تحلیل عاملی الگوی مدیریت شفافیت در آموزش و پرورش استان خوزستان
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیفاطمه وفامند 1 , محمد حسین پور 2 , یدالله مهر علیزاده 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3 - استاد تمام، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
کلید واژه: آموزش و پرورش, مدیران, شفافیت, شفافیت سازمانی,
چکیده مقاله :
هدف از اجرای این پژوهش، تحلیل عاملی الگوی شفافیت در آموزش و پرورش استان خوزستان بود. روش پژوهش حاضر، روش این پژوهش توصیفی- کمی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارمندان آموزش و پرورش استان خوزستان بودند که برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان (384 نفر) بعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای مرحله ای و تصادفی ساده بود. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که اعتبار آن با روایی صوری و پایایی با آزمون آلفای کرونباخ بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روشهای تحلیل عاملی و تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفت که دراین مرحله از نرم افزارهای آماری چون SPSS و Smart pls3 استفاده شد. یافتهها نشان داد که شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان با سطح معناداری 000/0 و ضریب 826/0 تاثیر معناداری بر راهبردهای شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دارد. راهبردها شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان با سطح معناداری 000/0 و ضریب 867/0 تاثیر معناداری بر پیامدها شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دارد. شرایط زمینه ای با سطح معناداری 000/0 و ضریب 064/0- تاثیر معناداری بر راهبردهای شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دارد.شرایط علی با سطح معناداری 000/0 و ضریب 889/0 تاثیر معناداری بر شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دارد. همچنین، شرایط مداخله گر با سطح معناداری 000/0 و ضریب 219/0- تاثیر معناداری بر راهبردهای شفافیت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دارد.
The purpose of this research was to analyze the model of transparency in education in Khuzestan province. The present research method, the method of this research was descriptive-quantitative and practical in terms of purpose. The statistical population of this research in the quantitative part was all education employees of Khuzestan province, which was considered as the sample size from Morgan's table (384 people) to determine the sample size. The sampling method was a simple stepwise and random cluster. The research tool was a researcher-made questionnaire, whose validity was checked with face validity and reliability with Cronbach's alpha test. To analyze the data, the methods of factor analysis and path analysis were studied, and at this stage, statistical software such as SPSS and Smart pls3 were used. The findings showed that organizational transparency in the education organization of Khuzestan province with a significance level of 0.000 and a coefficient of 0.826 has a significant impact on organizational transparency strategies in the education organization of Khuzestan province. Organizational transparency strategies in Khuzestan education organization with a significance level of 0.000 and a coefficient of 0.867 have a significant effect on the consequences of organizational transparency in Khuzestan education organization. Background conditions with a significance level of 0.000 and a coefficient of 0.064 have a significant effect on organizational transparency strategies in the education organization of Khuzestan province. Causal conditions with a significance level of 0.000 and a coefficient of 0.889 have a significant effect on organizational transparency in the education organization of Khuzestan province. Also, the intervening conditions with a significance level of 0.000 and a coefficient of -0.219 have a significant effect on organizational transparency strategies in the education organization of Khuzestan province.
_||_