تاثیر توانایی مقابله با استرس و توانایی حل مسئله بر ارتباط موثر در دانشجویان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیسعیده بدلی نقده 1 , مرتضی اخلاقی فرد 2 , آرزو تاری مرادی 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
2 - دانشکده الهیات، گروه فلسفه و ادیان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
کلید واژه: ارتباط موثر , توانایی حل مسئله, توانایی مقابله با استرس.,
چکیده مقاله :
برقراری ارتباط مؤثر یکی از مسائل کلیدی در محیط دانشگاه است و این ارتباط می تواند بر موفقیت تحصیلی و شغلی دانشجویان تأثیر زیادی داشته باشد. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر پیشبینی ارتباط موثر براساس توانایی مقابله با استرس و توانایی حل مسئله در بین دانشجویان بود. این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در نیم سال دوم سال تحصیلی 1401-1402 تشکیل دادند که بر اساس فرمول فیدل و تاباچنیک (2007) و به روش نمونه گیری تصادفی 150 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش نامه های مقابله با موقعیت استرس زا اندلر و پارر(۱۹۹۰)، حل مسئله هپنر (1982) و ارتباط موثر کوئین دام (2004) بود. فرضیه تحقیق به روش تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد با توجه به میزان ضریب تعیین (0.43=R2) واریانس تبیین شده ارتباط موثر به عنوان متغیر ملاک توسط متغیر های پیش بین توانایی مقابله با استرس و توانایی حل مسئله در حد قوی می باشد و ابعاد اعتماد (β=0.154 p<0.01 ) و اشتیاق توانایی حل مسئله (β=-0.347, p<0.01) و بعد مساله مدار توانایی مقابله با استرس(β=0.239, p<0.01) با ضرایب مثبت، بیشترین تاثیر را در پیش بینی ارتباط موثر دانشجویان نشان دادند. با توجه به نتایج این پژوهش اعتماد و اشتیاق به حل مسئله و توانایی مقابله با استرس مسئله مدار باعث بهبود و تقویت ارتباط موثر در دانشجویان می گردد.
Effective communication is one of the key issues in the university environment and this communication can have a great impact on the academic and career success of students. Therefore, the purpose of this research was to predict effective communication based on the ability to deal with stress and problem solving ability among students. This was a descriptive correlational study. The statistical population consisted of all the students of Islamic Azad University, Karaj branch in the second half of the academic year 1402-1401, based on the formula of Fidel and Tabachnik (2007) and 150 people were selected as a sample by random sampling. The research tools included Endler and Parer's (1990) coping with stressful situation questionnaires, Heppner's problem solving (1982) and Queen Damm's effective communication (2004). The research hypothesis was tested and analyzed using the multiple regression analysis method. The results of the research showed that according to the coefficient of determination (R2=0.43), the explained variance of effective communication as a criterion variable by predicting variables of the ability to deal with stress and the ability to solve problems is strong, and the dimensions of trust (β=0.154 p <0.01) and enthusiasm, ability to solve problems (β=-0.347, p<0.01) and the problem-oriented dimension of ability to cope with stress (β=0.239, p<0.01) with positive coefficients showed the greatest impact in predicting the effective communication of students. According to the results of this research, confidence and passion for problem solving and the ability to deal with problem-oriented stress improve and strengthen effective communication in students.
احمدی، سیروس، فرهادی، الهام. (1396). بررسی رابطه مهارت حل مساله و احساس امنیت در بین زنان. پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی ایران (پژوهش های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی)، 6(2 (پیاپی 17) )، 33-44.
آقاپور، مهدی، ابوالمعالی الحسینی، خدیجه، اصغرنژاد فرید، علی اصغر. (1399). مقایسه اثر بخشی آموزش راهبردهای مقابله با استرس و راهبردهای کمک خواهی بر استرس تحصیلی. مجله روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 9(3): 18-8.
آقایی، هاجر، بزازیان، سعیده، بینسی، پریناز. (1399). اثربخشی آموزش حل مسئله بر مهارت های ارتباطی زنان مبتلا به دیابت بارداری. اردبیل اولین همایش ملی آسیب شناسی روانی.
بروجی، زهره و نیوشا، بهشته. (1400). بررسی مهارت حل مسئله و تاثیر آن بر مولفه های ارتباط معلم-شاگرد، رضایت از زندگی و معنای تحصیل در دانش آموزان دوره متوسطه. تهران: نهمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
جانباز لیلی، صفیه، گل پرور, فرشته، صادقی، عباس. (1400). تأثیر آموزش مهارتهای حل مسأله و ارتباط در کلاس بر هیجانهای تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 17(59): 353-374.
