بررسی تأثیر جهت گیریهای استراتژیک و عملکرد با توجه به نقش میانجی توانایی های بازاریابی (مطالعه موردی: شعب بانک تجارت شهر کرمان)
محورهای موضوعی : دانش نو در مدیریت بازاریابی
1 - دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، دانشگاه تهران، پردیس خودگردان بین المللی کیش ، واحد کیش، ایران
کلید واژه: مدیریت, جهتگیریهای استراتژیک, عملکرد, توانایی های بازاریابی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف اين پژوهش، بررسی تاثیر جهتگیری استراتژیک و عملکرد با توجه به نقش میانجی توانایی های بازاریابی در شعب بانک تجارت شهر کرمان است.
روششناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده و از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی میباشد. در این تحقیق، جامعه آماری شامل؛ کلیه کارکنان شعب بانک تجارت شهر کرمان به تعداد 380 نفر که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ایی تعداد 186 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه جهت گیریهای استراتژیک احمدیان (1392)، پرسشنامه عملکرد بیرن[1] و همکاران (2015) و پرسشنامه تواناییهای بازاریابی آثاهن-گیما[2] (1993) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار اس. پی. اس. اس. استفاده شد و سطح معنیداری 05/0 در نظر گرفته شده است.
یافتهها: نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که در شعب بانک تجارت شهر کرمان، بین جهت گیریهای استراتژیک و عملکرد رابطه وجود دارد و رابطه بین این دو متغیرمستقیم است. همچنین بین جهتگیریهای استراتژیک و عملکرد با توجه به نقش میانجی توانایی های بازاریابی رابطه مستقیم وجود دارد.
نتیجهگیری: در نهایت نیز با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهادهای کاربردی در این حوزه و پیشنهاداتی برای پژوهشهای آتی ارائه شده است.
EXTENDED ABSTRACT
Purpose: Over the past few decades, various researches in different fields have addressed the issue of technology acceptance and the factors affecting it, and the importance of this issue for new fields such as supply chain financing is twofold. The present study was conducted with the aim of investigating the factors affecting the acceptance of supply chain financing technology in Iran
Methodology: In terms of data collection method, this research was descriptive and survey type. The data collection tool was a standard questionnaire that has content validity and its total reliability, which was calculated through Cronbach's alpha, was 0.949. The statistical population of the research is all managers of banks and businesses. A simple random sampling method was used to select the sample. The sample size was determined using Cochran's formula of 384 people. In order to analyze the data and test the research hypotheses, the structural equation model and SPSS and AMOS software were used.
Findings: The research results indicate that the seven dimensions of functional quality, support quality, information quality, application quality, customer experience quality, appearance quality and safety quality have a positive and significant effect on the acceptance of supply chain financing technologies.
احمدیان.م 1392. بررسی همبستگی جهت گیری استراتژیک بر پیشرفت سازمان و کارکنان: مورد مطالعه در شرکت بهمن خودرو، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهر ری، دانشکده مدیریت .
اسدمیگونی ح. 1393. بررسی مولفههای جهتگیری استراتژیک و ارتباط آن با نوآوری در خدمات و عملکرد بازار (شرکتهای بیمهای)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، واحد تهران-غرب.
بذرافشان م. سلیمی س. 1396. ارزیابی رابطه بین جهتگیری استراتژیک سازمان و عملکرد آن با در نظر گرفتن توانایی های بازاریابی (مورد مطالعه: آموزش عالی)، چهاردهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع، تهران، انجمن مهندسی صنایع ایران - دانشگاه علم و صنعت ایران.
پورعلی م. آسیابی اقدم ل. 1395. بررسی تاثیر استراتژی های بازاریابی بر عملکرد بانکها و موسسات مالی، اولین همایش ملی رویکردهای نوین در حسابداری و مدیریت، میانه، دانشکده دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه.
جعفریه ح. مقدادیان ح. 1396. سنجش رابطه میان جهتگیریهای استراتژیک و عملکرد و رضایت شغلی کارکنان (مطالعه موردی: بیمه دانا)، کنفرانس بینالمللی رویکردهای پژوهشی در مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم انسانی.
حسنزاده ع. 1396. بررسی تاثیر جهتگیری استراتژیک بر مزیت رقابتی با توجه به نقش میانجی گری توانایی های بازاریابی، (مطالعه موردی: شرکت بیمه ایران شعب شهر مشهد)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود.
خاکی غ ر .1384. روش تحقیق در مدیریت، چاپ اول، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد، تهران، ص 55.
دهدشتی شاهرخ ز. مظلومی ن. تقوی فرد م ت. بیابانی ح. 1395. مدل جهتگیریهای استراتژیک شرکت و تاثیر آن بر عملکرد با نقش تعدیلکننده متغیرهای محیطی (مورد مطالعه: صنعت موادغذایی ایران)، پژوهشهای مدیریت راهبردی، سال بیست و دوم، شماره 61، صفحه 76-55.
