بررسی تاثیر شناخت فرهنگ سازمانی بر اعتماد سازمانی کارکنان(مطالعه موردی: دانشگاه آزاد واحد مرند )
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیسیّد علی سیادت 1 , امین پروری 2 , یعقوب سپهری صدر 3
1 - استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
2 - دانشجوی دکتری
3 -
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, اعتماد سازمانی, دانشگاه آزاد مرند,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر شناخت فرهنگ سازمانی بر اعتماد سازمانی کارکنان(مطالعه موردی: دانشگاه آزاد واحد مرند ) به تعداد 110 نفر تشکیل می دهند که حجم نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 86 نفر به صورت تصادفی طبقه نسبتی انتخاب گردید. پژوهش حاضر از بعد هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی است. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی رابینز(1991) و اعتماد سازمانی رابینز(2003) استفاده گردید. روایی پرسشنامه های مذکور توسط متخصصان حوزه مربوطه مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرار گرفت. پرسشنامه فرهنگ سازمانی 86/. و پرسشنامه اعتماد سازمانی 90/. مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی و رگرسیون استفاده شد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون نشان داد که: بین فرهنگ سازمانی با اعتماد سازمانی رابطه مستقیم معنی داری دارد و از روی فرهنگ سازمانی می توان اعتماد سازمانی کارکنان را به میزان 34 درصد پیش بینی کرد. ایجاد اعتماد یکی از خصلت های ضروری فرهنگ سازمانی است. شهرت سازمان به فرهنگ سازمانی مثبت، بر اعتماد و اطمینان پیروان به تصمیم گیری های معین در هر موقعیتی اثر می گذارد. اعتماد باعث ایجاد و حفظ وحدت را در سازمانها و باعث ایجاد ارزش های دموکراتیک در سازمان می شود. همچنین اعتماد میتواند مشروعیت و اثربخشی سازمان را افزایش دهد. اعتماد، اطمینان پایدار مبتنی بر صداقت، توانایی یا شخصیت یک فرد است. اعتماد اشتیاق و علاقه یک گروه به اقدامات حساس گروه دیگر است.
Seyyed Ali Siadat: Professor of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan. Amin parvari *: Ph.D. student of higher education management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan (Corresponding Author) aminui@edu.ui.ac.ir Telephone: 09141938986 Yagoub. Sepehri Sadr: Ph.D. Student, Curriculum Planning in Higher Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan. Abstract The aim of this study was to The Effect of Knowledge of Organizational Culture on Employees' Organizational Trust (Case Study: Azad Universityof marand Branch). The population of the research staff at the University of Marand up to 110 people, which according to Morgan sample size of 96 person were randomly selected to do. This Study from purpose is Practical and from of nature is descriptive - Correlation. For Data collection the Robbins(1991) organizational culture questionnaire and Robbins (2003) organizational trust questionnaire was used. The validity of the questionnaire was confirmed by experts in the relevant field, and reliability through Cronbach's alpha coefficient was calculated and organizational culture questionnaire ./86 and Organizational Trust questionnaire ./90 was obtained. For data analysis, correlation and regression tests were used . R Pearson's and Linear regression tests results showed that: between organizational culture and organizational trust there is a significant correlation and the organizational culture can be traced organizational trust of employees by 34 percent. Creating trust is one of the essential characteristics of organizational culture. The organization's reputation for positive organizational culture affects the trust and confidence of followers in making decisions in each situation. Trust creates and maintains unity in organizations and creates democratic values in the organization. Also, trust can increase the legitimacy and effectiveness of the organization. Trust, sustainability is based on the integrity, ability, or personality of a person. Trust is the enthusiasm and interest of a group in the sensitive actions of the other group.
