نمانام سازی خطمشیهای نوین در مدیریت آموزشی
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانی، مدیریت تحول، مدیریت رفتار سازمانی،مدیریت تطبیقی و توسعه، خط مشی گذاریمرضیه کرامتی نوجه ده سادات 1 , الیاس امامیان 2
1 - گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 - گروه علوم تجربی، آموزش و پرورش استان خراسان، نیشابور، ایران
کلید واژه: نمانام سازی, تدریس, اصول و فنون نوین تدریس, زیست شناسی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف نمانام سازی خطمشیهای نوین در مدیریت آموزشی است. این پژوهش بر مبنای هدف، کاربرد، بهصورت توصیف و رویکردی ترکیبی (کمی- کیفی) است. جامعه آماری، کلیه مدرسان زیستشناس آموزشوپرورش شهر نیشابور در سال 1400-1399 برابر با 44 نفر بود که 12 نفر بر مبنای روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. جمعآوري دادهها با استفاده از فرایند مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی از طراحی پرسشنامه دیمتل فازی توسط محقق انجام شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش دیمتل صورت گرفت. یافتههای پژوهش بیان میدارد که جهت نمانامسازی خطمشیهای نوین در مدیریت آموزشی (ازجمله روشها و فنون تدریس زیستشناسی) در سه شاخص الف) پنداره تدریس؛ ب) تجربه مدرس؛ و ج) ادراک از کیفیت مدرس شناسایی شد که در مجموع چهار بعد اصلی شامل: الف- نقاط قوت (شامل هفت شاخص)، ب- نقاط ضعف (شامل سه شاخص)، ج- فرصتها (شامل چهار شاخص) و د- تهدیدها (شامل دو شاخص) بیان گردید. تاثیر پذیرترین راهبرد، علاقه مدرس بوده و تاثیر گذارترین راهبرد آگاهی و شناخت مدرس شناسایی شد.
Branding New Policies in Educational Management
Marzieh Keramati Nojedeh Sadat
Assistant Professor, Department of Biology Education, Farhangian University, Tehran, Iran
Elyas Emamian
Teacher, Department of Experimental Sciences, Education, Neyshabor, Iran
Received 06 May 2024 | Accepted 12 June 2024
Extended Abstract
The current research has been done with the aim of Identifying and prioritizing effective factors on the branding of new course in educational management. This research is based on the purpose, applied, descriptive and a combined (quantitative-qualitative) approach.
The statistical population of all biology teachers in Neyshabur city in 2020-2021was equal to 44 people, of whom 12 people were selected based on the purposeful and snowball sampling method. The data collection was done by the researcher using a semi-structured interview process and in a quantitative part of the design of the Dematel-Fuzzy questionnaire.
Data analysis was done using Dematel method. The findings of the research state that in order to name the strategies of teaching principles and techniques in the biology course, three indicators a) concept of teaching; b) teacher experience; and c) the perception of the teacher's quality was identified, which includes four main dimensions: a- Strengths (including seven indicators), b- Weaknesses (including 3 indicators), c- Opportunities (including four indicators) and d- Threats (including two indicators) were stated. The most effective strategy was teacher's interest and the most effective strategy was identified as teacher's awareness and recognition.
Therefore, in the current education system, teachers are recruited from public universities, Islamic Azad University, or Farhangian University. In the case of public and free universities, students have expertise in their chosen field but have little or no knowledge of teaching. When these individuals are recruited to education, they complete training and education courses in in-service classes or a one-year course before entering education.
The results of Khosravi's (1400) study indicate that the one-year course at Farhangian University for Article 28 students is not sufficiently effective and that there are problems such as the content of the curricula, the content of the professors and their teaching, the content of the university's programs and policies, the content of the students, and environmental factors (cultural and social).
In Zare's (2017) study, the satisfaction rate of students at Farhangian University of Fars Province was considered high, and this satisfaction was with classmates, professors, the academic environment, and overall academic satisfaction. One of the topics taught to students of Article 28 of Farhangian University is the principles and modern methods of teaching based on the field of study. Also, students of Farhangian University are introduced to courses in four-year educational-specialized subjects that greatly contribute to their teaching methods in schools. In addition, the existence of educational-specialized subjects in elementary sciences, experimental sciences, and mathematics provides students with various strategies and techniques related to various approaches, patterns, and educational design and learning theories, as well as new teaching methods.
These courses are presented to students in a practical or workshop format, and in the last four semesters, they practically transform educational materials from theory to practice in schools under the title of internship.
One of the issues examined in an internship is teaching course topics using modern teaching methods based on constructivism. According to the research of Jafari Kamangar and Ehsani Tillemi (2012), the strongest point is related to the supervising professors and their supervision and evaluation of student's performance in the internship course of Farhangian University students, and the strongest weakness is related to the school and the physical space dimension. In conclusion, it can be said that the purpose of this research is to identify and prioritize strategies for new teaching methods, especially in biology.
Considering the educational goals of specialized and internship courses, it can be said that Farhangian University plays a very important role in training teachers in educational centers, which other universities cannot fulfill this mission as well.
