مروری بر آموزش کلامی توحید در دعای عرفه
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیعباس ایزدپناه 1 , سید علیرضا فاطمیان پور 2
1 - کلام اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه قم، قم، ایران
2 - رشته کلام ، دانشکده الهیات، دانشگاه قم، شهر قم، کشور ایران
کلید واژه: آموزش, توحید, دعای عرفه, توحیدذاتی, توحید صفاتی,
چکیده مقاله :
خداجویی از خواست های فطری انسانی است که در طول تاریخ انسانها این میل فطری را همواره نشان داده اند. امام باقرع می فرمایند : فَطَرَهُمْ عَلَى اَلْمَعْرِفَةِ . در این مقاله عـنوان آموزش توحید در دعای عرفه امام حسین علیه السلام تبیین شده است.دعا قطراتی است از دریای بیکران معارف الهی که از زبان اولیای خدا جاری شده است. انـسان وقتی به نیایشهای ائمه اطهار ع رجوع میکند، خود را در کنار اقیانوسی بـیکران میبیند و از میان دعای عرفه ، مملو ازعرفان ناب الهی است که ما در این مقاله به دنبال آنیم.روش پژوهش، توصیفی-تحلیل و روش گردآوری اطلاعات به صورت اسنادی است.آنچه به عنوان نتیجه تلقی توحید در دعای عرفه استنتاج میشود در این عبارت امام حسین علیه السلام در دعای عرفه مستتر است: فَلا الهَ غَیْرُهُ وَلا شَیءَ یَعدِلُهُ وَلَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ چون چـیزی مـانند خدا نیست، از این رو، رابطه انسان با چیزهای دیگر نباید مانند رابطه او با خدا باشد. وحدانیّت خداوند اقتضا میکند که روابط مخلوقات با او نیز وحدانی باشد. معنای توحید عبادی در ایـنجا بـهتر ظاهر میشود که آدمی تنها مطیع خدا است و در مقابل وی سر تعظیم فرود میآورد. عشق و عبادت و اطاعت هر خداشناسی باید چون خدا، واحد و یکتا باشد؛ بهگونهای که غیر خدا را از آن مـرتبه دور دارد.
Seeking God is one of the natural human desires that throughout history, humans have always shown this natural desire. Imam Baqera says: Their destiny is for knowledge. In this article, the title "The teaching of monotheism in the Arafa prayer of Imam Hossein" is explained. Prayer is a drop from the boundless sea of divine knowledge that has flowed from the mouth of God's saints. When a person refers to the prayers of Imams Athar (PBUH), he sees himself next to a boundless ocean, and through the Arafa prayer, it is full of pure divine mysticism that we are looking for in this article. The research method is descriptive-analytical and the method of gathering information in the form of documents What is inferred as the result of considering monotheism in the prayer of Arafa is hidden in this phrase of Imam Hussain, peace be upon him, in the prayer of Arafa: "For God is jealous, and nothing is just, and nothing is like an object" because there is nothing like God, hence, the relationship of man with Other things should not be like his relationship with God. The oneness of God requires that the relations of the creatures with him should also be oneness. The meaning of devotional monotheism appears better here that a person is only obedient to God and bows before him.
_||_