بررسی و تحلیل جریان سیال ذهن در رمان «الحفیدة الأمیرکیة» اثر إنعام کجه جی
محورهای موضوعی : داستانی(با ویژگی ادبی وهنری)فاطمه جهانشاهی 1 , حسن شوندی 2
1 - دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عرب دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
2 - گروه زبان و ادبیات عرب، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
کلید واژه: جریان سیال ذهن, تک گویی درونی, رمان الحفیدة الامیرکیة (نوة آمریکایی), انعام کجه جی ,
چکیده مقاله :
چکیده «جریان سیال ذهن» شیوه¬ای روایی است که نویسنده احساسات و افکار شخصیت¬ها را درست در همان لحظه¬ای ثبت می¬کند که در ذهن آنان به وقوع می¬پیوندند و با نمایش آن¬ها، خواننده را در تجربیات ذهنی شخصیت¬ها سهیم می¬کند. این تکنیک روایی دربردارندة ویژگی¬های متعددی چون: زاویه دید درونی، پرش¬های زمانی، حاکم بودن فضای ذهنی و نظایر آن¬هاست. داستان «الحفیدة الأمیرکیة» از انعام کجه جی از جمله داستان¬های معاصر عربی است که به این شیوه نوشته شده است. در این پژوهش که به شیوه توصیفی – تحلیلی صورت پذیرفته، تلاش گردیده است تا به بررسی مؤلفه¬های جریان سیال ذهن در داستان نوة آمریکایی پرداخته شود. انعام کجه جی این فرآیند را با شگرد تک گویی درونی مستقیم و خودگویی به اجرا می¬گذارد تا خواننده بتواند بدون دخالت وی در جریان افکار و احساسات زینا، شخصیت اصلی رمان قرار بگیرد. او برای اینکه دوگانگی هویت شخصیت اصلی داستان را نشان دهد، چاره¬ای جز مراجعه به ذهن قهرمان داستان را ندارد و تنها با تکیه بر لایه پیش از گفتار ذهن است که توانسته است مسئلة بحران هویت را به گونه¬ای مؤثر به تصویر کشد و به همین دلیل از شیوه روایی جریان سیال ذهن استفاده کرده است. کانون روایت بین زمان عینی و ذهنی و میان لایه¬های مرتبط با هریک از این دو جا به جا می¬شود تا پدیدة پرش¬های زمانی شکل بگیرد که دستاوردش تکاپوی خواننده برای کشف حقیقت است
“The fluid flow of the mind” is a narrative method in wich the author records the feelings and thoughts of the characters at the exact moment they occur in their minds, and by showing them, the reader is immersed in mental experiences. The characters share. This narrative technique includes several features such as: interal perspective, time jumps, dominance of mental space and the like. The story American grandson by anam kajeji is one of the contemporary Arabic stories written in this way, an attempt has been made to investigate the components of the fluid flow of the mind in the story of the American grandson. The .this has undoubtedly had a direct impact on the audience’s willingness to read these texts. Anam kajeji implements this process with the technique of direct internal monologue and soliloquy so that the reader can get into the thoghts and feelings of zina,the main character of the novel, whitout his interference. In order to show the duality of the identity of the main character of the stiry, ge has on choice but to refer to the mind of the protagonist,and it is only by relying on the pre-speech layer of the mind that has been able to portray the issue of identity crisis in an effective way. Kills, and for this reason, the has used the method of the fluid flow of the mind.
1. بی نیاز، فتح الله. (1387). درآمدی بر داستان نویسی و روایت شناسی، تهران: افراز
2. بیات، حسین. (1390). داستان نویسی جریان سیال ذهن، جلد دوم، تهران: علمی فرهنگی
3. پاینده، حسین. (1389). داستان کوتاه در ایران (داستان¬های مدرن)، ج2، تهران: نیلوفر
4. دیچز، دیوید، ستلوردی، جان. (1374). «رمان قرن بیستم» نظریة رمان، ترجمه حسین پاینده، تهران: نظر
5. شمیسا، سیروس. (1373). انواع ادبی، چاپ اول، تهران: فردوس
6. فروم، اریک. (1366). زبان از یاد رفته، ترجمه ابراهیم امانت، چاپ چهارم، تهران: مروارید
7. کجه جی، إنعام (2010)، الحفیدة الامریکیة، دارالجدید، بیروت، الطبعة الثالثة
8. محمودی، محمدعلی. (1389). پرده پندار جریان سیال ذهن، مشهد: مرندیز
9. می، درونت. (1381). پروست، برگردان فرزانه طاهری، تهران: طرح نو
10. میرصادقی، جمال. (1376). ادبیات داستانی، چاپ اول، تهران: سخن
11. ......................... (1390). عناصر داستان، چاپ هفتم، تهران: سخن
12. ولک، رنه و آستین وارن. (1382). نظریة ادبیات؛ ترجمه ضیاء موحد و پرویز مهاجر، چاپ دوم، تهران: علمی و فرهنگی
مقالات 1. بیات، حسین. (1383). زمان در داستان¬های جریان سیال ذهن؛ پژوهش¬های ادبی، شماره 6، ص 7-32
2. حسینی، صالح. (1366). جریان سیال ذهن، مجلة مفید، دوره جدید، سال سوم، شماره 10، پیاپی 21: صص 30-32
3. زارع برمی، مرتضی و فاطمه کاظمی. (1399). تحلیل رمان «السقوط فی الشمس» اثر سناء شعلان بر مبانی نظریه جریان سیال ذهن، لسان مبین، شماره 40: صص 63-80
4. فروزنده، مسعود. (1390). بررسی جریان سیال ذهن در داستان¬های به کی سلام کنم؟ و شوهر آمریکایی، بوستان ادب، سال سوم، شماره سوم، پیاپی 9، ص 119-138
5. هنرمند، سعید. (1376). نقش زمان در شکل گیری رمان خشم وهیاهو، نگاه نو، شماره 32، ص 122-141
6. معین الدینی، فاطمه. (1388). «شگردها و زمینه¬های تداعی معانی در داستان دا»، نشریة ادبیات پایداری، دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال اول، شمارة اول: صص159
