تجارب زیسته معلمان کلاس های چندپایه پیرامون استفاده بهینه زمان و مدیریت آن به عنوان مؤلفه مؤثر در برنامه درسی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیزهره سعادتمند 1 , حسین زارع خورمیزی 2 , نرگس کشتی آرای 3
1 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)
2 - دانشجوی دکتری گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
کلید واژه: معلمان, برنامه درسی, تجارب زیسته, کلاس های چند پایه,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش تجارب زیسته معلمان کلاس های چندپایه پیرامون استفاده بهینه زمان و مدیریت آن به عنوان مؤلفه مؤثر در برنامه درسی بود. این پژوهش یک مطالعه کیفی پدیدارشناسی است. شرکت کنندگان در این مطالعه 8 معلم کلاس چندپایه از استان های یزد و کرمان بودند. داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته انفرادی با معلمان در محل کار آنها گردآوری شد. داده ها با روش هفت مرحله ای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پس از کدبندی مصاحبه ها، 422 کد اولیه حاصل گردید که پس از طبقه بندی 15 زیرطبقه، 5 طبقه و سه مفهوم به دست آمدکه با عناوین: 1- تبیین و شناسایی مؤلفه های مؤثر در صرفه جویی وقت 2- تبیین و شناسایی مؤلفه های مؤثر کمبود زمان 3- تبیین و شناسایی مؤلفه های مؤثر در برنامه ریزی و مدیریت زمان نام گذاری گردیدند. نتایج این مطالعه نشان داد که معلمان کلاس های چندپایه برای جبران کمبود وقت می توانند از راهبردهای مختلفی با توجه به دانش آموز، تعداد آن ها، همچنین تعداد پایه ها، تاثیر پایه ها نسبت به هم، شیوه ها و مواد جهت صرفه جویی و مدیریت زمان استفاده نمایند. بکارگیری این راهبردها در سه زمینه یاد شده می تواند منجر به استفاده بهینه زمان و مدیریت آن در برنامه درسی کلاس های چندپایه و سبب تحقق اهداف برنامه درسی و تسهیل یادگیری دانش آموزان و تدریس معلم گردد.
The purpose of this study was to explore the lived experiences of teachers in multidisciplinary classrooms about the optimal use of time and its management as an effective component of the curriculum. This research is a qualitative study of phenomenology. Participants in this study were eight elementary school teachers from Yazd and Kerman provinces. Data were collected using in-depth semi-structured individual interviews with teachers in their workplace. Data were analyzed using the seven-stage method of Colaizzi. After coding the interviews, 422 initial codes were obtained that were classified into 15 subcategories, 5 categories, and three concepts, with titles: 1- Explaining and identifying effective time-saving components 2- Explaining and identifying effective components Lack of time 3 - Explain and identify the effective components in time planning and management. The results of this study showed that teachers in multilevel classes can compensate for the shortage of time by different strategies depending on the student, their number, as well as the number of bases, the impact of bases on each other, ways and materials to save and manage. Use time. Applying these strategies in the above three areas can lead to optimal use of time and its management in the curriculum of the multipurpose classrooms and will achieve the goals of the curriculum and facilitate student learning and teacher teaching.
_||_