شناسایی مولفه های آموزش دانشگاهی مبتنی بر اقتصاد دانشبنیان و ارائه الگوی مناسب
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیحسین کریمی 1 , مژگان عبدالهی 2 , فاطمه پرسته قمبوانی 3 , رمضان جهانیان 4
1 - دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد کرج
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
4 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج،کرج ،ایران
کلید واژه: توسعه پایدار, آموزش دانشگاهی, نوآوری و ارزش آفرینی, تجاری سازی دانش, اقتصاددانشبنیان,
چکیده مقاله :
آموزش، به عنوان اصلیترین پایگاه ایجاد نیروی اقتصادی در اقتصاد دانشبنیان است. تامین نیازهای آموزشی مستلزم پیگیری اشکال متعدد کسب دانش است. اقتصاد به پیشبینی نیروی انسانی موردنیاز بخشهای مختلف اجتماعی کمک میکند و آموزش در کیفیت جمعیت و توانایی های اکتسابی آنها موثر است. به تناسب نوع و کیفیت محتوای آموزش و پژوهش و میزان آن، سرعت تبدیل اقتصاد منبعمحور به اقتصاد کارآییمحور و در نهایت به اقتصاد دانشبنیان و نیز رشد اقتصادی متفاوت میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر روش توصیفی و از لحاظ گردآوری داده ها ترکیبی(آمیخته) انجام شد. دراین راستا، به شیوه تحلیلی پیشینه(نظری و تجربی) آموزش دانشگاهی و اقتصاد دانش بنیان مورد بررسی قرار گرفت و در بخش میدانی به روش نمونه گیری هدفمند از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته 15 نفر از خبرگان شامل اساتید و مدیران پژوهشی دانشگاه آزاد استانهای تهران و البرز ، دادههای گردآوری شده، به روش تحلیل تم (مضمون) با نرم افزار Nvivo تجزیه و تحلیل گردید پس از شناسایی و استخراج حداقل ده مولفه اصلی و موثر بعنوان عوامل زمینه ای و پیشران هر کدام با پنج مولفه در سه طبقه کلی عوامل زمینه ای؛ عوامل پیشران و خروجی ها و پیامدهای آموزش دانشگاهی مبتنی بر اقتصاد دانشبنیان طبقه بندی ودر نهایت از روش کمی با نرم افزار smart.pls بمنظور اعتبار یابی مدل محقق ساخته پژوهش استفاده گردید. بر اساس نتایج بدست آمده، چشم اندازهای اقتصاد دانش بنیان به میزان 677/0 بر عوامل زمینه ساز تاثیر دارد. عوامل زمینه ساز به میزان 518/0 بر عوامل پیشران تاثیر دارد. عوامل پیشران به میزان 551/0 بر سرمایه انسانی تاثیر دارد. سرمایه انسانی به میزان 336/0 بر نتایج و پیامدها تاثیر دارد. نتایج و پیامدها به میزان 328/0 بر هدف آرمانی (تقویت توسعه پایدار) تاثیر دارد. همچنین موانع و آسیبها نقش تعدیلگر به میزان 346/0 دارد.
Education is the main basis for creating economic power in the knowledge-based economy. Meeting educational needs requires pursuing multiple forms of knowledge acquisition. Economics helps to predict the manpower needed by different social sectors, and education is effective in the quality of the population and their acquisition abilities. According to the type and quality of the content of education and research and its amount, it is effective in the speed of transforming the resource-oriented economy into an efficiency-oriented economy and finally into a knowledge-based economy as well as economic growth. The current research was conducted in terms of practical purpose, in terms of descriptive method and in terms of data collection. In this regard, the background of academic education and knowledge-based economy was investigated in an analytical way, and in the field part, a purposeful sampling method was used through a semi-structured interview of 15 experts, including professors and research managers of Azad of Tehran and Alborz, the collected data were analyzed by theme analysis method with Nvivo software after identifying and extracting at least ten main and effective components as contextual and driving factors, each with five components in three general categories. background factors; Driving factors and outputs and consequences of tertiary education based on knowledge-based economics were classified and finally quantitative method with smart.pls software was used in order to validate the research model made by the researcher, the prospects of knowledge-based economy have an effect of 0.677 on underlying factors. Background factors have an effect of 0.518 on driving factors. Driving factors have an impact on human capital by 0.551. Human capital has an effect of 0.336 on results and consequences. The results and consequences have an effect of 0.328 on the ideal goal (strengthening sustainable development). Also, obstacles and injuries have a moderating role of 0.346.
_||_