ارزیابی اثربخشی به کارگیری الگوی یادگیری سیّار مبتنی بر شبکه های اجتماعی در آموزش دانشگاهی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشینیلوفر اکبر زاده 1 , کامران محمدخانی 2 , محمود ابوالقاسمی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
کلید واژه: شبکه های اجتماعی, یادگیری سیّار, آموزش دانشگاهی, ارزیابی اثربخشی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف این مطالعه، به کارگیری و سنجش اثربخشی الگوی یادگیری سیّار در انتقال مفاهیم دروس دانشگاهی و بطور خاص درس آمار بر بستر شبکه های اجتماعی بود.روش: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود که از طرح پیش آزمون و پس آزمون بادو گروه آزمایش و کنترل استفاده شد . جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های آزاد و دولتی شهر تهران در مقطع ارشد و دکتری در سال تحصیلی 1397 که مشغول به تحصیل بودند، میباشند. از بین این جامعه آماری، 90 نفر انتخاب شدند و به گروه های آزمایش و کنترل (هر کدام 45 نفر) انتساب تصادفی یافتند. گروه آزمایش یک دوره آموزش درس روش های آماری بر بستر شبکه اجتماعی WhatsApp را به مدت 17 جلسه را گذراند و گروه کنترل نیز همین دوره را به صورت حضوری در دانشگاه طی کردند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل یک پرسش نامه جهت سنجش رضایت از محیط یادگیری/ کلاس و یک آزمون پیشرفت تحصیلی جهت ارزیابی اثربخشی یادگیری فراگیران بود. یافته ها: در خصوص مولفه های اثربخشی( محتوی، مدرس و امکانات)، نتایج نشان داد که فراگیران در گروه آزمایش رضایت از کلاس بیشتر و یادگیری بهتردر قیاس با دوره های آموزشی حضوری داشتند. نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق می توان نتیجه گیری نمود به کارگیری الگوی یادگیری سیّار مبتنی بر شبکه های اجتماعی در آموزش های دانشگاهی موجب افزایش اثربخشی دوره های آموزشی می شود.
Object: the purpose of this study was to apply and evaluate the effectiveness of the mobile learning model in transferring the concepts of academic courses and in particular the statistics course on the social networking context.Method: The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test design in both experimental and control groups. The statistical population of this study includes all students studying at the Free and Public Universities of Tehran in the 1397 academic year who were studying. From this statistical population, 90 individuals were selected and assigned to the experimental and control groups (45 each) randomly. The experimental group completed a 17-session WhatsApp social networking course on statistical methods and the control group attended the same course in person. Data collection tools included a questionnaire to measure satisfaction of learning / classroom environment and a test of academic achievement to assess learners' learning effectiveness. Results: Concerning the components of effectiveness (content, instructor and facilities), the results showed that learners in the experimental group had more satisfaction with the class and better learning compared to the in-person courses.Conclusion: Based on the findings of this study, it can be concluded that applying social network based mobile learning model in university education increases the effectiveness of educational courses.
_||_