برنامه¬ریزی راهبردی توسعه گردشگری روستایی براساس هویت رقابت پذیر (مطالعه موردی:روستاهای خراسان شمالی)
محورهای موضوعی : مربوط به گردشگری
1 - استادیار گروه جغرافیا و برنامه¬ریزی شهری دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران
کلید واژه: گردشگری روستایی, متا سوات, برنامه¬ریزی راهبردی, خراسان شمالی.,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر؛ برنامه¬ریزی راهبردی توسعه گردشگری روستاهای خراسان شمالی بر اساس هویت رقابتپذیر است. داده¬ها و اطلاعات مورد نیاز به دو روش کتابخانه¬ای و پیمایشی (نظرخواهی) جمع¬آوری گردیده است. افراد نمونه انتخابشده تعداد 40 نفر از متخصصان آشنا به موضوع بوده است که به روش گلوله برفی انتخاب گردیده است. از ابزار Meta-SWOT برای تحلیل دادها و ارائه نقشه رقابتی و راهبردی استفادهشده است. نتایج بهدستآمده نشان داد؛ در نقشه رقابتی منطقه¬ای؛ در محور x یعنی توسعه اقتصادی، گردشگری روستایی خراسان رضوی با امتیاز 5 دارای بیشترین امتیاز ممکن و اصلیترین رقیب گردشگری روستایی خراسان شمالی محسوب میشود؛ و گردشگری روستایی خراسان شمالی دارای امتیاز تقریبی 3.5 است. در محور y و بعد اجتماعی فرهنگی گردشگری روستایی خراسان شمالی و رضوی فاصله نزدیکی به هم دارد و در این بعد هم گردشگری روستایی خراسان رضوی و گلستان مهمترین رقبا هستند. در نقشه راهبردی؛ ظرفیت گردشگری تاریخی و اکو توریسمی روستایی خراسان شمالی، بازارچهها و گذرگاههای مرزی، همجواری با قطب گردشگری خراسان رضوی با توجه به امتیاز بالای 4 در محور x دارای بالاترین سازگاری راهبردی برای برنامه¬ریزی استراتژیک هستند.
The purpose of this study is to conduct strategic planning for the development of tourism in North Khorasan villages based on competitive identity. The required data and information were collected using both library and survey methods. The sample consists of 40 experts familiar with the subject, selected using the snowball method. The Meta-SWOT tool was used to analyze the data and provide a competitive and strategic map. The results show that, in the regional competition map, Khorasan Razavi’s rural tourism, with a score of 5 on the x-axis (economic development), has the highest possible score and is considered the main competitor of North Khorasan’s rural tourism, which has an approximate score of 3.5. On the y-axis, which represents the socio-cultural dimension, the rural tourism of North Khorasan and Razavi are close to each other indicating that Razavi Khorasan and Golestan being the most important competitors in this dimension. On the strategic map, the historical tourism and rural eco-tourism capacity of North Khorasan, along with its bazaars, border crossings, and adjacency to the Razavi Khorasan tourist hub, have the highest strategic compatibility for strategic planning, with scores above 4 on the x-axis.
