طراحی فرهنگسرای آبادان با رویکرد معماری ارگانیک
محورهای موضوعی : معماریمحمد حسین عابدی 1 , سمیرا صداقتی 2
1 - استادیار گروه معماری،دانشکده معماری،واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران
2 - دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی دامغان
کلید واژه: فرهنگ, معماری, معماری ارگانیک, معماری سازگار با محیط زیست, فرهنگسرای آبادان,
چکیده مقاله :
گنجاندن اصول معماری ارگانیک در طراحی مراکز فرهنگی باعث ارتقای پایداری، طراحی انسان محور، ادغام با بافت محلی، انعطافپذیری، سازگاری، جذابیت و زیبایی محیطی را به همراه دارد. با پذیرش این اصول در این پژوهش سعی شده است که به طراحی فرهنگسرای آبادان برای ایجاد فضایی برای رخدادهای فرهنگی، زنده نمودن مكاني مرده و فراموش شده و تبديل آن به مركزيتي آموزشی و فرهنگی بوده است که رابطهی انسان، طبیعت و معماری را با فرم و کالبدی ارگانیک به نمایش میگذارد. روش تحقیق به صورت توصیفی- تحلیلی و استنباطی است. نمونه مورد مطالعه، فرهنگسرای آبادان است. روش گردآوری داده و اطلاعات به صورت کتابخانهای و میدانی بوده است. در این پژوهش با روش علمی و به صورت کیفی و با استفاده از تجارب کارهای پیشین و اصول علمی معماری ارگانیک به طراحی فرهنگسرای آبادان پرداخته شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که یکی از ویژگیهای معماری ارگانیک، تعامل سازنده بین ساختار ساختمانی و محیط زیست است؛ بنابراین در طراحی فرهنگسرای آبادان، از جنبههای طبیعی و محیطی منطقه بهرهبرداری شد و با استفاده از عناصری مانند منابع نور طبیعی، انتقال هوای طبیعی، استفاده از مواد ساختمانی قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست و ادغام با توپوگرافی محیط اطراف، فرهنگسرای آبادان طراحی گردید. این اقدامات علاوه بر ایجاد هماهنگی ظاهری با محیط زیست، برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست نیز مؤثر خواهد بود. همچنین در طراحی فرهنگسرای آبادان از موادی مانند چوب، سنگ، خشت و مصالح طبیعی دیگر پیشنهاد شده است. این مواد طبیعی نه تنها زیبایی ظاهری به ساختمان میبخشند، بلکه باعث حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی محیطی نیز میشوند. در نتیجه با پذیرش این اصول، فرهنگسرای آبادان میتواند فضایی ایجاد کند که ارتباط عمیقی با طبیعت دارد و تجربیات غنی را برای بازدیدکنندگان فراهم میکند و به رفاه کلی افراد و جوامع کمک میکند.
Incorporating the principles of organic architecture in the design of cultural centers promotes sustainability, human-centered design, integration with the local context, flexibility, adaptability, attractiveness and environmental beauty. By accepting these principles in this research, it has been tried to design Abadan cultural center to create a space for cultural events, revive a dead and forgotten place and turn it into an educational and cultural center that emphasizes the relationship between man, nature and architecture with form and It displays an organic body. The research method is descriptive-analytical and inferential. The studied example is Farhangsarai Abadan. The method of collecting data and information was library and field. In this research, the design of the Abadan cultural center has been discussed with a scientific and qualitative method, using the experiences of previous works and the scientific principles of organic architecture. The findings of the research indicate that one of the characteristics of organic architecture is the constructive interaction between the building structure and the environment; Therefore, in the design of the Abadan culture center, the natural and environmental aspects of the region were exploited, and the Abadan culture center was designed by using elements such as natural light sources, natural air transfer, the use of recyclable and environmentally friendly building materials, and integration with the topography of the surrounding environment. . These measures, in addition to creating apparent harmony with the environment, will also be effective for preserving natural resources and the environment. These natural materials not only add beauty to the building, but also preserve the environment and reduce environmental pollution. As a result, by accepting these principles, Abadan Cultural Center can create a space that has a deep connection with nature and provides rich experiences for visitors and contributes to the overall well-being of individuals and communities.
Extended Abstract
Introduction
Organic architecture can be designed and implemented in many spaces in cities. Cultural centers are an example of public spaces that require design with principles and frameworks of organic architecture. In the design of Abadan Cultural Center due to the specific climate of this city, considering organic architecture can create unique advantages and capabilities. In this way, with organic design of Abadan Cultural Center, the harsh climate and environmental factors can be moderated. It turned the cultural center into a place for cultural hangouts while providing a climate comfort for the people of the city. While not paying attention to the principles of organic architecture, it can make the atmosphere of this cultural center unpleasant and incompatible with the criteria and habits of the people, and as a result, the cultural center will remain unoccupied from its goals and perspectives as well as its functions. This research aims to investigate how is the optimal pattern of organic architecture in the design of Abadan Cultural Center?
Methodology
The research method is descriptive-analytic and inferential. The sample of the study is Abadan Cultural Center. The method of data collection and information is library and field. In this qualitative study, using the experiences of previous works and scientific principles of organic architecture, the design of Abadan Cultural Center based on organic architecture has been discussed. In the design method, the principles and methods of the physical program in accordance with the standards and designs Organic architecture, climate studies, site analysis, idea presentation and concept of organic architecture design in Abadan.
