مدل پارادایمی مدیریت آموزش تولید محتوای الکترونیکی برای آماده سازی معلمان (مطالعه موردی معلمان مدارس ابتدایی استان بوشهر)
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیآیدا جاگرانی 1 , فرانک امیدیان 2 , ماریا نصیری 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران.
3 - استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
کلید واژه: فضای مجازی, تولید محتوا الکترونیکی, آموزش معلمان,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش مدل پارادایمی مدیریت آموزش تولید محتوای الکترونیکی برای آماده سازی معلمان جهت تدریس در فضای مجازی مدارس ابتدایی استان بوشهر بود. روش پژوهش حاضر کیفی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل مدیران و خبرگان مراکز آموزش تولید محتوای الکترونیک و اعضای هیئت علمی دانشگاههای فرهنگیان و اساتید گروه مدیریت آموزشی در دانشگاههای استان بوشهر بود. روش نمونه گیری در رویکرد کیفی ازنوع غیرتصادفی (هدفمند) وبه صورت گلولة برفی بود. برای تعیین حجم نمونه با توجه به اینکه ملاک کفایت نمونه در پژوهشهای کیفی، اشباع نظری بود به همین دلیل مصاحبهها تا اشباع نظری با تعداد 15 خبره مصاحبه صورت گرفت. ابزار گردآوری طلاعات، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش نظریه پردازی داده بنیاد، کدگذاری و تجزیه و تحلیل استفاده شد. یافته ها نشان داد که مقوله محوری کیفیت آموزش تولید محتوای الکترونیکی برای آماده سازی معلمان جهت تدریس در فضای مجازی تابعی از شرایط علّى (1-محیط یادگیری 2-تدوین محتوا3-برنامه ریزی4-اجرا و پشتیبانی)، شرایط زمینه ای (1-زیرساختهای فنی 2-دانش و مهارتهای پایه ای معلمان) و شرایط مداخله گر (1-ارزشیابی 2-راهبردهای آموزشی سازمان) است. این عوامل، شرایط را برای اعمال کنشها و تعاملات (1-تعیین سرفصلهای تولید محتوا در کتابهای آموزشی فرهنگیان 2-ایجاد انگیزه در معلمان3-برگزاری دورههای متوالی ضمن خدمت4-بهبود زیرساختهای فنی5-استفاده از مدرسین با سواد و باتجربه6-آموزش در زمان و مکان مناسب) مهیا میکند که پیامدهای (1-1-افزایش عملکرد تحصیلی 2-ایجاد عدالت آموزشی3-افزایش کیفیت آموزش4-ارتقاء بهره وری معلم) را به دنبال دارند. و در نهایت یافته های تحلیل عاملی تائیدی بخش کمی نشان داد که الگوی ارائه شده از اعتبار علمی مناسبی برخودار میباشند.
The purpose of this research was the paradigm model of electronic content production training to prepare teachers to teach in the virtual space of elementary schools in Bushehr province. The present research method was qualitative and practical in terms of purpose. The statistical population included managers and experts of electronic content production training centers and faculty members of Farhangian universities and professors of the educational management department in Bushehr universities. The sampling method in qualitative approach was non-random (targeted) and in the form of snowball.In order to determine the sample size, considering that the criterion of sample adequacy in qualitative research was theoretical saturation, for this reason interviews were conducted with 15 experts until theoretical saturation. The data collection tool was a semi-structured interview. For data analysis, the method of foundational data theory, coding and analysis was used.The findings showed that the central category of the quality of education is the production of electronic content to prepare teachers to teach in the virtual space, a function of causal conditions (1-learning environment, 2-content editing, 3-planning, 4-implementation and support), background conditions (1-infrastructures technical 2-teachers' basic knowledge and skills) and intervening conditions (1-evaluation 2-educational strategies of the organization).These factors create the conditions for the implementation of actions and interactions (1-determining the topics of content production in educational books of educators 2-creating motivation in teachers 3-holding consecutive courses while serving 4-improving technical infrastructures 5-using educated and experienced teachers 6-training in time and suitable place) provides the consequences (1-1-increasing academic performance 2-creating educational justice 3-increasing the quality of education 4-increasing teacher productivity). And finally, the findings of the confirmatory factor analysis of the quantitative part showed that the presented model has a suitable scientific validity.
_||_