مقایسه رضایت شغلی معلمان مدارس دوره ابتدایی اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 تبریز بر اساس منابع قدرت مدیران
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
1 - عضوهیات علمی
2 - دانشجو
کلید واژه: واژگان کلیدی: رضایت شغلی معلمان, منابع قدرت مدیران مدارس, ناحیه 4 آموزش و پرورش تبریز,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر به مقایسه رضایت شغلی معلمان ابتدایی ناحیه 4 تبریز بر اساس منابع قدرت مدیران مدارس میپردازد. از لحاظ هدف، تحقیق از نوع کاربردی، از لحاظ روش انجام تحقیق، توصیفی- پیمایشی و از لحاظ روش گردآوری اطلاعات، میدانی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه معلمان ابتدایی اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 تبریز است که تعداد آن ها برابر 701 نفر میباشد. برای تعیین حجم نمونه، از جدول مورگان استفاده شد که برابر 248 نفر بدست آمد و برای انتخاب پاسخگویان، از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شد. از تعداد 248 پرسشنامه توزیع شده، 239 پرسشنامه تکمیل شده برگشت داده شد و تجزیه و تحلیل بر اساس آن ها صورت پذیرفت. به منظور گردآوری دادههای موردنیاز، از پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی مینه سوتا، و پرسشنامه استاندارد منابع قدرت شرایخیم و هینکن استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و بر اساس روش آماری تحلیل واریانس یک طرفه استفاده گردید. نتایج نشان داد میانگین رضایت شغلی معلمان بر اساس منابع قدرت مدیران مدارس متفاوت است و نتایج آزمون پسین LSD نشان دهنده تفاوت میانگین رضایت شغلی پاداش با میانگین رضایت شغلی معلمان بر اساس منبع قدرت تخصص متفاوت است. همچنین میانگین رضایت شغلی معلمان بر اساس منبع قدرت اجبار با منابع قدرت قانون و تخصص متفاوت است. میانگین رضایت شغلی معلمان بر اساس منبع قدرت قانون با میانگین رضایت شغلی معلمان بر اساس منبع قدرت مرجعیت نیز متفاوت است اما با منابع دیگر تفاوتی ندارد. نتیجه دیگری که مشخص است، تفاوت میانگین رضایت شغلی معلمان بر اساس منبع قدرت مرجعیت و تخصص است.
Abstract This study compares the primary teachers' job satisfaction District 4 Tabriz based on power bases deals with school principals. In terms of purpose, applied research, in terms of research methods, descriptive survey, and the method of data collection is field. The statistical population included all primary teachers Department of Education District 4 Tabriz is 701 the number of persons. To determine the sample size, Morgan table was used that was equal to 248 and for the selection of respondents, the simple random sampling method was used. Of the 248 questionnaires distributed, 239 were returned completed questionnaires and analysis was performed based on them. To collect the required data, Minnesota job satisfaction questionnaire and hinkin and schriesheim power bases questionnaire were used. SPSS software for data analysis and one-way analysis of variance was used. The result show that job satisfaction average of teachers is different based on school principal’s different bases of power. LSD test results showed that the mean difference in job satisfaction rewarded with an average job satisfaction based on expert power source is different. The average job satisfaction based on coercion power supply with power supplies and specialized law differently. Average job satisfaction, according to a power law with an average job satisfaction based on source power supply authority is different but not different with other sources. The result is another clear difference of job satisfaction based on power supply authority and expertise
منابع
فارسی
References