ارائه مدل معادلات ساختاری مدرسه هوشمند در راستای ارتقای آموزش آنلاین
محورهای موضوعی : آموزش مجازیغفار تاری 1 , حبیبه خدایی 2 , امید علی حسین زاده 3
1 - استادیار گروه مدیریت، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
2 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
3 - استادیارگروه مدیریت آموزشی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران
کلید واژه: مدرسه هوشمند, آموزش آنلاین, معادلات ساختاری, مدل,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل معادلات ساختاری مدرسه هوشمند در راستای ارتقای آموزش آنلاین میباشد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت جزء پژوهشهای آمیخته (کمی و کیفی) می¬باشد. در بخش کیفی از روش نظریهسازی دادهبنیاد و در بخش کمی از روش تحلیل عاملی تاییدی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه ساختارمند بود. مشارکتکنندگان بطور هدفمند از بین خبرگان حوزه مدیریت آموزشی و فناوری اطلاعات انتخاب شدند. جمعآوری دادهها بعد از 16 مصاحبه با رسیدن به اشباع نظری متوقف گردید. جامعه آماری در بخش کمّی معلمان و سرگروههای آموزشی مدارس دوره دوم بودند که با استفاده از فرمول کوکران، 318 نفر به عنوان نمونه و به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. در بخش کیفی ، دادههای مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و تعداد 544 کد اولیه و 38 کد ثانویه شناسایی شد و در نهایت مدل مدرسه هوشمند در راستای ارتقای آموزش آنلاین طراحی شد. با توجه به نتایج بدستآمده، شرایط علی شامل عوامل (اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی- خانواده، فیزیکی، تکنولوژیکی، روانشناختی، سیاسی، قانونی و مدیریتی)، زمینهای شامل (فرهنگی، مدیریتی، قانونی، اجتماعی، اقتصادی و روانشناختی)، مداخلهای شامل (مدیریتی، اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی، روانشناختی، فرهنگی و قانونی)، راهبردها شامل (اقتصادی، فرهنگی، قانونی، فناوری، نیروی انسانی و آموزشی) و پیامدها شامل (اجتماعی، اقتصادی، آموزشی، اخلاقی) شناسایی شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی همه عوامل شناساییشده در مدل پارادایمی را تایید کرد و مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که مدل طراحیشده از برازش قوی برخوردار است.
The aim of this research is to Presenting the structural equation model of smart school in order to improve online education. The objective of the study is to address both application use cases and their challenges considering quantitative and qualitative factors. In the qualitative part, the "grounded theory" method and in the quantitative part, confirmatory factor analysis and structural equation modeling were used.The data collection tool in the qualitative part was a structured interview. The participants were selected purposefully from among experts in the field of educational management and information technology. After 16 interviews, it was stopped .The statistical population in the quantitative part was teachers of secondary schools, Using Cochran's formula, 318 people were selected randomly using stratified sampling. In the qualitative part, the interview data were analyzed in three stages of open, central, and selective coding, and 544 primary codes and 38 secondary codes were identified, finally, the model of the smart school was designed to promote online education. According to the obtained results, the causal conditions include (economic, cultural, social-family, physical, technological, psychological, political, legal and managerial), context (cultural, managerial, legal, social), intervention (management, social, economic, technological, psychological), strategies (economic, cultural, legal, technological, human and educational strategies) and consequences (social, economic, ethical consequences, physical and time problems). According to the results of the confirmatory factor analysis, it can be concluded that the proposed models confirm all the factors identified in the paradigmatic model. Also, structural equation modeling showed that the designed model has a goodness of fit.
