ارائه مدلی برای جهت ارزیابی برنامه ریزی و مدیریت مسئولیت اجتماعی بانکها(به انضمام مطالعه موردی)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیاحسان بیگی 1 , محمدرضا رسولی 2 , سید وحید عقیلی 3
1 - گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه،واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: مسئولیت اجتماعی, بنگاه های مالی, برنامه ریزی و مدیریت, بانک و شرکت ها,
چکیده مقاله :
در مقایسه با سایر بنگاهها، بانکها نقشی کلیدی در نهادینهسازی مسئولیت اجتماعی در جوامع ایفا میکنند. نقش بانکها بهعنوان تسهیل گر و محرک چرخهای اقتصاد و تجارت، بهعنوان نهادهای مولد ثروت و همچنین بهعنوان فراهم آورندگان خدمات برای اجتماعات محلی، ملی و بینالمللی بیانگر اهمیت این مؤسسات در به جریان اندازی حرکت فکری مسئولیت اجتماعی در کل جامعه است. هدف تحقیق ارائه مدلی برای جهت ارزیابی برنامه ریزی و مدیریت مسئولیت اجتماعی بانکها می باشد. از کارکردهای اصلی این پژوهش ، میتوان به شناسایی اهداف و تدوین برنامههای مرتبط با مسئولیت اجتماعی سازمانی، ایجاد یک درک و زبان مشترک از مسئولیت اجتماعی سازمانی در میان مدیران ارشد، تسهیل اقدامات مرتبط با برنامهریزی و مدیریت مسئولیت اجتماعی و حمایت از اجرای این برنامهها اشاره کرد. یافتهها نشان میدهد انطباق کاملی بین دیدگاه روابط عمومیها و عملکرد بانکها در انتخاب حوزههای فعالیت مسئولانه وجود دارد به طوری که هر دو بخش عنوان میدارند که فعالیتهای خیرخواهانه و انسان دوستانه، کمک به آسیب دیدگان و...مورد علاقه بانکها بوده است.
Compared to other companies, banks play a key role in institutionalizing social responsibility in societies. The role of banks as facilitators and drivers of economic and trade wheels, as wealth-generating institutions and also as service providers for local, national and international communities, shows the importance of these institutions in promoting the intellectual movement of social responsibility in the whole society. The purpose of the research is to provide a model to evaluate the social responsibility planning and management of banks. Among the main functions of this research, we can mention the identification of goals and formulation of programs related to corporate social responsibility, creating a common understanding and language of corporate social responsibility among senior managers, facilitating measures related to social responsibility planning and management, and supporting the implementation of these programs. did The findings show that there is a perfect match between the perspective of public relations and the performance of banks in choosing areas of responsible activity, so that both departments state that charitable and humanitarian activities, helping the injured, etc., have been favored by banks.
_||_