پیشگامان نظام نوین آموزشی در بجنورد (از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی)
الموضوعات : Epistemological and methodological researcher of historical researchمهین صدقی قره چشمه 1 , رجبعلی وثوقی مطلق 2 , امیر اکبری 3
1 - - دانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.(mahinsedghi761@gmail.com)
2 - - استادیار گروه تاریخ، واخد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.(نویسنده مسئول).(vosoghi@bojnourdiau.ac.ir)
3 - استادیار گروه تاریخ، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.(amir¬_akbari@bojnourdiau.ac.ir)
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
نهاد آموزش و پرورش از مهم ترین نهادهای سازنده هر تمدن است. با توجه به تحولات نوین فرهنگی و آموزشی در ایران، تعدادی از مشاهیر و بزرگان در جهت ایجاد و تأسیس مدارس نوین گام برداشتند. آموزش و پرورش شهرستان بجنورد نیز بیش از یک قرن سابقه دارد. تعدادی از خوانین و مشاهیر، به همراهی تعدادی از علما، مدارس جدید را در بجنورد تأسیس کردند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی پیشگامان نظام نوین آموزشی در بجنورد از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی (1285ش الی 1357 هـ. ش) می باشد، که از روش تحقیق تاریخی توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و اسنادی بوده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که، مدارس جدید از جمله: مدارس شجاعیه توسط سردار منتصر حبیب الله خان شجاع الممالک، به سبک نوین در بجنورد تأسیس شد. اولین آموزشگاه به نام همت در سال 1285 هـ ش در شهرستان بجنورد تأسیس شد. آموزش و پرورش تا سال 1352 دارای مشکلاتی از جمله: مشکل فضای آموزشی و تأمین کادر آموزش و پرورش بود. در دوره پهلوی دوم نیز از سال 1350 تعداد آموزشگاه های راهنمایی گسترش یافت، اما کمبود فضای آموزشی کاملاً مشهود بود.