ادیب حاج باقری، محسن، قنبری افرا، لیلا، قنبری افرا، منیره و ظاهری، آزیتا. (1402). طراحی سناریو آموزش مجازی برای برنامه درسی دانشجویان کارشناسی پرستاری بر اساس مدل لجیک. نشریه افق توسعه آموزش پزشکی، سال چهاردهم شماره 3 (پاییز1402 ). اکرمی، فریده و درودی، هما. (1400). چالش های مدیریتی و تاثیر آن بر آموزش های آنلاین در دوره همه گیری کرونا. اولین کنفرانس ملی پژوهش های سازمان و مدیریت،تهران. https://civilica.com/doc/1202238
ابراهیمی، مرضیه، عالیشاه, فرشته، زمانی پور، فاطمه. (1400). ش و تحلیل فرصتها و چالشهای آموزش مجازی از منظر دانشجویان. رویکردهای نوین آموزشی, 16(2), 15-32. doi: 10.22108/nea.2022.129442.1646
اکملی، مهسا و واحدی، مهدی، (1396). بررسی آثار مثبت و منفی اینترنت بر کاربران. پنجمین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی ،روانشناسی، مشاوره و آموزش در ایران،تهران ،https://civilica.com/doc/686901
ایزی، مریم. (1386). بررسی موانع توسعه آموزش الکترونیکی و ارائه الگوی مناسب بهرهگیری از آن در آموزش متوسطه (از دیدگاه مدیران و دبیران). تهران. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی: دانشگاه علامه طباطبایی، پایاننامه کارشناسی ارشد.
باقری مجد، ر و صدقی بوکانی، ن. (1396). طراحی الگوی آمادگی آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد. فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی, 7(4 (پیاپی 28) ), 149-172. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=309579
حیدری، فاطمه. (1397). نگاهی به جایگاه مدارس هوشمند در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. چهارمین همایش علمی پژوهشی استانی «از نگاه معلم»،بندرعباس.،https://civilica.com/doc/778812
رضایی راد، مجتبی؛ زارعی زوارکی، اسماعیل و یوسفی سعیدآباد، رضا. (1390). شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر توسعه مدارس هوشمند. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی، سال پنجم تابستان 1391 شماره 18.
زارع، محمد, نیلی، محمد رضا، علی آبادی، خدیجه، زارعی زوارکی، اسماعیل و عسگری، محمد. (1402). اثربخشی الگوی طراحی یادگیری الکترونیکی تلفیقی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی.
سعیدیان، بهشته.(1400). بررسی رابطه بین آموزش الکترونیکی و آنلاین بر پیشرفت تحصیلی و میزان یادگیری دانشآموزان .همایش ملی پژوهش های حرفه ای در روانشناسی و مشاوره.
صالحی، محمد، کاشانی، ندا، (1385). عوامل مؤثر در اجرای مدرسه هوشمند. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، اندیشههای تازه در علوم تربیتی، پاییز 1386 - شماره 8، از صفحه 71 -84.
صدری ارحامی، مهدی. (1382). آموزشمجازی در ایران و راهکارها با تأاکید بر آموزش عالی، دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، پایاننامه کارشناسیارشد
طلائی، ابراهیم؛ انصاری، نسرین؛ پهلوان، مکرمه و ابوطالبی، زهرا.(1395). هوشمندسازی مدرسه در ایران از سیاستگذاری تا عمل: مطالعه موردی چندگانه، مجله : تعلیم و تربیت، پاییز 1395 - شماره 127 علمی-پژوهشی/ISC (28 صفحه - از 79 تا 106.T،https://civilica.com/doc/1255646 علیمردانی، زهره، اسدی، محمد.(1401). الگوی داده بنیاد راهبردهای بهبود آموزش آنالین در دوران پاندمی کووید-19، نشریه پژوهش پرستاری، مرداد و شهریور 1401 ،دوره 17 ،شماره 3
قانع، زهرا، یار محمدیان، محمد حسین و رحمانی، جهانبخش (1401). ارائه الگوی برنامه درسی مدارس هوشمند در ایران در دوره متوسطه. ماهنامه علمی )مقاله علمی_پژوهشی( جامعه شناسی سیاسی ایران، سال پنجم،شماره دوازدهم، اسفند 1401 ،صص 2313 – 2330.https://doi.org/10.30510/psi.2022.307226.2392
مرادی، پوران؛ رزاق پور، زهرا؛ مقدسی، مانا؛ مقدسی، روزبه و اعظمی، سپید. (1399). بررسی تاثیر آموزش مجازی درارتقای فرایندهای یاددهی- یادگیری در دانش¬آموزان.نهمین کنفرانس ملی روانشناسی، علوم تربیتی و اجتماعی،بابل.https://civilica.com/doc/1033552
مرادی, جیران, یاراحمدی, یحیی, گودرزی, محمود, & مرادی, امید. (1401). بررسی نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین فاکتورهای موفقیت با انگیزش پیشرفت دانشآموزان. جامعه شناسی آموزش و پرورش, 8(1), 122-136. doi: 10.22034/ijes.2021.529737.1052
محمودی، جعفر و همکاران. (1387). بررسی چالش های توسعه مدارس هوشمند در کشور. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 27، سال هفتم، پائیز. مؤیدنیا، فریبا، (1384). مدارس هوشمند رویکردی نو در آموزش و پرورش کشور. مجله پیوند، شماره 314، آذرماه ص27-21.
