استنتاج روش های تربیت دینی مبتنی بر معادباوری با تاکید بر قرآن کریم
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمعصومه مقدمی 1 , سید حسین واعظی 2 , مریم براتعلی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه الهیات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)
کلید واژه: قرآن کریم, استنتاج, روش های تربیت دینی, معادباوری,
چکیده مقاله :
این پژوهش درصدد استنتاج روش های تربیت دینی مبتنی بر معادباوری با تاکید بر قرآن کریم است. این پژوهش با رویکرد کیفی و از طریق روش استنتاجی با الگوی بازسازی شده فرانکنا انجام گرفته است. حوزه پژوهش شامل قرآن و تفاسیر و متون دینی و همچنین پژوهش های انجام شده و مقالات نوشته شده در زمینه معادباوری بود. در این تحقیق پس از جمعآوری دادههای مورد نیاز تحقیق از متون فوق، با استفاده از روش کدگذاری موضوعی ابتدا مفاهیم دسته بندی شد. سپس بر مبنای الگوی استنتاجی فرانکنا، اصول استنتاج گردید. جهت اطمینانپذیری و باورپذیری و به منظور اطمینان از نتایج حاصل، راههای دستیابی به نتایج مرتباً تحت نظر اساتید متخصص، مورد تجزیه و تحلیل و تفسیر قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش برخی از روش های تربیت دینی مبتنی بر معادباوری با تاکید بر قرآن کریم عبارتند از: تقوا در رعایت حلال و حرام، رابطه ایمان به خدا با بهره مندی از هدایت الهی، تقوا در انجام واجبات و ترک محرمات، تعقل نمودن در سخنان قرآن و پیامبر(ص) عامل ایمان به خدا و معاد، معادباوری عامل حفظ نفس از گناه، وجود نشانه های معاد جهت ایمان آوردن افراد به معاد، ایمان به نشانه های معاد مخصوص مومنان، آمرزنده و مهربان بودن خداوند و باتقوایی در دوری از ظن و گمان بد.
This study seeks to infer the methods of religious education based on resurrection with emphasis on the Holy Quran. This research has been done with a qualitative approach and through the inferential method with Frankenna reconstructed model. The field of research included the Qur'an and religious commentaries and texts, as well as research and articles written in the field of resurrection. In this research, after collecting the required research data from the above texts, concepts were first categorized using thematic coding method. Then, based on Frankenna's inferential model, the principles were inferred. In order to be reliable and believable and in order to ensure the results, the ways to achieve the results were regularly analyzed and interpreted under the supervision of expert professors. According to the results of research, some methods of religious education based on resurrection with emphasis on the Holy Quran are: piety in observing the lawful and unlawful, the relationship of faith in God with the benefit of divine guidance, piety in performing duties and abandoning taboos, reason In the words of the Qur'an and the Prophet (PBUH) the cause of faith in God and the resurrection, resurrection belief in the protection of the soul from sin, the existence of signs of resurrection to believe in the resurrection, belief in the signs of resurrection for believers, God's forgiveness and mercy and piety in Avoid bad suspicion.
_||_