Results and discussion
Climatological factors, site location and appropriate access are among the factors of formation and location of applications and plan design. According to the physical plan, the project is designed on 2 floors on the ground floor and one basement floor with an area of 30,000 square meters on the site with an area of 60,000 square meters. Sections such as the entrance and parking garage were necessarily placed in the adjacent bodies with the carriage passages so that they could easily provide services in all cases. The southern part of the site has a more favorable position than the rest of the site. The shade of BenO and the mode of light are also considered in the design of the form. As mentioned in the previous paragraphs, the site is designed according to its potential and location in relation to residential axes.
The roof cover is multi-layered and made of a kind of woven material that is randomly pierced. This combination creates a variety of shades under the sun's rays. At night, too, this protected landscape is an oasis of light beneath a starry dome. The outer layer of the shell is stainless steel and its inner layer is of aluminum veneer separated by a steel frame.
The structure of this metal project is considered that due to architectural assumptions regarding the lack of baadband in the main façade and 1.5 to 3 m consuls, the engineer used bolted and nut steel structure with special bending frames system. The ceilings are of light steel joist roof with uniolite blocks, which allows the roof to cover large openings with low thickness in the ceiling; The reason for the lightness of the roof has also made the structure of the building more light.
Conclusion
Using the criteria of organic architecture in the design of Abadan Cultural Center, spaces that have a positive interaction with the environment of this area have been suggested. Therefore, the inclusion of the principles of organic architecture in the design of cultural centers promotes sustainability, human-centered design, integration with local context, flexibility and adaptation as well as aesthetic attractiveness. By accepting these principles, cultural centers can create spaces Create a deep connection with nature, provide rich experiences for visitors and contribute to the overall well-being of individuals and communities.
احمدمرادی، سلیمان و فرشته پاشائی کمالی. (1396). طراحی فرهنگسرای شهدا وتاثیر آن بر احیای مناطق کردنشین (مورد مطالعه: پیرانشهر). مطالعات فرهنگ و هنر، 2 (3): 32-54. اخوت، هانیه. (1388). تحلیل مفهومی، کارکردی و زیباشناختی عناصر محیطی آب و گیاه با تأکید بر جنبه کالبدی باغ های ایرانی. فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست 16 (93): 487 - 500. بدیهی، شیدا و اختر کاوان. (1400). روند شکل گیری سبک معماری ارگانیک از مبانی نظری تا کالبد معماری. پژوهشهای مرمت و معماری ایرانی اسلامی 4 (10): 27-45. بگوردی، مصطفی. (1402). معماری ایرانی، معماری ارگانیک، 6 (9). درخشان، شادی و بهروز جانیپور. (1396). امکان سنجی احداث فرهنگسرا در افزایش همبستگی اجتماعی با استفاده از مدل swot (مورد مطالعه محله کرناسیان شهر دزفول). پژوهش نوین علوم جغرافیایی، معماری و شهرسازی 1 (5): 17-32. شریفی، ملیحه و نسیبه صدفی. (1398). بهره گيری از طبيعت و اصول معماری ارگانيک با رويکرد به مفاهيم معماری سنتی ایران (نمونه موردی بازار و مراکز خرید). فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست 21 (10): 229 - 242. شریفی، ملیحه و نسیبه صدفی. (1398). بهره گیری از طبیعت و اصول معماری ارگانیک با رویکرد به مفاهیم معماری سنتی ایران ( نمونه موردی : بازار و مراکز خرید ). علوم و تکنولوژی محیط زیست، 21(10): 231-244. شولتس، کریستیان نوربرگ. (1392). وجود، فضا و معماری. با ترجمه ویدا نوروزبرازجانی. تهران: انتشارات پرهام نقش. فخر طباطبائی، سید مجمد. (1375). برخورد سیستمی با طبیعیت زنده. تهران: انتشارات شرکت سهامی. فریدنى، مشایخ . (1392). گزارش علمی، هندسه و فضای معماری ارگانیک. صفه، 23(2): 57-66. كالينز، پيتر. (1375). تاريخ تئوري معماري و دگرگوني آرمانهاي معماري مدرن، چاپ اول. تهران: نشر قطره. مشایخ فریدنی، سعید. (1392). گزارش علمی، هندسه و فضای معماری ارگانیک. صفه 23 (2): 57-66.
معینی، سیدمحمود، پوریا مرادی و پانیز اوبایی. (1397). معماری ارگانیک و فرانک لوید رایت. کنگره بین المللی علوم مهندسی و توسعه شهری پایدار.
نقره کار، عبدالحمید، حیدر جهانبخش و مهدی حمزهنژاد. (1376). انسان، طبیعت، معماری. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
نویفرت، ارنست. (1400). اطلاعات معماری (شومیز). با ترجمه امیر سرمد نهری. تهران: انتشارات سیمای دانش.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. (1402). فرهنگسرای نیاوران. 7 (8). https://budget.farhang.gov.ir/fa/budgettamalok/buildinginformation/niavaranculturalcenter.
یادگاری، زهره، شایان حجتپناه و محمد معهود. (1397). امکان سنجی طراحی و احداث فرهنگسرا به منظور ارتقای هویت فرهنگی با بهره گیری از اصول توسعه پایدار شهری (مطالعه موردی: شهر دزفول). کنفرانس بین المللی دیزاین، معماری، معماری داخلی، طراحی صنعتی، تهران، ایران.
loyd Wright, Frank . (1954). The Natural House. New York: Bramhall House
. Aecom. (2023). Guangzhou, China. 8 21. https://aecom.com/projects/guangzhou-cultural-center
. Mario, Manieri-Elia, and Louis H. Sullivan. (1996). Louis Henry Sullivan. Princeton Architectural Press
. Nara-cc.jp. (2023). NARA Prefectural Convention Center. 4 12. www.nara-cc.jp
. Thomas, George E, Jeffrey A. Cohen, Michael J. Lewis, and Frank Furness. (1996). the complete works. Princeton Architectural Press.