تأثیر کارت امتیازی متوازن به عنوان ابزار سیستم مدیریت استراتژیک بر بهبود توسعه پایدار: اندازهگیری میانجیگری عملکرد سازمان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 - کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، گرایش مدیریت مالی دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، نیشابور، ایران
کلید واژه: مشتری, مالی, کسب و کار داخلی, رشد و یادگیری, عملکرد سازمان,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر کارت امتیازی متوازن به عنوان ابزار سیستم مدیریت استراتژیک بر بهبود توسعه پایدار: اندازهگیری میانجیگری عملکرد سازمان انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گرداوری دادهها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش مورد نظر کلیه مدیران و کارکنان فروشگاه های زنجیره ای در شهر تهران است که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحلهای 384 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش ابعاد پژوهش استفاده گردیده است. در تحقیق حاضر بهمنظور تعیین روایی پرسشنامهها از روایی محتوا و سازه استفاده شد؛ همینطور بهمنظور سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که یافتهها بیانگر پایا و روا بودن ابزار اندازه گیری بود. دادههای گرداوری شده حاصل از توزیع پرسشنامه در دو بخش توصیفی و استنباطی (معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزارهای Spss و lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد ابعاد کارت امتیازی متوازن (مشتری، مالی، کسب و کار داخلی و رشد و یادگیری) بر عملکرد سازمان و توسعه پایدار تأثیر مثبت و معنادار دارند. همچنین عملکرد سازمانی درک شده بر توسعه پایدار تأثیر مثبت و معنادار داشت.
This study aims to investigate the effect of balanced scorecard as a tool of strategic management system on improving sustainable development: measuring the mediation of organizational performance. The research method was applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of data collection method. The statistical population of the study is all managers and employees of chain stores in Tehran, which was selected as the sample size using Morgan table and random cluster sampling method of 384 people. A researcher-made questionnaire was used to collect data to assess the dimensions of the research. In the present study, the validity of content and structure was used to determine the validity of the questionnaires; also, in order to measure the reliability, Cronbach's alpha coefficient and combined reliability were used, and the findings indicated the reliability and validity of the measuring instrument. The collected data obtained from the distribution of the questionnaire in two descriptive and inferential sections (structural equations) were analyzed using Spss and lisrel software. Findings showed that the dimensions of a balanced scorecard (customer, financial, internal business and growth and learning) have a positive and significant effect on organizational performance and sustainable development. Perceived organizational performance also had a positive and significant effect on sustainable development.
_||_