حاتمی فرد، سیروس، کافی، سیدموسی، و خوش روش، وحید. (1390). اثربخشی آموزش مهارت حل مساله و مهارت ابراز وجود والدین بر میزان سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی فرزندان آنان. فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)، 2(7)، 68-84.
حقیقی، شایسته ، روئین تن، منصوره. (1397). بررسی موانع برقراری ارتباط مؤثر بین دانشجویان پرستاری و بیماران در بیمارستان-های آموزشی-درمانی شهر اهواز در سال 94-1393. مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز، 9(3): 157-148.
دهدشتی لسانی، معصومه و طباطبایی، سیدمحمدرضا و بصیری پور، راضیه و ایزدی، محمدرضا. (1394). بررسی رابطه بین مهارت های ارتباطی و سبک های حل مسئله در دانشجویان موسسه عالی جهاد دانشگاهی خوزستان،کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی.
رحیمی صادق، زهرا، برجعلی، احمد؛ سهرابی، فرامرز؛ معتمدی، عبداله و فلسفی نژاد، محمد رضا. (1399). تأثیر برنامه مهارتهای زندگی (خودآگاهی، مقابله با استرس، همدلی) بر اساس فرهنگ بومی برشادکامی و تابآوری زنان مطلقه . پژوهش های مشاوره ، ۱۹ (۷۴): ۹۰-۶۲.
زارعی، اقبال، میرزایی، میترا صادقی فرد، مریم. (1397). ارائه مدلی جهت تبیین نقش مهارت های ارتباطی و مهارت های حل مساله در پیشگیری از آسیب های روانی و اجتماعی با میانجیگری تعارضات خانوادگی. فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 9(35): 26-1.
شعبان زاده، افسانه، زارع بهرام آبادی، مهدی، حاتمی، حمیدرضا، زهراکار، کیانوش. (1392). بررسی رابطه میان سبک های مقابله با استرس و حمایت اجتماعی با کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار شهر تهران. فصلنامه زن و جامعه، 4(16): 1-20.
فریدمرندی, کاکابرایی, کیوان, حسینی, سعیدهالسادات. (2019). تاثیر آموزش حل مسئله بر مهارت های اجتماعی کودکان پیش دبستانی. سلامت روان کودک, 21(6), 132-143.
کافی نیا، فاطمه، و فرهادی، هادی. (1399). اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی بر مهارتهای ارتباطی و اعتیاد به اینترنت دانشآموزان مقطع دوم متوسطه . روان شناسی تحلیلی شناختی ، 39(8 )، 8-1.
کاوسی علی، علیزاه مهدی محله زهرا، رضاپور زینب، موحدی علی، معینی قمچینی وحید، محمدی غلامرضا. (1396). بررسی سطح استرس و شیوه های مقابله با آن در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نیشابور در سال ۱۳۹۵. مجله علمی پژوهان، ۱۶ (۱) :۳۳-۴۱.
گلی توانا، مریم و نجارلشگری، سحر. (1398). پیشنهاده طرح تاثیر آموزش مهارت های ده گانه زندگی شامل: (مهارت های خود آگاهی، مهارت همدلی، مهارت روابط بین فردی، مهارت ارتباط موثر، مهارت مقابله با استرس، مهارت مدیریت بر هیجان، مهارت حل مسئله، مهارت تصمیم گیری، مهارت تفکر خلاق، مهارت تفکر انتقادی) در تحکیم خانواده. اردبیل: دومین همایش ملی آسیب های اجتماعی.
محزون زاده بوشهری، فاطمه. (1396). رابطه بین مهارت حل مساله و خلاقیت دانشجویان با نقش واسطه گری خودکارآمدی تحصیلی: مدل یابی معادلات ساختاری. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(4)، 27-50.
معنوی پور، داود و دارابی، مصطفی. (1397). اثربخشی روش آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب امتحان و سبکهای حل مسئله در دانشجویان. شناخت اجتماعی، 7(1): 53-41.
Batool, S; Nadeem, A; & Asif, M. (2018). Managing Higher Education Quality Enhancement in Pakistan through Communication Skill to achieve International Opportunities. Journal of Managerial Sciences. 12(1), 37 – 48.