نقش، سیمین؛ زینالی، لیلا؛ پری زنگنه، محجوبه. (1399). ارائه مدلی جهت تعیین رابطه بین آمادگی معلمان، فرایندهای یاددهی- یادگیری و حضور فراگیران با آموزش آنلاین مبتنی بر نقش واسطه ای سیستم پشتیبانی (مورد مطالعه؛ معلمان دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهر اصفهان). چهاردهمین کنفرانس ملی و هشتمین کنفرانس بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی،تهران.https://civilica.com/doc/1224627
References Aroonsrimarakot, S., Laiphrakpam, M., Chathiphot, P. et al. (2023). Online learning challenges in Thailand and strategies to overcome the challenges from the students’ perspectives. Educ Inf Technol 28, 8153–8170 (2023). https://doi.org/10.1007/s10639-022-11530-61
Bozkurt, A., J. Xiao, A. Pazurek, H. Crompton, S. Koseoglu, R. Farrow, M. Bond, et al.( 2023). “Speculative Futures on ChatGPT and Generative Artificial Intelligence (AI): A Collective Reflection from the Educational Landscape.” Asian Journal of Distance Education 18 (1): 53–130. doi:10.5281/zenodo.7636568.
Demir, K. A. (2021). Smart education framework. Smart Learning Environments, 8(1), 1-36. https://doi.org/10.1186/s40561-021- 00170-x
Fernández-Batanero, J. M., Montenegro-Rueda, M., Fernández-Cerero, J., & Tadeu, P. (2022). Online education in higher education: emerging solutions in crisis times. Heliyon, 8(8).
Harasim, L. (2012). Learning theory and online technologies. New York: Routledge/Taylor & Koponen, E. (2008). The development, implementation and use of e-learning: Critical realism and design science perspective (PhD Dissertation). Finland: Department of computer sciences. Retrieved on January 23rd, 2009 from: http://www.digibusiness.fi/uploads/reports/1236085810_Koponen%20 Erkki. pdf
Lee, K., M. Fanguy, B. Bligh, and X. S. Lu. 2022. “Adoption of Online Teaching During the COVID-19 Pandemic: A Systematic Analysis of Changes in University Teaching Activity.” Educational Review, 1–24. doi:10.1080/00131911.2021.1978401.
Le Blanc, A., & Wands, M. (2001). Critical Success Factors: e-Learning Solutions Cappuccino. The Official E-Newsletter of the Change and Learning Practice, 2.
Mahmood, S. (2021). Instructional strategies for online teaching in COVID‐19 pandemic. Human Behavior and Emerging Technologies, 3(1), 199-203.
Mogas, J., Palau, R., Fuentes, M. et al. (2022). Smart schools on the way: How school principals from Catalonia approach the future of education within the fourth industrial revolution. Learning Environ Res 25, 875–893 (2022). https://doi.org/10.1007/s10984-021-09398-3
Picciano, A. G. (2021). Theories and frameworks for online education: Seeking an integrated model. In A guide to administering distance learning (pp. 79-103). Brill.
Sunhare, P. , Chowdhary, R. R. , & Chattopadhyay, M. K. (2020). Internet of Things and Data Mining: An Applications Oriented Survey. Journal of King Saud University-Computer and Information Sciences.
Tlili, A., N. Amelina, D. Burgos, A. Othman, R. Huang, M. Jemni, M. Lazor, X. Zhang, and T. W. Chang. (2020). “Remote Special Education During Crisis: COVID-19 as a Case Study.” In Radical Solutions for Education in a Crisis Context, 69–83. Berlin: Springer.