ارتباط گفتمان بین فردی وشکل گیری هویت دینی و اجتماعی جوانان
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرند
1 - دانشیار گروه زبان انگلیسی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران
کلید واژه: اجتماع, دین, جوانان, گفتمان, هویت,
چکیده مقاله :
زبان ابزاری برای تبادل اطلاعات و انعکاس واقعیت ها در شکل گیری اعتقادات و نظام فکری افراد نقش موثری ایفا می کند. بر همین اساس، هدف از پژوهش حاضر کنکاش پیرامون چگونگی بهره گیری از امکانات و قابلیت های زبانی و دستوری و رمز گشایی از تاثیرات آنها در تبیین روابط قدرت و هویت درون گروهی و برون گروهی گویشوران فارسی زبان می باشد. برای تحقق این مهم جامعه آماری پژوهش 150 دانشجوی دختر و پسر در انجمن های فرهنگی و سیاسی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه پیام نور اهواز را شامل میشد. تحقیق از نوع همبستگی است و برای تجزیه و تحلیل نمونه های گفتاری جامعه آماری از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شد. در تحلیل داده ها با بررسی میزان همبستگی ساختار زبانی و عقیدتی و ساخت هویتی و فکری افراد مشخص گردید که زبان نه تنها به عنوان ابزاری برای ایجاد و حفظ هویت و اعتقادات بلکه برای ایجاد روابط اجتماعی در بین گروه های جامعه نقش کلیدی ایفا می کند. یافته ها تاکید می نمایدکه ساختار اجتماعی هر جامعه همسو با فرهنگ کلان آن جامعه و زبان خاص آن است. از آنجایی که یادگیری و آموزش زبان امری اجتماعی و فرهنگی است و فراگیری آن منجر به اجتماعی شدن و فرهنگ پذیری می شود، در انتقال ارزش های مشترک یک جامعه نهادهای اجتماعی همچون خانواده و آموزش و پرورش به صورت رسمی و غیر رسمی نقش عمده ای دارند.
Language plays a vital role in exchanging information and representing individuals' facts, beliefs, and ideological systems. This study investigates the linguistic performance and decoding structural patterns in shaping Persian native speakers' interpersonal and intrapersonal relations of power and identity. The study subjects were 150 male and female Ahvaz Payame Noor University students at BA and MA levels taking part in cultural and political associations. For analyzing data, Pearson Product Moment correlation coefficient and Multi-Variable Regression were employed. In the present study, different linguistic real samples of speech were gathered from the Persian native speakers to explore the effect of verbal communication and religious beliefs on social identity. Data analysis of the correlation between linguistic, and ideological aspects and the structures of identity and thought revealed that language is not only an instrument for maintaining identity and beliefs but also as a symbol for gaining political and social powers within groups of community. If a person has had decent and reliable parents and people in his childhood who have met his emotional needs well and has experienced a sense of security and self-confidence, and at the same time religious and moral foundations have been properly and with If practical patterns are based on him, he can overcome identity challenges.
آرین، سید خدیجه. (1380). رابطه دینداری و و روان درستی ایرانیان مقیم کانادا، رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
امین ، سمیر . ( 1384 ) . سرمایه داری در عصر جهانی شدن ؛ تهران : نشر آگه .
بشیریه ، حسین. ( 1378 ). دولت و جامعه مدنی ( گفتمانی های جامعه شناسی سیاسی ) ؛ قم : نشر نقد و نظر.
خالقی ، احمد . ( 1382 ) . قدرت ، زبان و زندگی روزمره در گفتمان فلسفس-سیاسی، تهران: گام نو.
خمینی، روح الله (1370) شرح دعاي سحر .ترجمه سید احمد قهري ، تهران اطلاعات.
خمینی، روح الله (1372) جهاد اکبر .تهران موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
دهشیری، محمد رضا، (1379) ،» جهانی شدن و هویت ملی . « فصلنامه مطالعات ملی، سال دوم، شماره 1 ، صص 71-100.
رئوفی، محمود (1389)، » مولفه ها ی هویت دینی«، دین و ارتباطات ،سال هفدهم، شماره اول و دوم، صص91-112.
قنادان، منصور و همکاران . (1375 ) . مفاهیم کلیدی جامعه شناسی ؛ تهران : آوای نور.
