رابطه سبک های دلبستگی با هراس اجتماعی با نقش واسطه ای راهبردهای مقابله ای در نوجوانان پسر شهر کاشان علیرضا فرهنگی / اعظم نیکوکار
الموضوعات : سلامت و روانشناسی
اعظم نیکوکار
1
,
علیرضا فرهنگی
2
1 -
2 - گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ساوه، ایران
الکلمات المفتاحية: سبکهای دلبستگی, هراس اجتماعی, راهبردهای مقابله ای,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین سبک های دلبستگی با هراس اجتماعی با نقش واسطه ای راهبردهای مقابله ای در نوجوانان پسر در سال 1401-1402بود. روش: پژوهش حاضر با روش توصیفی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 3982 نوجوانان پسر مشغول به تحصیل در دوره دوم متوسطه شهرستان کاشان بودند که از این جامعه، تعداد 350 نفر با روش نمونهگیری تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه های استاندارد هراس اجتماعي كانور و همكاران (2000)، راهبردهای مقابلهای اندلر و پارکر(1990)، سبكهای دلبستگی كولینز و رید (1990) بود که در پژوهش حاضر روایی آنها به تایید استاد راهنما رسیده است و پایایی کل پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای هراس اجتماعی 902/0، برای راهبردهای مقابله ای740/0، 843/0، 862/0 و برای سبک های دلبستگی برابر با 822/0، 796/0 و 850/0 به دست آمد. روش تجزیه و تحلیل دادهها، روش همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با نرمافزار SPSS24 و Smart PLS3استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان دادند بین سبک های دلبستگی با هراس اجتماعی در نوجوانان پسر رابطه وجود دارد. بین راهبردهای مقابله ای با هراس اجتماعی در نوجوانان پسر رابطه وجود دارد. رابطه سبک های دلبستگی با راهبردهای مقابله ای در نوجوانان پسررابطه وجود دارد. همچنین بین سبک های دلبستگی با هراس اجتماعی با نقش واسطه ای راهبردهای مقابله ای در نوجوانان پسر رابطه وجود دارد. نتیجهگیری: بنابراین باتوجه به نتایج، برگزاری کارگاههای آموزش والدین و راهبردهای مقابله با استرس جهت کاهش هراس اجتماعی نوجوانان در مدارس پیشنهاد میگردد.
Agbaria, Q., & Natur, N. (2018). The relationship between violence in the family and adolescents aggression: The mediator role of self-control, social support, religiosity, and well-being. Children and Youth Services Review, 91, 447-456.
Bayrami, M., & Mohebbi, M. (2016). Relationship between attachment to parents and perception of conflict between parents with social anxiety disorder in female students: the mediating role of emotion-oriented coping strategy.
Beheshtian, M. (2016). Predict Social Anxiety Based on Attachment Type and Basic Psychological Needs. Social psychology research, 6(24).
Çolakkadioglu, O., Akbas, T., & Uslu, S. K. (2017). Comparison between Couple Attachment Styles, Stress Coping Styles and Self-Esteem Levels. Universal Journal of Educational Research, 5(n12A), 176-187.
Derin, S., Selman, S. B., Alyanak, B., & Soylu, N. (2022). The role of adverse childhood experiences and attachment styles in social anxiety disorder in adolescents. Clinical child psychology and psychiatry, 27(3), 644-657.
Drogar, E., Fathi-Ashtiani, A., & Ashrafi, E. (2020). The Mediating Role of Mentalization in the Relationship between Attachment and Emotioal Dysregulation with Social Anxiety [In Persian].
Eikenæs, I., Pedersen, G., & Wilberg, T. (2016). Attachment styles in patients with avoidant personality disorder compared with social phobia. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 89(3), 245-260.
Faramarzinia, E., Bahrainian, S. A. M., & Manouchehri, M. (2019). Structural model of attachment styles, early maladaptive schemas and health dimensions by mediating coping styles [In Persian].
Ghazanfari, F., & Nadri, M. (2019). Developing of the etiology model of adolescent social anxiety disorder based on anxiety sensitivity, negative emotional regulation and anxiety and ambivalent attachment style with mediating role of emotional-focused coping strategy. Clinical Psychology Studies, 9(35), 97-130 [In Persian].
Hasani, J., Sheikhan, R., Aryanakia, E., & Mahmoodzadeh, A. (2013). Adolescents social anxiety: the role of attachment styles and cognitive emotion regulation strategies. [In Persian]
Hosini, M. (2022). Investigating the relationship between personality traits and coping styles with social anxiety in blind people in Qazvin. Scientific Quarterly Journal of Human Resources and Capital, 2(3), 109-129. [In Persian]
İmamoğlu, G., & Keyvan, A. (2022). Investigation of the Relationships Between Phubbing, Attachment Styles and Social Anxiety Variables in Adults.
Kouchi, S., Mami, S., & Ahmadi, V. (2021). The mediating role of cognitive emotion regulation strategies and social self-efficacy in the relationship between early maladaptive schemas and social anxiety in adolescent girls. Journal of Psychological Science, 20(102), 953-966 [In Persian].
Manning, R. P., Dickson, J. M., Palmier-Claus, J., Cunliffe, A., & Taylor, P. J. (2017). A systematic review of adult attachment and social anxiety. Journal of affective disorders, 211, 44-59.
Mesgar R, T. D. (2019). Social Phobia Prediction based on coping styles and parenting styles. . Rooyesh 7 (12) :327-342 [In Persian]
Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2019). Attachment orientations and emotion regulation. Current opinion in psychology, 25, 6-10.
Najafi Fard, T., Alizadeh, H., Borjali, A., & Asgari, M. (2021). The Efficacy of Adler Cognitive-Social Education on the Interaction of Mothers and Adolescents with Social Anxiety Disorder. Journal of psychologicalscience, 20(105), 1587-1600. [In Persian]
Nederi, M. (2023). Developing a social anxiety disorder model and investigating the effectiveness of treatment based on this model on the cognitive regulation of emotion and social anxiety symptoms of people with social anxiety disorder. Master thesis of Lorestan University, Faculty of Literature and Human Sciences.
Read, D. L., Clark, G. I., Rock, A. J., & Coventry, W. L. (2018). Adult attachment and social anxiety: The mediating role of emotion regulation strategies. PloS one, 13(12), e0207514.
Riggs, S. (2016). Coping Strategy As A Mediator Between Parental Attachment And The Parent-Child Relationship University of North Texas].
Stroebe, M. S., Folkman, S., Hansson, R. O., & Schut, H. (2006). The prediction of bereavement outcome: Development of an integrative risk factor framework. Social science & medicine, 63(9), 2440-2451.
Wang, Q. Q., Fang, Y. Y., Huang, H. L., Lv, W. J., Wang, X. X., Yang, T. T., Yuan, J. M., Gao, Y., Qian, R. L., & Zhang, Y. H. (2021). Anxiety, depression and cognitive emotion regulation strategies in Chinese nurses during the COVID‐19 outbreak. Journal of Nursing Management, 29(5), 1263-1274.