الگوی مفهومی نقشه ی جامع فرهنگی نظام آموزشوپرورش ایران نظریه داده بنیاد
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیعلی نقی معینی 1 , علی معقول 2 , مسلم چرابین 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی ، نیشابور، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی ، نیشابور، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی ، نیشابور، ایران
کلید واژه: الگوی مفهومی, آموزشوپرورش, سیاستگذاری فرهنگی, مدیریت فرهنگی,
چکیده مقاله :
نقشهی جامع فرهنگی و اجرای برنامههای مرتبط با آن، یکی از ابزارهای مهم ایجاد تغییر و تحول در نظام آموزشوپرورش است که به گونه مستقیم وغیرمستقیم منجر به بالندگی فرهنگی سازمانی، توسعه فرهنگی فردی وانسجام اجتماعی آموزشوپرورش میشود.هدف پژوهش حاضرتدوین الگوی مفهومی نقشه جامع فرهنگی نظام آموزش و پروش است.پژوهش حاضرکیفی بوده که با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد.دراین راستا بااستفاده ازرویکردهدف مندوبهکارگیری معیاراشباع نظری،مصاحبههای نیمه ساختاریافته با15نفر (7نفراز اعضای هیات علمی متخصص درحوزه مدیریت آموزشی، 5 نفراز مدیران ستادی آموزشوپرورش و3نفرازمدیران مدارس)انجام شد.برای به دست آوردن اعتباروروایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرورخبرگان غیرشرکتکننده در پژوهش استفادهشده است. نتایج تحلیل دادهها در طی سه مرحله کدگذاری انتخابی،کدگذاری محوری وکدگذاری بازحاکی از16مقوله کلی است که این مقاله یافتههای پژوهش را در چارچوب مدل پارادایمی شامل:پدیده محوری(ارزشها،مبانی،اصول)عوامل علی(عوامل کلان فرهنگی،شرایط سازمانی،عوامل فردی خانوادگی)عوامل مداخلهگر(فرهنگ ملی وعمومی،قوانین وسیاست)عوامل زمینهای(فرهنگسازمانی،جوحمایتی سازمانی)راهبردها(اتخاذاستراتژی نهادینهسازی، مشارکت همهجانبه،توسعه زیرساختهای فرهنگی) و پیامدهای نقشه جامع فرهنگی(بالندگی فرهنگی سازمانی، توسعه فرهنگی فردی و انسجام اجتماعی) تحلیل کرده است.
A comprehensive cultural map and the implementation of its related programs are one of the important tools for creating change in the education system, which directly and indirectly leads to organizational cultural growth, individual cultural development and social cohesion of education. The purpose of the present research is to develop a conceptual model of the comprehensive cultural map of the education system. The present study was a qualitative research that was carried out using a strategy based on the data theory of the foundation. In this regard, using a targeted approach and applying theoretical saturation, Semi-structured interviews with 15 people (7 faculty members specializing in educational management bases. Ophthalmology was conducted by the Chiefs of Education and 3 school administrators). In order to obtain the validity and validity of the data, two methods of reviewing the participants and reviewing non-participating experts in the research were used. The results of the data analysis during three selected coding, axial coding and open coding represent 16 general categories. This paper presents the findings of the research in the framework of the paradigmatic model including: Phenomenon (Values, Basics, Principles) of causative factors (macro factors, organizational conditions, Family personal factors) Interventive factors (national and public culture, laws and politics) Contextual factors (organizational culture, organizational support atmosphere Strategies (adopting a strategy for institutionalization, comprehensive participation, development of cultural infrastructure) and the consequences of a comprehensive cultural map (organizational culture fluctuations, individual cultural development, and social cohesion) have been analyzed.
_||_