بهینه سازی استراتژی شهرت سازمانی با رویکرد بحرانهای محیطی و فرآیندی
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانیجمال کمالی گلینی 1 , محمدعلی کرامتی 2 , حسین معین زاد 3 , آزاده مهرانی 4
1 - گروه مدیریت صنعتی ،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی ،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی ،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ، ایران
4 - گروه مدیریت مالی،واحد نوشهر،دانشگاه آزاد اسلامی،نوشهر،ایران
کلید واژه: شهرت سازمانی, بحران های محیطی, عدم قطعیت فرایندی,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر بهینه سازی استراتژی شهرت سازمانی با رویکرد بحرانهای محیطی و فرآیندی بوده است. پژوهش به علت ارائه الگو از نوع پژوهشهای اکتشافی است و چون بهره وران از نتایج آن استفاده میکنند، کاربردی تلقی میشود. با مدل سازی استراتژی مناسب شهرت سازمانی براساس شرایط بحران محیطی و فرآیندی جهت تصمیم گیری و یکپارچه سازی روش بهینه حفظ شهرت سازماتی و برنامه ریزی براساس طول مدت بحران تعیین شود. نوع عدم قطعیت در نظر گرفته شده شامل عدم قطعیت در میزان تقاضا، زمان تدارک، پارامترهای هزینه-ای و نیز عدم قطعیت در تأمین می¬باشد. به دلیل ماهیت چندملیتی شهرت سازمانی، تغییرات قوانین و مقررات دولتی (گمرکی/زیست محیطی) حاکم بر تأمین/تولیدکنندگان مدنظر قرار گرفته است. مباحث آموزش نیروی انسانی و نقش موثر آن در بهره¬وری، تخفیفِ مقداری، به عنوان عامل موثر در میزان سفارش، انعطاف پذیری زمان تدارک و همبستگی آن با هزینه حمل و نقل، و در نهایت هزینه کمبودِ غیرخطی از جمله ویژگی¬های مدل¬های ارائه شده می¬باشد. در نهایت برای حل مدل¬های پیشنهادی، روش¬های حل مناسب و کارایی در حوزه¬های حل غیرقطعی براساس الگوریتم فراابتکاری نرم افزار LINGO، شبیه سازی ارائه شده و برای اثبات کارائی آن¬ها و اعتبارسنجی مدل¬های پیشنهادی، مورد مطالعاتی شرکت¬های تولیدی در نظر گرفته شده است. مدل با فرضیات اساسی نظیر عدمقطعیت در تقاضا برای محصولات مختلف، عدم قطعیت در تامین، زمان تدارک و نیز پارامترهای هزینهای و قوانین و مقررات زیست محیطی حاکم بر شرکت¬های چند ملیتی مدل شده بودند. تحلیل حساسیت¬های مختلفی برای اعتبارسنجی مدلها صورت گرفت.
The aim of the current research was to optimize the organizational reputation strategy with the approach of environmental and process crises. The research is an exploratory type of research due to the presentation of the model, and because the users use its results, it is considered practical. By modeling the appropriate strategy of organizational reputation based on environmental crisis conditions and a process to determine and integrate the optimal method of maintaining organizational reputation and planning based on the duration of the crisis. The type of uncertainty considered includes uncertainty in the amount of demand, supply time, cost parameters, and uncertainty in supply. Due to the multinational nature of the organization's reputation, changes in government laws and regulations (customs/environmental) governing supply/manufacturers have been considered. The topics of human resources training and its effective role in productivity, quantity discount, as an effective factor in the amount of orders, the flexibility of procurement time and its correlation with transportation cost, and finally the non-linear shortage cost are among the features of the model. are provided. Finally, to solve the proposed models, suitable solution methods and efficiency in non-deterministic solution areas based on the meta-heuristic algorithm of LINGO software, simulation is presented and to prove their efficiency and validate the proposed models, the study case of the company Production items are considered. The model was modeled with basic assumptions such as uncertainty in demand for different products, uncertainty in supply, procurement time, as well as cost parameters and regulations governing multinational companies.
1. جان نثار احمدی، هدی و قادری تربتی، حامد، (1400). بررسی ابعاد شهرت سازمانی در سازمانهای مالی مورد مطالعه: موسسه اعتباری کاسپین، اولین کنفرانس ملی پژوهشهای سازمان و مدیریت، تهران
2. رضاپور، مائده. مرادی، محسن. (1401). بررسی تاثیرات شهرت داخلی قبل از بحران و استراتژی افشای بحران بر رفتارهای صدای کارمند (مورد مطالعه: شرکت گاز استان خراسان رضوی). دانشگاه بین المللی امام رضا، پایان نامه کارشناسی ارشد
. 3. طباطبایی نسب, سید محمد, ما ه آورپور, فهیمه. (1397). عوامل تأثیرگذار بر ارتقای شهرت فناوری و نقش آن بر عملکرد کسبوکار شرکت. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری, 6(1), 103-132
. 4. Ajayi, O.A., Mmutle, T. & Chaka, M. (2022).A Stakeholders’ Perspective of Reputation Dimensions for Service Organisations: Evidence from a Developing Country Context. Corp Reputation Rev 25, 287–299. https://doi.org/10.1057/s41299-021-00128-2
5. Bigus, J. Hua, K. Raithel, S. (2023). Definitions and measures of corporate reputation in accounting and management: commonalities, differences, and future research. Accounting and Business Research
. 6. Boivie, S., Graffin, S. D., and Gentry, R. J, (2016). Understanding the direction, magnitude, and joint effects of reputation when multiple actors’ reputations collide. Academy of Management Journal, 59 (1), 188–206. doi:10.5465/amj.2014.0521
7.