In conclusion, according to the results obtained, it is recommended that university professors increase the teaching-learning rate of student teachers as future teachers, to place great emphasis on various new teaching methods in each field of study appropriate to the educational levels and to provide a lot of training in this field.
To give importance to internship classes and ask students to learn the necessary skills in this field. Teachers recruited to schools are always dynamic and active, and by studying research in other countries as well as Iran, they consider the school as a suitable platform for research use various strategies and educational models, and provide the best for students to learn.
Keywords: Branding, Teaching, New Principles and Techniques of Teaching, Biology
Contribution of authors
All authors have participated in this research in equal proportion.
Ethical approval
Written informed consent was obtained from the individuals for their anonym zed information to be published in this article.
Conflict of interest
No conflicts of interest are declared by the authors.
#ابوالقاسمی، محمود، شریفی زاده، غلامرضا، ضیغمی، مرتضی. (1402). بررسی کاربرد روش های نوین تدریس در آموزش علوم پزشکی، مجله سلامت و بهداشت، دوره14، شماره 3، 355-335. Doi: 10.61186/j.health.14.3.335 #
# امیدیان، مرتضی، جابری، ایوب، شهنی ییلاق، منیجه. (1398). رابطه علی جو مدرسه و امکانات آموزشی با التزام شغلی به صورت مستقیم و با میانجی هوش هیجانی و انگیزه پیشرفت معلمان شهرستان رامشیز. علوم تربیتی، دوره 26، شماره 2، 89-108. Doi: https://doi.org/10.22055/edus.2019.28622.2759 #
# جعفری کمانگر، فاطمه، احسانی تیلمی، سلمی. (۱۳۹۹). ارزیابی کیفیت اجرای برنامه کارورزی در دانشگاه فرهنگیان استان مازندران. فصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، شماره ۲۵. ۲89-۲61. Doi: 20.1001.1.2423494.1399.9.4.12.6 #
#حاتمی، جواد، غلامی کوتنایی، کوروش، وطن دوست لاله، ناهیده. (1391) . تاثیر نگرش والدین بر عملکرد تحصیلی دانشجویان، نشریه نامه آموزش عالی، دوره 5، شماره 18، 88-67. https://journal.sanjesh.org/article_15125.html#
#حسنی، حسین, جهاندیده، جواد. (1394). بررسی تاثیر روش تدریس همیاری بر خلاقیت دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی در درس علوم تجربی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, دوره 12، شماره 1، 150-139. #Doi: 10.22070/2.6.139
#خسروی، رحمت اله. (۱۴۰۰). کاوشی بر تاثیر برنامه مهارت آموزی دانشگاه فرهنگیان در بهسازی حرفه ای مهارت آموزان ماده ۲۸. نشریه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، شماره ۲۳. 101-69. Doi: 20.1001.1.25382241.1400.12.23.4.#
#داوری، علی و رضازاده، آرش. (1398). «مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.#
#رئیسی سرتشنیزی، مجتبی، غضنفری، احمد، احمدی، رضا و شریفی، طیبه. (1402). مقایسه اثربخشی آموزش گروهی کاوشگری و مفهوم آموزی در درس علوم بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی، جامعه شناسی آموزش و پرورش، دوره9، شماره1، 136-125. Doi: 10.22034/ijes.2022.555686.132 #
#رضوی، منصور، محمدی، غنی، دبیران، سهیلا. (۱۳۹۱). میزان آگاهی و بهکارگیری روشهای تدریس در اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دوره ۱۲، شماره 8، ۵97-۵89. https://ijme.mui.ac.ir/article-1-2108-fa.html#
#زارع، سمیه، جاهدی، سهیلا، موسوی، سیدیعقوب ، عجمی بافرانی، بشیر. (۱۳۹۶). ارزیابی رضایت تحصیلی مهارت آموزان ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان استان فارس. آموزش پژوهی، شماره۱۱، ۱20-۱03.. https://journals.cfu.ac.ir/article_624.html #
#زینلی، بهروز، تاجیک اسماعیلی، سمیه، نیرومند، لیلا و مظفری، افسانه. (1399). نقش شیوه های نوین آموزشی در ارتباطات تعاملی معلم و دانش¬آموزان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، دوره 9، شماره 4، 213 – 193. Doi: 20.1001.1.2423494.1399.9.4.9.3 #
#سیف، علی اکبر. ( 1398 ). روانشناسی پرورشی نوین (آموزش و یادگیری). تهران: انتشارات دوران .#
#سیفی، نورالدین، عبادی، سامان و احمدنژاد، محمد. (1395). بررسی انگیزه ورود به حرفه و عوامل موثر بر انگیزه معلمان زبان انگلیسی ایرانی، تدریس پژوهی، دوره 4، شماره 1، 119-93. #Doi: 20.1001.1.24765686.1395.4.1.5.2
