامل اصلی و 14 معیار می¬باشند، این عوامل عبارت¬اند از: (1) ویژگی های کلی فرد، تیم، شرکت و محیط ، (2) پیشینه ها شامل محرک های عقلانی و محرک های جامعه شناختی، (3) ماهیت تنوع فرهنگی شامل ملیت، فرهنگ و قومیت، (4) نتایج واسطه شامل استراتژی ها و توانایی های ارگانی و روند تیمی و در نهایت (5) نتایج عملکرد در دو حوزه مالی و غیر مالی میباشند.
The purpose of this research is to define and conceptualize more clearly the term cultural diversity and its aspects and then present the proposed model of cultural diversity of senior managers in the financial field , based on achieving a more accurate understanding of the effective theoretical mechanisms in The emergence of cultural diversity and their impact on the results of the team and the organization is from the financial dimensions. The method of this research is a qualitative-quantitative mix, in the qualitative part, using the seven-step model of Sandelovski and Barso (2007), to identify, evaluate and systematically analyze the domestic and foreign researches regarding cultural diversity in the fields Mali was studied during the years (from 2010 to 2023 in English and 1390 to 1403) and finally 40 articles were selected based on the CASP scale. Also, in a quantitative method, using the Shannon entropy tool, the ranking of the factors affecting cultural diversity that were identified and analyzed in the text of the articles has been done. The findings show that the conceptual model of the components influencing the cultural diversity of senior financial managers includes 5 main factors and 14 criteria, these factors are: (1) general characteristics of the individual, team, company and environment, (2) backgrounds including rational stimuli and sociological stimuli, (3) the nature of cultural diversity including nationality, culture and ethnicity, (4) mediating results including organizational strategies and abilities and team processes and finally (5) ) performance results in two financial and non-financial areas.
