پیشگامان نظام نوین آموزشی در بجنورد (از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی)
محورهای موضوعی : مباحث معرفتی و روش شناختی و تاریخ پژوهیمهین صدقی قره چشمه 1 , رجبعلی وثوقی مطلق 2 , امیر اکبری 3
1 - - دانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.(mahinsedghi761@gmail.com)
2 - - استادیار گروه تاریخ، واخد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.(نویسنده مسئول).(vosoghi@bojnourdiau.ac.ir)
3 - استادیار گروه تاریخ، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.(amir¬_akbari@bojnourdiau.ac.ir)
کلید واژه: پیشگامان , نظام آموزشی نوین, بجنورد, انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی, قاجار, پهلوی اول و پهلوی دوم,
چکیده مقاله :
نهاد آموزش و پرورش از مهم ترین نهادهای سازنده هر تمدن است. با توجه به تحولات نوین فرهنگی و آموزشی در ایران، تعدادی از مشاهیر و بزرگان در جهت ایجاد و تأسیس مدارس نوین گام برداشتند. آموزش و پرورش شهرستان بجنورد نیز بیش از یک قرن سابقه دارد. تعدادی از خوانین و مشاهیر، به همراهی تعدادی از علما، مدارس جدید را در بجنورد تأسیس کردند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی پیشگامان نظام نوین آموزشی در بجنورد از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی (1285ش الی 1357 هـ. ش) می باشد، که از روش تحقیق تاریخی توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و اسنادی بوده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که، مدارس جدید از جمله: مدارس شجاعیه توسط سردار منتصر حبیب الله خان شجاع الممالک، به سبک نوین در بجنورد تأسیس شد. اولین آموزشگاه به نام همت در سال 1285 هـ ش در شهرستان بجنورد تأسیس شد. آموزش و پرورش تا سال 1352 دارای مشکلاتی از جمله: مشکل فضای آموزشی و تأمین کادر آموزش و پرورش بود. در دوره پهلوی دوم نیز از سال 1350 تعداد آموزشگاه های راهنمایی گسترش یافت، اما کمبود فضای آموزشی کاملاً مشهود بود.
The institution of education is one of the most important building institutions of any civilization. Considering the new cultural and educational developments in Iran, a number of celebrities and elders took steps to establish new schools. Education in Bojnord has more than a century history. A number of famous poets and scholars, along with a number of scholars, established new schools in Bojnord. The aim of the current research is to investigate the pioneers of the new educational system in Bojnord from the constitutional revolution to the Islamic revolution (1285 to 1357 AH), which has been used a descriptive-analytical historical research method.The method of collecting information was in the form of library and documents. The findings of the research indicate that new schools, including Shujaiyeh schools, were established by Sardar Muntaser Habibullah Khan Shuja Al-Mamalek in a new style in Bojnord. The first school named Hemet was established in 1285 AH in Bojnord city. Education had problems until 1352, including: the problem of educational space and the provision of education staff. During the second Pahlavi period, the number of middle schools expanded from 1350, but the lack of educational space was clearly evident.