گیدنز ، آنتونی . (1382) . جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری ؛ تهران : نی .
مدرسی ، یحیی . ( 1368 ) . در آمدی بر جامعه شناسی زبان ، تهران : پژوهشگاه علوم انسانی.
منتظرقائم، محمد مهدی. (1379).» رسانه های جمعی و هویت«، فصلنامه مطالعات ملی، سال اول، شماره 4، ص 270-251.
نقی زاده، فاطمه و ساروخانی، باقر. (1401). » تاثیر سرمایه فرهنگی بر سبکهای جامعهپذیری (نرم، سخت و ترکیبی) والدین (موردمطالعه شهر کرمانشاه)«، فصلنامه رهپویه ارتباطات و فرهنگ، دوره 2، شماره 4، doi: 10.22034/rcc.2023.554522.1009
Amin, S. (2005). Capitalism in the globalization century. Tehran: Agah Pulication. (Text in Persian).
Aryan, S. Kh. (2001). Relationship between religion and mental health among Iranians settled in Canada. Ph. D Dissertation, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran. (Text in Persian).
Badhiriyeh, H. (1999). Government and civil society: Socio-political discouses. Qom: Naghd and Nazar Publication. (Text in Persian).
Castell, M. (1997). The power of identity. Oxford: Blakwell.
Cheek, J. M., & Briggs, S. R. (1981). Self-consciousness, self-monitoring, and aspects of identity. Paper presented at the meeting of American Psychological Association, Los Angles, CA.
Cheek, J. M., & Hogan, R. (1983). Self-concepts, self-presentations, and moral judgements. In J. Suls and A.G. Greenwald (Eds.), Psychological perspectives on the self (Vol.2, pp.249-273). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Cheek, J. M., &Tropp, L. R. (2002). Relational identity orientation: A fourth scale for the AIO. Paper Presented at the Meetings of the Society for Personality and Social Psychology. Savannah, GA.
Dehshiri, M. R. (2000). Globalization and national identity. National Sudies, 2(1), 71-100. (Text in Persian).
Focault, M. (1994). Obsession with the West modernity. In: Barry Smart. vol, 2. London: Routledge.
Ghanadan, M. et al. (1996). Key concepts of sociology. Tehran: Avaye Noor. (Text in Persian).
Gidens, A. (2003). Sociology. Trnslated by Manochehr Saboori. Tehran: Ney. (Text in Persian).
Hogan, R., & Cheek, J. M. (1988). Identity, authenticity, and maturity. In T.R. Sarbin & K. E. Scheibe (Eds.), Studies in social identity (pp.339-357). New York: Praeger.
Joseph, J. E. (2004). Language and identity national, ehnics, religious. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Khaleghi, A. (2003). Power, language, and daily life. Tehran: Game Nou. (Text in Persian).
Khomeini, R. (1991). The explanation of Sahar Prayer. Translated by Ahmad Ghahri. Tehran: Etelaat. (Text in Persian).
Khomeini, R. (1993). The great jihad. Tehran: The Institute of Imam Khomeini Publication. (Text in Persian).
Kirkland, D, & Jakson, A. (2009). Beyond the silence. Instructional Approaches and Students’ Attitudes. In Jerrie Cobb Scott, Dolores V. Straker, and Laurie Katz. (Eds.). Affirming students right to their own language. (pp. 132-150). Print New York: Routledge.
Le Page, R. B. & Tabouret K. A. (1985). Acts of identity: Creole based approaches to language and ethnicity. Cambridge: Cambridge University Press.
Modaresi, Y. (1989). An introduction to sociolinguistics. Tehran: Social Scieces Institute. (Text in Persian).
Montazerghaem, M. M. (2000). Mass media and identity. National Sudies, 1(4), 251-270. (Text in Persian).
Naghizadeh, F., & Saroukhani, B. (2023). The effect of cultural capital on socialization styles (soft, hard and mixed) of parents (studied in Kermanshah). Rahpooye Ertebatat-o Farhang Quarterly, 2(4), 10.22034/rcc.2023.554522.1009 (Text in Persian).
Raofi, M. (2010). Features of religious identity. Religion and Communication, 17(1/2), 91-112. (Text in Persian).
Wiegand, H. E. (2004), Sociolinguistics: An international handbook of the science of language and society, 2nd ed., vol. 1, Berlin: Walter de Gruyter.