اولویت بندی پیشایندها و پیامدهای نوآوری باز با استفاده از تکنیک QFD در دانشگاههای منتخب استان اصفهان
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
1 - دکتری مدیریت صنعتی، مسئول آموزش دیوان محاسبات استان اصفهان، اصفهان، ایران
2 - دکتری برنامه ریزی درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان اصفهان،پردیس فاطمه زهرا(س)، اصفهان، ایران
کلید واژه: پیامدهای نوآوری باز, پیشایندهای نوآوری باز, نوآوری باز, تکنیک QFD,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف اولویت بندی پیشایندها و پیامدهای نوآوری باز در دانشگاههای منتخب استان اصفهان انجام گرفت. از نظر هدف، پژوهشی کاربردی می باشد و از طریق روش کمی خانه کیفیت ، پیشایندهای نوآوری باز را بر اساس پیامدهای آن و پیامدها را بر اساس پیشایندهای آن، در مطالعه موردی دانشگاههای منتخب استان اصفهان، اولویت بندی نموده است. ابزار تجزیه و تحلیل داده ها در پژوهش حاضر پیشایندها و پیامدهایی است که از طریق روش کیفی تحلیل مضمون در پژوهش قائدی و همکاران(2020) بدست آمده است. جامعه آماری این پژوهش 20 نفر از خبرگان مدیریت که تخصص در زمینه مدیریت و نو آوری داشته اند و مدیران اجرایی دانشگاهها که حداقل 10 سال سابقه مدیریت داشته اند، بوده است که با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. روائی محتوائی پرسشنامه از طریق نظرات متخصصان(7نفر)مورد بررسی قرارگرفت. درکنار روائی محتوائی جهت سنجش اعتبار ابزار پژوهش از شیوه روائی سازه وتکنیک تحلیل عاملی استفاده گردید و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار spss عدد 0.84 بدست آمد. با توجه به یافته های پژوهش حاضر، با اهمیت ترین پیشایندها بر اساس ضرایب اهمیت پیامدهای آن در نوآوری باز دانشگاههای منتخب استان اصفهان، توسعه روابط صنعت و دانشگاه از بعد ارتباطات و تعاملات، موقعیت و جایگاه رقابتی سازمان از بعد عوامل برون سازمانی، مدیریت فرایند نوآوری از بعد فرایند محوری و همکاری نوآورانه از بعد نوآوری می باشد و با اهمیت ترین پیامد بر اساس ضرایب ارتباطات پیشایندهای نوآوری باز دانشگاههای منتخب استان اصفهان، گویه نوآوری استراتژیک با رویکرد کل نگر و سیستماتیک از بعد هدفمندی می باشد.
The purpose of this study is to show how one of the advanced quality management techniques can be applied for prioritizing the open innovation influencing and influenced factors in higher education institutions.Design/methodology/approach - House of quality (HoQ) has been applied for prioritizing open innovation influencing factors based on open innovation influence factors. Selected universities of Isfahan province have been considered for the study. The statistical population of this study included managers who had expertise in the field of management and innovation, and executive managers of universities with at least 10 years of experience. The priorities of influencing factors included communications and interactions (developing university-industry relations), external organizational factors (competitive position and place of the organization), and process orientation (innovation process management).Research limitations/implications.Research limitations/implications - For more success in the universities and community and in order to institutionalize open innovation for employees through the acquired knowledge, it is better that the weaknesses and strengths and the position and place of each university is investigated and the gap between resources required and internal skills to establish a joint development relationship is identified. Originality/value – The applicability of quality management tools and techniques to innovation and particularly open innovation has been rarely tried. In that respect this topic is new. The HoQ based results are helpful in better decision making on the roadmap towards implementing open innovation in higher education institutions. Findings provide a roadmap to managers to implement open innovation based on the priorities of influencing factors aligned with influenced factors.
_||_