پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی براساس هوش هیجانی و جو سازمانی
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیابوالقاسم هاشمی 1 , فتاح ناظم 2
1 - پژوهشگروکارشناس مسائل فرهنگی- اجتماعی ایران، مدرس دانشگاه
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامیدانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن،گروه علوم تربیتی، رودهن ، ایران
کلید واژه: رفتار شهروندی سازمانی, جو سازمانی, کلید واژه گان: هوش هیجانی,
چکیده مقاله :
چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی بر اساس هوش هیجانی و جو سازمانی بود. براساس مفروضه، تحقیقات غیرآزمایشی از نوع همبستگی و اجرای پرسشنامه اطلاعات لازم جمع آوری شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن بود (631=N) که از میان آنان 150 نفر به عنوان نمونه آماری براساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه رفتار شهروندی اورگان (1988)، پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ (1996) و پرسشنامه جو سازمانی لیتوین و استرینجر (1986). نتایج تحلیل گرسیون چندگانه نشان داد که براساس هوش هیجانی و جو سازمانی می توان رفتار شهروندی سازمانی را پیش بینی کرد.
Abstract: The main objective of this study is to predict the organizational citizenship behavior based on emotional intelligence and organizational climate is the staff of Islamic Azad University Branch. The study population comprised all the employees of Islamic Azad University Branch. Their number was 621 people, among them 150 persons were selected as samples based on simple sampling. Instruments used in this study for the citizenship behavior questionnaire Morgan (1988), emotional intelligence questionnaire Schering Siberia (1996), and for organizational climate questionnaire Vastryjr Litwin (1986) was. The reliability of organizational behavior and organizational citizenship based on alpha 95/0 98/0 97/0 percent reported emotional intelligence.
_||_