Bekkouche, N. S., Schmid, R. F., & Carliner, S. (2022). “Simmering pressure”: How systemic stress impacts graduate student mental health. Performance Improvement Quarterly, 34(4), 547-572.
Bhaskara Reddy,V., & panacharoensawad, B.(2017). Students ProblemSolving Difficulties and Implications in Physics: An Empirical Study on Influencing Factors. Journal of Education and Practice, 8, (14), 59-62.
Delle Fave, Antonella. (2020). Meaning in life: Structure, sources, and relations with mental and physical health. Acta Philosophica 29: 19–32. Endler, N. S., & Parker, J. D. A. (1990). Multidimensional assessment of coping: A critical evaluation. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 844–854.
Hair, J. F., Howard, M. C., & Nitzl, C. (2020). Assessing measurement model quality in PLS-SEM using confirmatory composite analysis. Journal of Business Research, 109, 101–110. https.
Haris, F., & Kumar, A. (2018). Marital satisfaction and communication skills among married couples. Indian Journal of Social Research, 59(1), 35-44.
Heppner, P. P., & Petersen, C. H. (1982). The development and implications of a personal problem-solving inventory. Journal of Counseling Psychology, 29(1), 66-75. https://doi.org/10.1037/0022- 0167.29.1.66.
Hou, Y., Jiang F., & Wang, X. (2019). Marital commitment, communication and marital satisfaction: An analysis based on actor–partner interdependence model. International Journal of Psychology, 54(3); 369-376.
Juandi, D., & Tamur, M. (2021). Review of problem-based learning trends in 2010-2020: A meta-analysis study of the effect of problem-based learning in enhancing mathematical problem-solving skills of Indonesian students. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1722, No. 1, p. 012103). IOP Publishing. https://doi.org/10.1088/1742- 6596/1722/1/012103/meta.
Kron, F. W; Fetters, M. D; Scerbo, M. W; White, C. B; Lypson, M. L; Padilla, M. A & Guetterman, T. C. (2017). Using a computer simulation for teaching communication skills: A blinded multisite mixed methods randomized controlled trial. Patient education and counseling. 100(4), 748- 759.
Lei, H., Zhang, Q., Li, X., Yang, H., Du, W., & Shao, J. (2019). Cumulative risk and problem behaviors among Chinese left-behind children: A moderated mediation model. School psychology international, 40(3), 309-328.
Li, Jian-Bin, Kai Dou, and Yue Liang. (2020). The relationship between presence of meaning, search for meaning, and subjective well-being: A three-level meta-analysis based on the Meaning in Life Questionnaire. Journal of Happiness Studies 22: 467–89.
Liberali, R., Novack, D., Duke, P., Grosseman, S.(2018). Communication skills teaching in Brazilian medical schools: What lessons can be learned? Patient Education and Counseling, 101(8): 1496-1499.
Modesitt, S. C., Havrilesky, L. J., Previs, R. A., Alejandro Rauh-Hain, J., Michael Straughn, J., Bakkum-Gamez, J. N., Fuh, K. C., & Cohn, D. E. (2022). Ridiculously good writing: How to write like a pro and publish like a boss. Gynecologic Oncology Reports, 42, 101024.
Moradi, M., & Miralmasi, A. (2020). Pragmatic research method. (F. Seydi, Ed.) (1st Ed.). Tehran: School of quantitative and qualitative research. Retrieved from https://analysisacademy.com/(Persian).
Safinia, G., Moghadam, H. E., & Abolmaali, K. (2022). The Effects of Stress Management Training on Communication Skills and Attribution Beliefs on Women with Adjustment Disorders. International Journal of Health Studies, 18-23.
Smeyers, Emmelise. (2021). Existential Concerns, Meaning in Life, Focusing Attitude, and Their Associations with Depression. A Quantitative Pilot Study among Postgraduate Students. Master’s thesis, KU Leuven, Leuven, Belgium.
Trizano-Hermosilla, I., & Alvarado, J. M. (2016). Best Alternatives to Cronbach’s Alpha Reliability in Realistic Conditions: Congeneric and Asymmetrical Measurements. Frontiers in Psychology, 7, 769.
Williams, B.W., Kessler, H.A., Williams, M.V. (2019). Relationship among Practice Change, Motivation, and Self-Efficacy. J. Contin. Educ. Health Prof. 34 (1): 5–10.