Bustos, E. O, (2021). Organizational reputation in the public administration: a systematic literature review. Public Administration Review, 81 (4), 731–751. doi:10.1111/puar.13363. 8.
Carroll, E. Olegario, R. (2020). Pathways to Corporate Accountability: Corporate Reputation and Its Alternatives. J Bus Ethics 163, 173–181. 9.
Claeys, A.S., Cauberghe, V. (2012). Crisis Response and Crisis Timing Strategies, Two Sides of the Same Coin. Public Relations Review, 38, 83-88. 10.
Claeys, A.S., Cauberghe, V. (2014). What Makes Crisis Response Strategies Work? The Impact of Crisis Involvement and Message Framing. Journal of Business Research, 67, 182-189 11.
Coombs, W.T. (2007). Protecting Organization Reputations during a Crisis: The Development and Application of Situational Crisis Communication Theory. Corporate Reputation Review, 10, 163–176 12.
Coombs, W.T., Holladay, S.J. (2009). Further Explorations of Post-Crisis Communication: Effects of Media and Response Strategies on Perceptions and Intentions. Public Relations Review, 35, 1-6. 13.
Grundy, M., Moxon, R. (2013). The Effectiveness of Airline Crisis Management on Brand Protection: A Case Study of British Airways. Journal of Air Transport Management, 28, 55-61 14.
Kim, J.-B., Song, B. Y., and Stratopoulos, T. C, (2018). Does information technology reputation affect bank loan terms? The Accounting Review, 93 (3), 185–211. doi:10.2308/accr-51927. 15.
Lee, S. Lim, E. Drumwright, M. (2018). Hybrid happening: Organizational reputations in corporate crises. Public Relations Review, 44: 598-609. 16.
Liu, Y., Froese, F.J. (2020). Crisis management, global challenges, and sustainable development from an Asian perspective. Asian Bus Manage 19, 271–276. https://doi.org/10.1057/s41291-020-00124-0 17. Meirinhos, Galvão, Maximino Bessa, Carmem Leal, Márcio Oliveira, Amélia Carvalho, and Rui Silva. (2023). "Reputation of Public Organizations: What Dimensions Are Crucial?" Administrative Sciences 12, no. 4: 126. https://doi.org/10.3390/admsci12040126
18. Park, B., and Rogan, M, (2019). Capability reputation, character reputation, and exchange partners’ reactions to adverse events. Academy of Management Journal, 62 (2), 553–578. doi:10.5465/amj.2016.0445
19.
Payne, L.L. (2006). Synthesizing Crisis Communication and Reputation Management. Journal of Promotion Management, 12, 161-187 20.
Petkevicin, M. (2018). Crisis Management to Avoid Damage for Corporate Reputation: The Case of Retail Chain Crisis in the Baltic Countries. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 156: 452-457. 21.
Raithel, S., and Hock, S. J, (2021). The crisis-response match: an empirical investigation. Strategic Management Journal, 42 (1), 170–184. 22.
Ravasi, D., Rindova, V., Etter, M., and Cornelissen, J, (2018). The formation of organizational reputation. Academy of Management Annals, 12 (2), 574–599. 23. Rizza, C. (2023). Social Media Contribution to the Crisis Management Processes: Towards a More Accurate Response Integrating Citizen-Generated Content and Citizen-Led Activities. In: Bertoni, E., Fontana, M., Gabrielli, L., Signorelli, S., Vespe, M. (eds) Handbook of Computational Social Science for Policy. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-16624-2_22
24.
Sethuraman, M, (2019). The effect of reputation shocks to rating agencies on corporate disclosures. The Accounting Review, 94 (1), 299–326. doi:10.2308/accr-52114. 25. Shkromyda, V., Gnatiuk, T. & Shkromyda, N. (2022). Evaluation of Indexes of Dynamism of Corporate Reputation in Conditions of Behavioral Economy. Corp Reputation Rev 25, 81–93. https://doi.org/10.1057/s41299-021-00113-9 26. Turk, J.V., Jin, Y., Stewart, S., Kim, J., Hipple, J.R. (2012). Examining the Interplay of an Organization‘s Prior Reputation, CEO‘s Visibility, and Immediate Response to a Crisis. Public Relations Review, 38, 574-583
27. Veh, A., Göbel, M. & Vogel, R. (2019). Corporate reputation in management research: a review of the literature and assessment of the concept. Bus Res 12, 315–353. https://doi.org/10.1007/s40685-018-0080-4
28.
Walker, K, (2010). A systematic review of the corporate reputation literature: definition, measurement, and theory. Corporate Reputation Review, 12 (4), 357–387 29.
Wei, J., Ouyang, Z., and Chen, H, (2017). Well known or well liked? The effects of corporate reputation on firm value at the onset of a corporate crisis. Strategic Management Journal, 38 (10), 2103–2120. 30.
Weiner, D. (2006). Crisis Communications: Managing Corporate Reputation in the Court of Public opinion. Ivey Business Journal, 3-4, 1-6 31. Zavyalova, A., M.D. Pfarrer, R.K. Reger, and T.D. Hubbard. (2016). Reputation as a benefit and a burden? How stakeholders’ organizational identification affects the role of reputation following a negative event. Academy of Management Journal 59 (1): 253–276