#شریف زاده، محمد، عبدالله زاده، غلامحسین، عباسی، لقمان و شریفی، مهنوش. ( 1398 ). الگوی مفهومی گسترش نمانام دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی . پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، دوره 11، شماره 48، 123 -104. Doi: 10.22092/JAEAR.2019.125796.1612 #
#صابري، مهدیه، محتشمي، جمیله، حيدري خياط، نسترن، رسولي، مریم. (۱۳۹۵). پيامدهاي آموزشي رويكردهاي نوين تدريس در آموزش باليني پرستاري. فصلنامه پیشرفت در پرستاری و مامایی، ۱۵. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:185216921 #
# صفوی، امان الله. (1396 ). روشها و فنون الگوی تدریس. تهران: انتشارات سمت.#
# عارفی، محبوبه، فتحی واجارگاه، کوروش، نادری، رحیم. (۱۳۸۸). دانش نظری و مهارتهای حرف های معلمان دوره ابتدایی از نظریه یادگیری: معلمان دوره ابتدایی شهر همدان، فصلنامه نوآوری های آموزشی، دوره ۸، شماره 30، ۳۱.https://www.sid.ir/paper/75441/fa. #
# قهرمانی قاجار، سوسن؛ جووری، بهنوش و وکیلی، سمیه. (1395 )." خط مشی گذاری برای مراکز آموزش عالی"، همایش علمی-پژوهشی دانشگاه محور توسعه، دانشگاه پیام نور.#
# کرسول، جان دبلیو (2018)، رویکردهای کمی و کیفی (ترکیبی)، ترجمه: علیرضا کیامنش و مریم دانای طوس (1402)، تهران: انتشارات جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی.#
# مجدم، محمد، خوش نشین، زهره، قاسم تبار، سیدعبدالله ، نجفی، علی. (1400). امکان سنجی کاربرد روشهای نوین تدریس در شرکت ملی صنایع پتروشیمی از دیدگاه مدیران و کارکنان. فناوری آموزش، دوره 15، شماره 4، 695-۷۰۶. https://doi.org/10.22061/tej.2021.6466.2402 #
# محمدپور، علی و میرزاپور باباجان، اکبر. (1394). تجزیه و تحلیل معیارها ى پرتفوى با استفاده از تکنیک دیمتل فازى. مجله مهندسی مالی و مدیریت اورا ق بهادار. دوره 6، شماره 23، 139 - 119. https://www.sid.ir/paper/197615/fa#
# مؤمنی، حسن، سپیدنامه، بهروز، حسنپورامینه، زهرا. (1399). عوامل مؤثر در به کارگیری روشهای نوین تدریس در بین معلّمان زن استان ایلام. انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش، دوره 13، شماره 1، 27-13. https://doi.org/10.22034/ijes.2020.43777 #
# منوریان، عباس، صفویه، جواد، آقاخانی، نرگس و رضایینور، جلال. ( 1396 ). بررسی عوامل مؤثر در تدوین راهبرد نمانام سازی دانشگاههای مبتنی بر آموزش الکترونیکی. فناوری آموزش، دوره 11، شماره2، 148 – 133. https://doi.org/10.22061/tej.2017.633 #
# محققیان، شهناز، احمدی، غلامرضا و سعادتمند، زهره. ( 1391 ). شناخت و کاربرد الگوهای نوین تدریس در میان اساتید گروه علوم انسانی. پژوهش در برنامه ریزی درسی، دوره 9، شماره 8. 59 - 48 . . https://www.sid.ir/paper/127254/fa #
# مرتضوی زاده, حشمت الله، نصر اصفهانی، احمدرضا. (1396). واکاوی دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در خصوص مشکلات درس تمرین معلمی. نشریه پژوهشهای تربیتی، دوره 4، شماره 34، 74-60. Doi: 10.52547/erj.4.34.60 #
# ملایی توانی، زینب. (1391). تدوین استراتژ ی آموزش دانشگاه محیط زیست کرج بر اساس تجزیه و تحلیل SWOT، پایان نامه کارشناسی ارشد. https://elmnet.ir/doc/10516530-3206 #
# مهرپور، سعید، میرسنجری، زهراسادات. (1395). بررسی ظهور خصوصیات تخصص در تدریس در میان معلمان و اساتید تازه کار و با تجربه در دبیرستان و دانشگاه در ایران. مجله مطالعات آموزش و فراگیری زبان انگلیسی دانشگاه تبریز، دوره 8، شماره 18، 198-167. https://elt.tabrizu.ac.ir/article_17261.html#
# Pinar، M.، Trapp، P.، Girard، T.، & Boyt، T. E. (2011). Utilizing the brand ecosystem framework in designing branding strategies for higher
education. Journal of Educational Management، 25(7). 724-739.DOI:10.1108/09513541111172126
# Sangra، A. Gonjalez، s. (2010). The role in formation and communicat technology in improring teching and learning processes in primary secondary school. Journal of alt j .18 (3)207-220.DOI:10.3402/rlt. v18i3.10764
# Srivastava E، ، Agarwal., N. (2012). Evaluation of Training Program-me. International. Journal of Applied Research & Studies. 1(3).http://www.hgsitebuilder.com/files/writeable/uploads/hostgator427959/file/ijars250.pdf
# Tara Kini, Anne Podolsky (2016). Does Teaching Experience Increase Teacher Effectiveness? A Review of the Research (DOI:10.1108/JPCC-12-2018-0032