رحیم نیا ف. کفاش پور آ. پوررضا م. 1391. جهتگیری استراتژیک و توانایی های بازاریابی، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 12، صفحه 166-145.
روشنی ع. 1391. بررسی نقش میانجی گرایانه توانایی های بازاریابی در رابطه بین جهت گیری های استراتژیک و عملکرد سازمان: مطالعه موردی در بانک ملی ایران، فصلنامه مديريت، سال دهم، شماره 29، صص 112-97.
سرمد ز. بازرگان ع. حجازي ا .1387. روشهاي تحقیق در علوم رفتاري ،تهران ،انتشارات آگاه.
شمسی ح. کاکائی ح. فتوحی م. خضری م. (1401). بررسی تاثیر مدیریت استراتژی نوآوری بر عملکرد با نقش میانجیگری تشخیص فرصت کارآفرینانه. پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار. سال یازدهم، شماره بیست و سوم، صفحه 1-11.
عربشاهی حسین آبادی ج. 1395. بررسی تاثیر جهت گیری استراتژیک بر عملکرد شرکت بیمه آسیا در شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
کرم س. قاسم زاده م. کلایی ح. تاری م ر. 1395. بررسی رابطه جهت گیری استراتژیک با قابلیت بازاریابی و عملکرد سازمان مطالعه موردی: دانشگاه آزاد بابل، کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد مقاومتی، مالزی، مرکز توسعه آموزشهای نوین ایران (متانا).
گرامی کویری نژاد ع. 1396. بررسی رابطه بین جهتگیری استراتژیک و عملکرد کسب وکار با میانجیگری قابلیت بازاریابی در شرکت های کوچک و متوسط، سومین کنفرانس ملی هزاره سوم و علوم انسانی، هرمزگان، دانشگاه پیام نور هرمزگان.
محمدپور ج. نعمتی ر. شمسی گوشکی س. 1396. بررسی رابطه بین جهتگیریهای استراتژیک با توانایی های بازاریابی و عملکرد شرکت (مورد مطالعه: شرکت های تولید کننده مواد غذایی شهر کرمان)، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و اقتصاد دانش بنیان با تاکید بر اقتصاد مقاومتی..
مهارتی ی. خوراکیان ع ر. باغیشنی م. 1392. بررسی و تحلیل تاثیر توانمندی بازاریابی در رابطه بین جهتگیریهای استراتژیک و عملکرد فروشگاه های زنجیره ای کشور، دهمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک، انجمن مدیریت راهبردی ایران.
منظری م. محمودزاده ا. 1400. به بررسی تاثیر جهت گیری استراتژی کسب و کار، فناوری اطلاعات و استراتژی بازاریابی بر عملکرد شرکت ها (مطالعه موردیشهرک صنعتی مورچه خورت). فصلنامه علمي تخصصي شاخص کارآفريني. شماره 21، صفحه 68-55.
وفایی ف. 1396. بررسی نقش میانجی مسئولیت اجتماعی سازمان در تاثیر توانایی های بازاریابی بر عملکرد سازمان (مطالعه موردی: بیمارستانهای شهرستان مشهد)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، واحد مشهد.
Adams,D. Freitas,I. Fontana,R(2019). Strategic orientation, innovation performance and the moderating influence of marketing managemen. Journal of Business Research, 97(11), pp. 129–140.
Alegre V J. Chiva G R .2013. revealing the links between entrepreneurial orientation and firm performance. Journal of small business management, 51(4), pp. 491-507.
Atuahene-Gima K. Ko A .2001. An empirical investigation of the effect of market orientation and entrepreneurship orientation alignment on product innovation”, Organization Science, 12, pp. 54–74.
Gatignon H. Xuereb J. M .1997. Strategic orientation of the firm and
new product performance”, Journal of Marketing Research, 3(4), pp, 90-77.
Krasnikov A. Jayachandran S .2008. The relative impact of marketing, researchand-development, and operations capabilities on firm performance. Journal of Marketing,72(4), 1–11.
Laforet S .2009. effects of size market and strategic orientation on innovation in nonhigh-tech manufacturing SMEs. European Journal of Marketing, 43(2).
Li Y. Wei Z. Liu Y .2010. Strateic Orientations, Knowledge Acquisition, and firm performance: The perspective of the vendor in Cross-Border Outsourcing. Journal of Management studies, 47 (8), 1457-1482.
Lonial S. E. Carter R.E .2013. The Impact of Organizational Orientations on Medium and small Firm Performance: A Resource-Based Perspective, Journal of Small Business Management, pp. 1-20.
Morgan N. A. Vorhies, D. W. Mason C. H .2009. Market orientation, marketing capabilities and firm performance. Strategic Management Journal, 30(8), 909–920.
Narver J. C. Slater S. F. MacLachlan D. L .2004. Responsive and proactive market orientation and new product success. Journal of Product Innovation Management, 21 (5), 334–347.