اولویت بندی پیشایندها و پیامدهای نوآوری باز با استفاده از تکنیک QFD در دانشگاههای منتخب استان اصفهان
الموضوعات :
1 - دکتری مدیریت صنعتی، مسئول آموزش دیوان محاسبات استان اصفهان، اصفهان، ایران
2 - دکتری برنامه ریزی درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان اصفهان،پردیس فاطمه زهرا(س)، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: پیامدهای نوآوری باز, پیشایندهای نوآوری باز, نوآوری باز, تکنیک QFD,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف اولویت بندی پیشایندها و پیامدهای نوآوری باز در دانشگاههای منتخب استان اصفهان انجام گرفت. از نظر هدف، پژوهشی کاربردی می باشد و از طریق روش کمی خانه کیفیت ، پیشایندهای نوآوری باز را بر اساس پیامدهای آن و پیامدها را بر اساس پیشایندهای آن، در مطالعه موردی دانشگاههای منتخب استان اصفهان، اولویت بندی نموده است. ابزار تجزیه و تحلیل داده ها در پژوهش حاضر پیشایندها و پیامدهایی است که از طریق روش کیفی تحلیل مضمون در پژوهش قائدی و همکاران(2020) بدست آمده است. جامعه آماری این پژوهش 20 نفر از خبرگان مدیریت که تخصص در زمینه مدیریت و نو آوری داشته اند و مدیران اجرایی دانشگاهها که حداقل 10 سال سابقه مدیریت داشته اند، بوده است که با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. روائی محتوائی پرسشنامه از طریق نظرات متخصصان(7نفر)مورد بررسی قرارگرفت. درکنار روائی محتوائی جهت سنجش اعتبار ابزار پژوهش از شیوه روائی سازه وتکنیک تحلیل عاملی استفاده گردید و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار spss عدد 0.84 بدست آمد. با توجه به یافته های پژوهش حاضر، با اهمیت ترین پیشایندها بر اساس ضرایب اهمیت پیامدهای آن در نوآوری باز دانشگاههای منتخب استان اصفهان، توسعه روابط صنعت و دانشگاه از بعد ارتباطات و تعاملات، موقعیت و جایگاه رقابتی سازمان از بعد عوامل برون سازمانی، مدیریت فرایند نوآوری از بعد فرایند محوری و همکاری نوآورانه از بعد نوآوری می باشد و با اهمیت ترین پیامد بر اساس ضرایب ارتباطات پیشایندهای نوآوری باز دانشگاههای منتخب استان اصفهان، گویه نوآوری استراتژیک با رویکرد کل نگر و سیستماتیک از بعد هدفمندی می باشد.
_||_