ساخت مقیاس سنجش بین المللی شدن دانشگاه
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیفرهاد شفیع پور مطلق 1 , محمد آتشک 2 , منیره ترابی نهاد 3
1 - عضو هیأت علمی گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات
2 - عضو هیأت علمی گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
3 - مدرس دانشگاه
کلید واژه: بین المللی شدن دانشگاهها, سنجش, ساخت مقیاس,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر، ساخت مقیاس سنجش بین المللی شدن دانشگاهها است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است و جامعه آماری شامل کلیه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات بوده که بر اساس شیوه نمونه گیری در دسترس، تعداد 112 نفر انتخاب شدند. پس از بررسی پیشینه پژوهش و مبانی نظری، فهرستی از مولفههای بین المللی شدن دانشگاهها انتخاب شده و برای تعیین روایی و پایایی در اختیار نمونههای آماری قرار داده شد. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی حاکی از آن است که مقیاس سنجش بین المللی شدن دانشگاهها دارای ابعاد 8 گانه(چشم انداز و سیاستگذاری بین المللی، فناوری های نوین اطلاعاتی، برنامه های درسی بین المللی، همکاری های علمی و تحقیقاتی بین المللی، رتبه بندی بین المللی دانشگاهی، اقتصاد دانش محور، خدمات آموزشی بین المللی، یکپارچگی با استانداردهای آموزشی بین المللی) است. مقیاس ساخته شده دارای روایی محتوایی و روایی سازه و اعتبار 94/0 است و در مجموع 60/78 از واریانس بینالمللی شدن دانشگاهها را تبیین میکند.کلید واژهها:بین المللی شدن دانشگاهها، سنجش، ساخت مقیاس
The purpose of this study is to build a scale for internationalization of universities. The research method was descriptive survey and the statistical population included all faculty members of Islamic Azad University of Mahallat Branch. 112 samples were selected based on available sampling method. After reviewing the research background and theoretical foundations, a list of internationalization components of universities was selected and statistical samples were provided to determine the validity and reliability. The results of data analysis using Factor Analysis Technique indicate that the scale of internationalization of universities with 8 dimensions (International Outlook, International Policy, Modern Information Technology, International Curriculum, Scientific Collaboration And international research, international academic rankings, knowledge-based economics, international educational services, integration with international educational standards). The constructed scale has a content validity and construct validity of 0.49, and a total of 78.78 out of the variance of internationalization of universities.Keywords:Internationalization of universities, measurements, scale making
_||_