بررسی رابطه عزت نفس اجتماعی مدیران آموزشی با گرایش به رهبری زهرآگین مدیران آموزشی مدارس متوسطه دوم
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیعلی ملا حسینی 1 , اسماعیل زال بیگی 2
1 - گروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان قزوین ایران
2 - گروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه آازد اسلامی واحد تاکستان قزوین ایران
کلید واژه: عزت نفس , سبک رهبری زهرآگین , مدیر آموزشی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ، بررسی رابطه عزت نفس اجتماعی مدیران آموزشی با گرایش به سبک رهبری زهر آگین مدارس بود.جامعه آماری این پژوهش 25 نفر از مدیران آموزشی متوسطه که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول بوده که به علت کم بودن حجم جامعه آماری همه آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند همچنین برای سنجش میزان گرایش به سبک رهبری زهر آگین 830 نفر معلمان به عنوان جامعه آماری و از بین آنان 285 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری اطلاعات توصیفی و از نوع همبستگی است و به صورت میدانی داده ها بر اساس پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت و پرسشنامه رهبری اشمیت (2008) جمع آوری و جهت تجزیه و تحلیل از شاخص های توصیفی و تحلیل مسیر از نرم افزار SPSS استفاده شد. سپس جهت تایید و رد نمودن فرضیه ها از ضریب همبستگی پیرسون و برای پیش بینی از رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج داده ها نشان میدهد که بین عزت نفس اجتماعی و رهبری زهر آگین رابطه منفی وجود دارد. یعنی هر قدر عزت نفس اجتماعی مدیران بالاتر باشد کمتر از سبک رهبری زهر آگین استفاده میکنند و باید در انتخاب مدیران آموزشی بر اساس ملاک ها و شاخص های علمی صورت گیرد تا سیستم آموزشی کمتر آسیب ببیند.
The purpose of this study was to investigate the relationship between the social self-esteem of educational principals and the tendency towards the toxic leadership style of schools. The population of this research consists of 25 high school principals who worked in the academic year of 1401-1402. Due to the small size of the population, all of them were selected as samples. Also, to measure the tendency towards toxic leadership style, 830 teachers were selected as a population, and 285 of them were randomly selected as samples. This research is applied in terms of purpose and descriptive and correlational in terms of data collection method, and data is collected in the field based on Coopersmith's Self-Esteem Inventory and Schmidt's Leadership Questionnaire (2008) and analyzed from descriptive indicators. And path analysis was done using SPSS. The results of the data show that there is a negative relationship between social self-esteem and toxic leadership. That is, the higher the social self-esteem of managers, the less they use the toxic leadership style, and the selection of educational managers should be based on scientific criteria and indicators so that the educational system is damaged less.