طراحی و اعتباریابی پرسشنامه فرهنگ مدیریت جهادی در بانک مسکن (مورد مطالعه:شعب استان تهران بانک مسکن)
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیبی تا شه بخش 1 , رشید ذوالفقاری زعفرانی 2 , مهدی کلانتری 3
1 - مقاله برگرفته از رساله دکتری است.
دانشجوی دکتری، دانشکده علوم تربیتی و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران.
2 - نویسنده مسئول)، استادیار، دلنشکده علوم تربیتی و مدیریت، دانشگاه آزاد واحد رودهن، رودهن، ایران. Zo_rashid@yahoo.com
3 - استادیار، دلنشکده علوم تربیتی و مدیریت، دانشگاه آزاد واحد رودهن، رودهن، ایران. mehdi_klnt@yahoo.com
کلید واژه: جهاد, مدیریت جهادی, : اعتباریابی, فرهنگ مدیریت جهادی, پرسشنامه فرهنگ مدیریت جهادی,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق، طراحی و اعتباریابی پرسشنامه فرهنگ مدیریت جهادی، در بانک مسکن بوده است. روش تحقیق از نوع اکتشافی و در مرحله اول تحقیق (شناسایی شاخصها)، جامعه و نمونه 200 نفر از مدیران ارشد بوده که از طریق فن دلفی، گویه ها شناسایی، تقلیل و کدگذاری و در نهایت، پرسشنامه با 217 شاخص تهیه شد. در مرحله دوم جهت سنجش اعتبار پرسشنامه، در بین نمونه آماری به تعداد 361 نفر(جامعه آماری 6059نفر) از مدیران اجرایی در سطح شعب استان تهران توزیع گردید. تعداد نمونه بر اساس روش کوکران تعیین شد. مقدار 96/0=KMO و معناداربودن آزمون بارتلت 05/0=P نشان دهندة توجیه پذیربودن اجرای تحلیل عاملی در این مطالعه بود. پایایی پرسشنامه با محاسبة آلفای کرونباخ با نرم افزار SPSS و نیکویی برازش ساختار پرسشنامه و زیرمولفه های آن به روش محاسبة ضرایب تحلیل عاملی تأییدی با نرم افزار AMOSS انجام گرفت. یافته ها نشان داد پرسشنامه با 14 مولفه و 98 گویه با آلفای کرونباخ 97/0 از سازگاری درونی خوبی برخوردار بوده و تحلیل عاملی تأییدی نیز برازش خوب ساختار پرسشنامه (98/0=GFI , 86/0=AGFI , 98/0=NNFI , 02/0=RMSEA , 98/0=CFI) را نشان داد.
The purpose of this research was to design and validate a Jihadi management culture questionnaire at the Maskan Bank. The research method was exploratory. In the first stage of the research (identification of indicators), the society and the statistical sample consisted of 200 senior executives of the bank, through the Delphi technique, Items have been identified, reduced and coded. Finally, a questionnaire with 217 indicators was prepared. In the second stage, a sample of 361 (statistical population of 6059) executives was determined at the level of Tehran's branches which was distributed among them to assess the reliability of the questionnaire. Samples were determined based on Cochran method. The value of KMO=0.96 and the significance of the Bartlett test P=0.05 demonstrated the feasibility of implementing factor analysis in this study. The reliability of the questionnaire was performed by calculating Cronbach's alpha using SPSS software. The results showed that the questionnaire with 14 components and 98 items with Cronbach's alpha of 0.97 had a good reliability. The confirmatory factor analysis also showed good fit of the structure of the questionnaire (AGFI= 0.86, GFI=0.89 NNFI=0.98, CFI=0.98, RMSEA=0.02).
_||_