تاثیر شیوع بیماری کرونا بر فعالیت های آموزشی دانشگاهها:با تاکید بررضایت مندی از کیفیت سامانه آموزش مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
1 - استادیارگروه علم اطلاعات و دانش شناسی،واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت. ایران
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, آموزش مجازی, بیماری همه گیر کرونا, COVID-19, رضایت مندی دانشجویان,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان رضایت از ابعاد کیفیت آموزش مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی در دوره همهگیری بیماری کرونا از دیدگاه دانشجویان است. روش پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و بهصورت توصیفی پیمایشی با استفاده از یک نظرسنجی آنلاین هدفمند از دانشجویان فعال در کلاسهای آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در سال تحصیلی ۱۴۰۰-1399 بودند. پرسشنامه محقق ساخته با الزامات آموزش مجازی در هفت بعد: محتوای دوره، طراحی برنامه درسی، فناوری، مدیریت دوره، پشتیبانی از یادگیرنده و مدرس، ارزشیابی دوره با ۳۵ سؤال در مقیاس لیکرت بر اساس مدل هائو و باریش (۲۰۱۰) طراحی و دادههای مورد نیاز طی سه ماه از طریق ۲۸۷ پرسشنامه جمعآوری شد. آزمون فرضیهها با برنامه اس پی اس اس، آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون تعقیبی دانکن و آزمون تی، همبستگی پیرسون) انجام شد. بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان از کیفیت دورههای آموزش مجازی در دوره بیماری کرونا نشان داد از سطح مطلوب برخوردار نیست. رضایتمندی از مؤلفههای کیفیت آموزش دربین رشته تحصیلی متفاوت است و رشتههای علوم انسانی نسبت به فنی مهندسی وعلوم پایه رضایت بیشتری دارند. رضایتمندی از مؤلفههای کیفیت آموزش در مولفه های محتوای درسی، طراحی برنامه درسی، فناوری و پشتیبانی از یادگیرنده در مقاطع مختلف متفاوت بوده و دانشجویان کارشناسی ارشد نسبت به سایر مقاطع رضایت بیشتری داشته اند. نتایج پژوهش بیانگر رضایتمندی بیشتر زنان از کیفیت آموزش مجازی نسبت به مردان است. نتایج این پژوهش میتواند راه کارهای مناسبی برای مدیران مرتبط با آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی در جهت برطرف کردن نواقص و ارتقا سطح کیفی خدمات آموزشی در دوره همهگیری بیماری کرونا و همچنین تصمیم گیریهای اضطراری آینده در دانشگاههای کشور ارائه کند.
The aim of this study is to investigate the level of students’ satisfaction with the quality of virtual education in the Islamic Azad University during COVID-19 pandemic. Method of this study is applied type in terms of objectives and descriptive survey through a purposeful online opinion poll from students active in the virtual education classes of the Islamic Azad University of Marvdasht in 2020-2021. Researcher made questionnaire according to virtual education requirements in seven dimensions: course content, curriculum design, technology, course management, learner support, teacher support, course evaluation with 35 Likert-scale questions based on Hao and Barich (2010) design. The required data were collected through 287 questionnaires during three months. Hypotheses were tested by SPSS program, descriptive statistics (mean and standard deviation), and inferential statistics (one-way analysis of variance, Duncan post hoc test and t-test, Pearson correlation). The study of students' satisfaction with the quality of Virtual Education during Corona virus pandemic showed that it does not have the desired level. Satisfaction with the components of education quality varies among different fields of study; as the students of humanities were more satisfied with virtual education than technical engineering and basic science students. Considering the components of quality of education that means curriculum content, curriculum design, technology and learner support at different educational levels proved that post- graduate students were more satisfied. The results show that women are more satisfied with the quality of virtual education than men. The results of this research would present proper guidelines for educational administrators as well as future emergency decision-makers regarding the implementation of e-learning programs in the country's universities.
_||_