هنجاریابی و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس طبقهبندی سبک دلبستگی (ASCQ) در کودکان ۶ تا ۱۲ ساله
محورهای موضوعی : روان سنجیآرزو کریمی فارسانی 1 , منصوره بهرامی پور اصفهانی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: هنجاریابی, ویژگیهای روانسنجی, مقیاس, سبک دلبستگی, کودکان,
چکیده مقاله :
اندازهگیری دلبستگی کودکان تلاش مهمی است چرا که اجازه میدهد سبک دلبستگی کودکان در سنین نهفتگی بررسی شود. دلبستگی مکانیسمی است که در طی تکامل برای حفاظت از نوزاد انسان به وجود امده است تا احتمال بقای او و رسیدن به سن بزرگسالی را افزایش دهد. پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس طبقه بندی سبک دلبستگی کودک فنزی–داتن (۱۹۹۶) (ASCQ) فرم ۱۵ سئوالی در کودکان ۶ تا ۱۲ ساله در شهر اصفهان انجام شد. این پژوهش توصیفی از نوع اعتبارسنجی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان دوره ابتدایی بین سنین ۶ تا ۱۲ سال شهر اصفهان در سال تحصیلی ۴۰۰-۱۳۹۹ بود که با استفاده از نمونهگیری دردسترس 300 کودک (150 دختر و 150 پسر) انتخاب شدند. کودکان ۸ سال به بالا بصورت خودگزارشدهی و کودکان بین ۶ تا ۸ سال بصورت مصاحبه به مقیاس طبقهبندی سبک دلبستگی کودکان در محیط پرس لاین پاسخ دادند. با بهرهگیری از روش آلفای کرونباخ، معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تائیدی با استفاده از نرمافزار spss.26 و Lisrel 8.80، روایی سازه آن مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدل از برازش مطلوب برخوردار میباشد و ساختار کلی روابط مورد آزمون در تحلیل عامل مرتبه اول از طریق دادههای به دستآمده تائید میشود (شاخصهای IFI، NFI، CFI،RFI و GFI بزرگتر از ۹۰/۰ و PNFI بزرگتر از ۵/۰؛ خطای تقریبی(RMSEA) کوچکتر از ۰۸۸/۰؛ و خی دو به هنجار (X2/DF) نیز کوچکتر از 3). ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس سبک دلبستگی کودکان و تمامی خرده مقیاسهای آن (دلبستگی ایمن=۷۲/۰، دلبستگی ناایمن اجتنابی=۷۰/۰ و دلبستگی ناایمن آشفته=۷۱/۰) بیشتر از ۷۰/۰ میباشد که نشاندهنده مطلوب بودن پایایی مقیاس میباشد. باتوجه به نتایج حاصل از روایی و پایایی مقیاس سبک دلبستگی کودکان، میتوان گفت این مقیاس ابزاری پایا و روا برای بررسی سبک دلبستگی است و قابلیت استفاده در جامعه ایرانی را داراست.
Attachment is a mechanism that has been developed during evolution process to protect human infants and increase chances of their survival up to the adult stage. The present study was an attempt to standardize and investigate the psychometric properties of the Fanzi-Dutton (1996) 15-item Attachment Style Classification Questionnaire for Latency Age Children (6 - 12 years old) in Isfahan. The present research falls within the category of descriptive validation studies. The population of the study encompasses all 6 – 12 year old primary school children in Isfahan during the academic year 2020-2021. Convenient sampling was used to select 300 children (150 females and 150 males). Children aged 8 years or higher and children aged 6-8 years completed the questionnaire through self-report and interview (within the framework of porsline) respectively. Cronbach's alpha coefficient, structural equation modeling and confirmatory factor analysis carried out within the framework of SPSS.26 and Lisrel 8.80 software were used to measure the construct validity of the questionnaire. The results showed that the model is favorable in terms of fitness and the general structure of the relationships can be confirmed according to the data obtained from first-order factor analysis (IFI, NFI, CFI, RFI and GFI>0.90 and PNFI > 5.5, The root mean square error of approximation (RMSEA) < 0.088; and normed chi-square (X2 / DF) <3). The Cronbach's alpha coefficient of the entire ASCQ scale and its subscales (secure attachment = 0.72, avoidant-dismissive insecure attachment = 0.70, and anxious insecure attachment = 0.71) is greater than 0.70, which indicates acceptable reliability of the scale. According to the ASCQ validity and reliability results, it can be argued that this scale is a reliable and valid instrument that can be used to effectively investigate attachment styles. In addition, the scale is found to be applicable in Iranian society.