رابطه سبک های دلبستگی با هراس اجتماعی با نقش واسطه ای راهبردهای مقابله ای در نوجوانان پسر شهر کاشان علیرضا فرهنگی / اعظم نیکوکار
محورهای موضوعی : علوم سلامت و روانشناسی
اعظم نیکوکار
1
,
علیرضا فرهنگی
2
1 -
2 - گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ساوه، ایران
کلید واژه: سبکهای دلبستگی, هراس اجتماعی, راهبردهای مقابله ای,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین سبک های دلبستگی با هراس اجتماعی با نقش واسطه ای راهبردهای مقابله ای در نوجوانان پسر در سال 1401-1402بود. روش: پژوهش حاضر با روش توصیفی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 3982 نوجوانان پسر مشغول به تحصیل در دوره دوم متوسطه شهرستان کاشان بودند که از این جامعه، تعداد 350 نفر با روش نمونهگیری تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه های استاندارد هراس اجتماعي كانور و همكاران (2000)، راهبردهای مقابلهای اندلر و پارکر(1990)، سبكهای دلبستگی كولینز و رید (1990) بود که در پژوهش حاضر روایی آنها به تایید استاد راهنما رسیده است و پایایی کل پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای هراس اجتماعی 902/0، برای راهبردهای مقابله ای740/0، 843/0، 862/0 و برای سبک های دلبستگی برابر با 822/0، 796/0 و 850/0 به دست آمد. روش تجزیه و تحلیل دادهها، روش همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با نرمافزار SPSS24 و Smart PLS3استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان دادند بین سبک های دلبستگی با هراس اجتماعی در نوجوانان پسر رابطه وجود دارد. بین راهبردهای مقابله ای با هراس اجتماعی در نوجوانان پسر رابطه وجود دارد. رابطه سبک های دلبستگی با راهبردهای مقابله ای در نوجوانان پسررابطه وجود دارد. همچنین بین سبک های دلبستگی با هراس اجتماعی با نقش واسطه ای راهبردهای مقابله ای در نوجوانان پسر رابطه وجود دارد. نتیجهگیری: بنابراین باتوجه به نتایج، برگزاری کارگاههای آموزش والدین و راهبردهای مقابله با استرس جهت کاهش هراس اجتماعی نوجوانان در مدارس پیشنهاد میگردد.
Introduction and purpose: The main purpose of the present study was to determine the relationship between attachment styles and social phobia with the mediating role of coping strategies in male adolescents in the academic year of 1401-1402. Method: The present study was descriptive. The statistical population of this research included 3982 male teenagers studying in the second year of high school in Kashan city, and 350 people were selected as a sample from this population by random sampling method. The research tools were the standard social phobia questionnaires of Kanwar and colleagues (2000), Andler and Parker's (1990) coping strategies, Collins and Reed's (1990) attachment styles. The reliability of all questionnaires using Cronbach's alpha method was 0.902 for social phobia, 0.862, 0.843, 0.740 for coping strategies and 0.822, 0.796 and 0.850 for attachment styles. Data analysis method, Pearson correlation method and structural equation model were used with SPSS24 and Smart PLS3 software. Findings: The findings showed that there is a relationship between attachment styles and social anxiety in adolescent boys. There is a relationship between coping strategies with social phobia in adolescent boys. There is a relationship between attachment styles and coping strategies in adolescent boys. Also, there is a relationship between attachment styles and social phobia with the mediating role of coping strategies in adolescent boys. Conclusion: Therefore, according to the results, it is suggested to hold parent training workshops and stress coping strategies to reduce the social anxiety of teenagers in schools.
