ارایه مدلی مبتنی بر تأثیر برنامههای چندرسانهای و یادگیری الکترونیکی بر کیفیت تدریس اعضای هیأت علمی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
کلید واژه: یادگیری الکترونیکی, اعضای هیأت علمی, کیفیت تدریس, برنامههای چندرسانهای,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر در راستای ارایه مدلی مبتنی بر تأثیر برنامههای چندرسانهای و یادگیری الکترونیکی بر کیفیت تدریس اعضای هیأت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران انجام شده است. جامعه آماری کلیه اعضای هیأت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 1532 نفر که از بین 14 شهر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعیین گردید. دانشگاهها به پنج دسته (جامع، بسیار بزرگ، بزرگ، متوسط وکوچک) تقسیم شدند. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 210 نفر انتخاب شد. روش پژوهش از نوع پیمایشی و ابزار اندازهگیری شامل دو پرسشنامه محققساخته در دو بخش برنامههای چند رسانهای و یادگیری الکترونیکی با 38 سوال و کیفیت تدریس با 40 سوال بوده است. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید کارشناسان و متخصصان رسید؛ از روایی سازه نیز استفاده گردید و ضریب پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 93/0 محاسبه شد و جهت آنالیز از نرمافزار 22 SPSS وLISREL 8.5 استفاده گردید. نتایج نشان داد که مؤلفههای برنامههای چندرسانهای، مؤلفههای یادگیری الکترونیکی و ابعاد کیفیت تدریس اعضای هیأت علمی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در سطحی بالاتر از متوسط است و تمامی مقادیر همبستگی پیرسون بین متغیرهای مستقل برنامههای چندرسانهای و یادگیری الکترونیکی و مولفههای آنها با متغیر وابسته کیفیت تدریس و ابعاد آن معنیدار و جهت این ارتباطها مثبت بوده و درجه تناسب مدل نیز در سطح مناسب و تطبیق بالای 90 درصد بوده است و مدل ارایه شده از نظر متخصصان دارای برازش نسبتاً مناسب میباشد.
The present study was conducted to provide a model based on the effect of multimedia programs and e-learning on the teaching quality of faculty members of Islamic Azad University of Mazandaran province. The statistical population of all faculty members of the Islamic Azad University of Mazandaran province was 1532 people who were determined from 14 cities by stratified random sampling. Universities were divided into five categories (comprehensive, very large, large, medium and small). Using Cochran's formula, a sample size of 210 people was selected. The research method was survey and measurement tools included two researcher-made questionnaires in two sections of multimedia programs and e-learning with 38 questions and teaching quality with 40 questions. The face and content validity of the tool was approved by experts and specialists; Structural validity was also used and its reliability coefficient was calculated using Cronbach's alpha coefficient of 0.93 and SPSS 22 software and LISREL 8.5 were used for analysis. The results showed that the components of multimedia programs, components of e-learning and dimensions of teaching quality of faculty members in Islamic Azad University of Mazandaran are above average and all Pearson correlation values between independent variables of programs Multimedia and e-learning and their components with the dependent variable of teaching quality and its dimensions are significant and the direction of these relationships is positive and the degree of fit of the model is at the appropriate level and adaptation is over 90% and the model presented by Expert opinion has a relatively good fit.
_||_